روزنامه کویتی «الجریده» هدف سفر حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای حاشیه خلیج فارس را فرصتی برای توسعه همکاری‌ها میان تهران و این کشورها و حل و فصل همه پرونده‌های مورد اختلاف دانست.

روزنامه کویتی: سفر امیرعبدالهیان به کشورهای حاشیه خلیج فارس فرصتی برای توسعه همکاری‌هاست

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه الجریده کویت نوشت: سفر حسین امیرعبداللهیان به کویت در سایه از سرگیری روابط عربستان و ایران و در چارچوب سفر منطقه ای وی که در امارات پایان می یابد و پس از سفر به کشورهای قطر و عمان انجام شد.

الجریده اضافه کرد: هدف سفر وزیر امور خارجه ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس افزون بر توسعه روابط با این کشورها ضرورت حل و فصل و بسته شدن همه پرونده‌های بحث برانگیز بین تهران و کشورهای یاد شده و گفت و گو پیرامون تحولات پرونده مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که احتمال احیای مذاکرات هسته ای در وین و تفاهمات آمریکایی - ایرانی بر سر این پرونده وجود دارد.

به نوشته این روزنامه، سفر عبداللهیان به کویت اگرچه در چارچوب سفر وی به کشورهای خلیج فارس انجام شد، اما فرصتی برای گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه بود به‌ویژه اینکه وی از زمان تصدی دستگاه دیپلماسی ایران قصد سفر به کویت را داشت اما به دلایل مختلف سفر وی چندین بار به تعویق افتاد.

امیرعبداللهیان از مسقط وارد کویت شد و در فرودگاه مورد استقبال سالم الصباح همتای کویتی خود قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران پس از آن با احمد النواف نخست وزیر کویت گفت و گو کرد که در این دیدار درباره روابط دوجانبه، راه های تقویت همکاری ها و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی تبادل نظر شد.

منابع دیپلماتیک ایرانی به الجریده گفتند که امیر عبداللهیان از فرصت سفر خود برای گفت و گو با مقامات کویتی درباره ایجاد ائتلاف دریایی منطقه ای شامل چهار کشور خلیج فارس یعنی عربستان ، امارات و قطر همراه با ایران و امکان پیوستن بحرین و عراق و سایر کشورها به آن، استفاده کرد.

الجریده اعلام کرد که تهران قبلاً پیشنهاد تشکیل چنین ائتلافی که ایجاد اتاق عملیات مشترک و سازوکاری برای هماهنگی و تبادل اطلاعات در مورد امنیت دریایی را شامل می‌شود، مطرح کرده بود و چهار کشور حاشیه خلیج فارس برای بحث در مورد این پیشنهاد اعلام آمادگی کردند.

این روزنامه به نقل از منبعی که عبداللهیان را در سفر به دوحه و مسقط همراهی می کرد، نوشت: باتوجه به بیانیه نشست اخیر وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس که در آن مشارکت این کشورها در مذاکرات هسته ای ایران و غرب را خواستار شده بود، وزیر امور خارجه ایران در سفر منطقه ای خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد تحولات پرونده مذاکرات هسته ای با مقامات کشورهای یاد شده گفت و گو و تبادل نظر کرد.

این منبع تایید کرد که علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ایران با انریکه مورا هماهنگ کننده امور خارجی اتحادیه اروپا در دیداری که دیروز اعلام شد در پایتخت قطر دیدار کرد و دو طرف برای هماهنگی جهت بازگشت به میز مذاکرات هسته ای در وین بر اساس بازگشت طرفین به آخرین پیش نویس تهیه شده قبل از توقف مذاکرات توافق کردند.

این منبع همچنین گفت که محمد عبدالسلام مذاکره کننده ارشد یمن در جریان این سفر در مسقط با امیر عبداللهیان دیدار کرد و طرفین درباره تحولات یمن و پرونده صلح این کشور تبادل نظر کردند.

وی خاطرنشان کرد: دیدار عبداللهیان و عبدالسلام به دستور مستقیم آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران انجام شد و پیشتر فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در سفر اخیر خود به تهران تلاش تهران برای پیشبرد مصالحه بین دولت نجات ملی یمن و عربستان و انجام اقدامات بیشتر ایران در این زمینه را خواستار شده بود.

الجریده اضافه کرد: سفر وزیر امور خارجه ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس در حالی انجام شده که وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که عبداللهیان در نشست مشترک با همتایان خود در عراق و شورای همکاری خلیج فارس در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر (شهریور/ مهر) آینده در نیویورک شرکت خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.