رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در رابطه علم، ایمان و شناخت هستی چهار موضوع تلازم، گفتگو، استقلال و تعارض مطرح است و ما به گونه ای اساسی نیازمند این هستیم که به تلازم علم و ایمان برسیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: علم و ایمان لازمه یکدیگر هستند

به گزارش قدس خراسان، محمد مهدی طهرانچی روز پنجشنبه در دومین روز از نهمین اجلاس بسیج اساتید دانشگاه های آزاد اسلامی کشور که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد برگزار شد در خصوص واکاوی جنگ ترکیبی که راه افتاده است اظهار کرد: آنچه ما در صحنه دانشگاه ملاحظه کردیم یک عامل خارجی دارد که این عامل خارجی دشمن ۴۳ ساله جمهوری اسلامی است که می کوشد تا به خیال خام خود این نور خدایی را خاموش کند و هر بار که می آزماید مرصاد دیگر برای ما ایجاد می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تعارض گزاره های علم و ایمان بیان کرد: نظام علمی و نظام حکمرانی کشور، گزاره‌هایی را منبعث از گزاره‌های ایمانی ایجاد می کند که این گزاره ها با تعارضاتی با هم مواجه می‌شوند و جوان در کف خیابان در تعارض گزاره علم و ایمان قرار می گیرد که این تعارض نتیجه‌اش این می‌شود که نتواند مانند یک نهال محکم ریشه دار در مقابل این طوفان مقاومت کند .

وی گفت: علم و ایمان دو بال هستند که باید با یک مرکز فکر به حرکت در آیند تا فرد بالا رود لذا منشأ کنترل این ۲ بال باید یکی باشد نه با دو منطق.

طهرانچی افزود: خداوند می فرماید قرآن را برای هدایت متقین فرستادم که به غیب ایمان دارند برای استفاده از قرآن باید ایمانی برخورد کرد و باید پذیرفت که مصنف قرآن، خداوند است هر متنی را تا به مصنفش ایمان نیاوریم، آن را نمی خوانیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در قرآن گزاره هایی در وصف پدیده های طبیعی، انسانی و اجتماعی وجود دارد که گزاره های علمی و ایمانی توامانی درگیر می‌شوند و لذا زبان قرآن زبان علمی و ایمانی است.

وی بیان کرد: متاسفانه در گذشته و زمان حال دو نگاه غلط به قرآن شامل طبیعت گریزی مطلق و طبیعت گرایی مطلق وجود دارد در حالی که در قرآن دارای طبیعت شناسی نشانگر است نه روش کسانی که قرآن را در پدیده های طبیعی صرفا تحت‌الفظی ترجمه می کنند و نه کسانی که اساساً می خواهند نظریه ها را بار قرآن کنند چرا که قرآن کتاب هدایت است و در آن طبیعت شناسی نشانگر مورد توجه است.

طهرانچی اضافه کرد: در قرآن علم، نقل، مشاهده، تعقل و شهود و تفکر به عنوان ابزار مطرح می‌شود و این ابزار جای خود را پیدا میکند و نگاهی که ما داریم نگاه تلازم است چرا که رفعت انسان از ترکیب علم و ایمانی که یک منشاء دارد رخ می‌دهد نه علم و ایمانی که دو منشأ دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سوره رم با بیان این که علم و ایمان در غرب در تعارض است ادامه داد: نگاه ما این است که عالم، عالم غیب و شهود است اما غرب ظاهر را فهمیده و ارتباطش با غیب قطع است و با این علم نمیشود ملازمت علم و ایمان را بدست درآورد چرا که اینها علمشان عمیق نیست و علمشان یک بسته محدود است.

وی با اشاره به سوره ملک گفت: خداوند عالم را طوری خلق کرده است که ۳۶۰۰ کیلومتر آهن هسته مرکزی کره زمین را تشکیل می دهد که یک سپر دفاعی تشکیل داده است که این سپر باعث میشود بمباران یونیت خورشید و کهکشان نسبت به سطح زمین نرسد و عوامل مخربی که به سطح زمین های جلویش گرفته می شود و رد می شود که در نتیجه حیات در زمین شکل گرفت.

طهرانچی افزود: خداوند اصرار دارد پدیده های طبیعی را در قرآن وصف کند چرا که طبیعت گریز و طبیعت گرا نیست بلکه طبیعت و پدیده شناسی نشانگر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: هر چقدر علم عمیق تر می شود باید ایمان را هم تقویت کرد و ما باید به سراغ علم و ایمان ملازم برویم.

وی گفتک خداوند یک پدیده شناسی کامل را از روزی که خلقت زمین و آسمان را شروع کرد تا روزی که ما روی زمین آمدیم داشته است.

طهرانچی افزود: قرآن کتاب هدایت است تربیت اعتقادی می کند و در تربیت اعتقادی پدیده شناسی نشانگر است گزاره هایی که از خلقت شناسی، انسان شناسی و جامعه شناسی در می آید این گزاره ها با ایمان در تعارض نیست و مفهوم آزادی که اینجا خلق می شود با مفهوم آزادی که خداوند می فرماید در تعارض نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص علت ترسیدن غرب از ایران عنوان کرد: غرب معتقد است که ایران رهبری علم جهانی را دارد و از این می ترسند چرا که میگویند ایران روی تمدنی قرار گرفته است که نگرش شان به علم تنها توجه به دنیا نیست بلکه توحیدی است.

وی بیان کرد: ایران، الگو سازی فکری است که خاستگاه آن دانشگاه است برای همین دشمن دانشگاه را مورد هجمه قرار می دهد لذا روی اساتید و دانشجویان کار می کند که بیشترین واگرایی را دانشجویان و اساتید نسبت به انقلاب اسلامی داشته باشند؛ به همین دلیل است که صحنه دانشگاه انقلاب اسلامی در این جنگ ترکیبی، صحنه آوردگاه و رزمگاه صحنه جدی است.

طهرانچی بیان کرد: می‌شود دانشگاه را کارآمد کرد و دانشجو را مهارت پذیر کرد و این سخت نیست اما تربیت «انسان علم و ایمان ملازم» سخت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما در دانشگاه‌ها نتوانستیم بین گزاره های علم و ایمان ارتباط برقرار کنیم فقط علوم انسانی نیست که باید توحیدی و اسلامی بشود و اساسا پرداخت مابه پدیده های طبیعی، انسانی و اجتماعی بایستی توحیدی بشوند.

وی گفت: اشکال علم ما این است که خالقیت است ولی ربوبیت نیست؛ برای همین رهبر معظم انقلاب به مرجعیت علمی که می رسند میگویند «جهاد مستمر علمی»، که جهاد را بسیج انجام می دهد لذا بسیج اساتید، بایستی جهاد مستمر علمی برای رسیدن به مرجعیت داشته باشد آن هم نه مرجعیت برای همسان سازی با غرب بلکه مرجعیت به معنای صاحب سبک بودن و شما بسیج اساتید باید صاحب سبکی بشوید که علم و ایمانتان در تلازم باشد. چرا که علمی که در آن خدا نیست رابطه انسان و خدا، رابطه طبیعت و خدا، رابطه جامعه با خدا، اثر بین طبیعت و انسان، طبیعت و اجتماع و ربوبیت در آن نیست.

طهرانچی افزود: رهبر معظم انقلاب می گویند غرب در علم و فناوری پیشرفت کرده اما در اخلاق فقیر است ولی با این حال توانسته به علت پیشرفتی که داشته، سبک زندگی خود را بر ملت ها تحمیل کند اما بدانید علم غرب در حدی نیست که راه سعادت را بپیماید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.