فتح‌الله طاهری پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر گفت: از ۱۲ سالگی تعزیه‌خوانی کردم و بازی‌ام بر روی صحنه و در سینما و تلویزیون را مرهون آن می‌دانم.

فتح‌الله طاهری: با تعزیه‌خوانی وارد تئاتر و سینما شدم

به گزارش قدس آنلاین، فتح‌الله طاهری اظهار داشت: تئاتر را از لاله زار زمانی که ۲۰ ساله بودم شروع کردم. پسر عمویم مسؤول صحنه تئاتر مرجان بود که پیشش می‌رفتم و در آنجا کم کم عاشق تئاتر شدم.

بازیگر فیلم سینمایی شادروان (حسین نمازی ۱۴۰۰) خاطرنشان کرد: با مرحوم مجید شهباز و محمد عبدی صحبت کردیم و من شاگرد آنها شدم. دو سال صحنه را جارو می‌کردم که پس از آن کم کم وارد بازی شدم.

طاهری که از ۱۲ سالگی تعزیه‌خوانی می‌کند یادآوری کرد: در ابتدا سکینه خوان بودم که پس از آن قاسم خوان و شمر خوان شدم و منشأ ورود من به تئاتر و سینما تعزیه بود.

بازیگر فیلم سینمایی خانه پدری (کیانوش عیاری ۱۳۸۹) گفت: تعزیه نمایش مذهبی است که احتیاجی به میزانسن ندارد و خودت هنگام بازی آن را پیدا می‌کنی.

طاهری به نخستین کار سینمایی خود در سال ۱۳۶۰ با نام عاشورایی دیگر در کربلای ما برای بنیاد شهید با کارگردانی مجتبی شریعت‌پناهی و بازی محمود عزیزی، مجید لیاقت و مرحوم داود رحمتی اشاره کرد و گفت: نخستین کار تصویری من ۲۰ سال پس از ورودم به تئاتر بود. هم تئاتر آن را اجرا کردیم و بعد تبدیل به کار سینمایی شد. این کار در شهر لاسجرد فیلمبرداری و در زمان دفاع مقدس پخش شد.

او به بازی خود در شانس هوشنگ تازه‌ترین اثر سینمایی هوشنگ هدایتی که به تازگی فیلمبرداری آن تمام شده اشاره کرد و گفت: در این فیلم در کنار رضا توکلی، خشایار راد و شهین تسلیمی بازی داشتم که هم‌اینک در مرحله تدوین قرار دارد.

فتح‌الله طاهری سابقه ۶۰ سال اجرای تعزیه را در کارنامه هنری خود دارد. او همچنین سابقه اجرای نمایش‌های تئاتر مختلفی را در کنار استاد داوود فتحعلی بیگی در کارنامه نمایشی خود دارد. از نمایشهایی که طاهری در آنها حضور داشته میتوان به نمایش هفت خیار شاهانه اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.