سی ان ان به نقل از منابع متعدد از احتمال درخواست از ینس استولتنبرگ دبیرکل کنونی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای ادامه فعالیت خود برای یک سال دیگر، به دلیل احتمال به توافق نرسیدن اعضا درباره نامزد آینده دبیر کلی این سازمان، خبر داد.

اختلاف اعضای ناتو بر سر ریاست آینده این ائتلاف

به گزارش قدس آنلاین، سی ان ان به نقل از منابع مذکور نوشت: نامزدهای بالقوه دیگری نیز شامل مِت فردریکسن (Mette Frederiksen) نخست وزیر دانمارک و بن والاس وزیر دفاع انگلیس مطرح هستند اما احتمال این که ۳۱ عضو ناتو نتوانند درباره فردی که ریاست این سازمان را برعهده می گیرد توافق کنند، افزایش یافته است.

این اختلاف به ویژه در زمانی حساس برای ائتلاف و همزمان با جنگ اوکراین بروز کرده است.

به نوشته این رسانه، هر چند که برخی در کاخ سفید بیشتر تمایل دارند یک زن ریاست ناتو را برای اولین بار برعهده بگیرد، مقامات آمریکایی تصدیق می کنند که توافق بر سر این موضوع دشوار است.

آمریکا به طور سنتی نامزدی را برای ریاست ناتو معرفی نمی کند اما حمایت آن تاثیر بسزایی در این روند دارد و به گفته آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا جو بایدن استولتنبرگ را « رهبری فوق العاده» می داند.

بلینکن روز سه شنبه (دیروز) در یک کنفرانس خبری در لندن گفت: رایزنی های نزدیکی با متحدان وشرکای خود درباره ناتو و ریاست آن در جریان است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی افزود: ما فشار وارد نمی کنیم و نامزد خاصی را تبلیغ نمی کنیم.

وی گفت از نظر بایدن استولتنبرگ دبیر کل کنونی ناتو «رهبری فوق العاده» است. افراد فوق العاده دیگری هم هستند که درباره ریاست آینده آنها در ناتو صحبت می شود و این یک تصمیم جمعی است که باید توسط اعضای ناتو اتخاذ شود.

دوره ریاست استولتنبرگ که همچنین نخست وزیر سابق نروژ بوده است تاکنون یک بار تمدید شده و او از سال ۲۰۱۴ ریاست این سازمان را برعهده دارد.

بایدن و استولتنبرگ هفته گذشته در دفتر بیضی کاخ سفید (دفتر رئیس جمهوری آمریکا) دیدار کردند و انتظار می رفت موضوع جانشینی نیز در این نشست مطرح شود.

سی ان ان نوشت: مقام های کاخ سفید از بیان این که «آیا رئیس جمهوری آمریکا از استولتبنرگ خواسته است سمت خود را حفظ کند یا خیر»، خودداری کردند.

استولتنبرگ درباره این موضوع بارها گفته «قصد ندارد دوره خدمت خود را تمدید کند».

وی روز دوشنبه نیز در کنفرانسی خبری گفت: تنها برنامه من تمرکز بر وظایف کنونی ام به عنوان دبیرکل است و به این وظیفه تا پاییز که مسئولیتم تمام می شود ادامه می دهم و واقعا برنامه دیگری ندارم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.