مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با حدود ۳۰ هزار هکتار باغات انگور، سومین استان تولیدکننده این محصول ارزشمند است.

خراسان رضوی سومین استان تولیدکننده انگور کشور است

به گزارش قدس خراسان، احمد نادری اظهار کرد: برداشت محصول انگور استان از اواخر تیرماه به تدریج در شهرستان‌های مختلف شروع می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: شهرستان‌های خلیل آباد، قوچان، کاشمر و جغتای به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم استان از نظر سطح زیر کشت و تولید انگور را دارند.

وی گفت: سطح زیر کشت در سایر شهرستان‌ها مانند سبزوار، تربت جام، تایباد، گناباد، جوین و مشهد نیز رو به گسترش است.

نادری با اشاره به اینکه بالغ بر ۳۰ رقم انگور در تولید می‌شود، اظهار کرد: بیشترین سطح کشت انگور به ارقام عسکری، پیکامی، ترکمن، فخری، صاحبی، یاقوتی و کشمشی بی دانه و سلطانی اختصاص دارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: افت شدید دمای هوا در دی‌ماه سال گذشته و همچنین اواخر فروردین ۱۴۰۲ به باغات انگور شهرهای شمالی استان به ویژه در شهرستان قوچان خسارت شدیدی وارد و پیش بینی می‌شود در سال جاری حدود ۲۶۰ هزار تن انگور در استان تولید شود.

وی با بیان اینکه میانگین برداشت انگور در شرایط عادی در خراسان رضوی از باغ‌های آبی ۱۷ تا ۲۲ تن و در باغ‌های دیم هزار و ۶۵۰ کیلوگرم در هکتار است، گفت: این میزان در باغ‌های مدرن، داربستی و مدیریت پذیر بیش از چند برابر متوسط تولید است.

نادری تصریح کرد: با توجه به خسارت سرمای سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود میانگین برداشت کاهش و حدود ۱۲ تن در باغات آبی استان باشد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در سال‌های اخیر تولید محصولات کم آب طلب نظیر انگور و گیاهان دارویی به دلیل محدودیت‌های منابع آبی استان و سیاست‌های الگوی کشت و گرایش بخش تولیدات کشاورزی استان و از طرفی درآمد زایی بالا نسبت به سایر محصولات زراعی و باغی دیگر توسط بهره برداران بخش کشاورزی با استقبال زیادی مواجه شده است.

وی گفت: آمار سطح زیرکشت و تولید پنج سال اخیر انگور در استان نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر این محصول مورد استقبال کشاورزان واقع شده است که این خود نشان دهنده گرایش تولید در بخش کشاورزی استان به سمت محصولات کم آب طلب با ارزش افزوده بالا نظیر انگور است.

منبع: شهرآرا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.