۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 887161

لوله پلی اتیلن به دلیل قیمت مناسب و با توجه به شرایط آب و هوایی ایران و خشکسالی های متعدد ، طی سالیان دراز بسیار مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

علامت اختصاری  pe در لوله های پلی اتلین چه مفهومی دارد ؟

این لوله ها که با نام هایی همچون لوله سیاه ، لوله کشاورزی و لوله آبرسانی نیز در بازار شناخته می شوند از مواد پلی اتیلن ساخته شده که در این مطلب به بیان و بررسی معنای علائم اختصاری لوله پلی اتیلن خواهیم پرداخت.

معنی علامت اختصاری pe  ، ماده پلی اتیلن میباشد . این ماده نوعی پلاستیک است که با حرارت دادن آن و رساندن به نقطه ی ذوب به وسیله ی قالب گیری به شکل های مختلفی درمی آید. از پلی اتیلن به دلیل قابلیت بازیافتی و فرم پذیری بیشتراز سایر پلاستیک ها استفاده میشود.لوله هایی که از پلی اتیلن تولید میشوند بسیار سبک هستند و از کیفیت و مقاومت بسیار بالایی برخوردارند.به همین دلیل جای لوله های بتنی ، فلزی ، آهنی و چدنی را گرفته اند.

_ مزایای کاربرد پلی اتیلن در لوله ها

فواید استفاده از پلی اتیلن در لوله ها شامل موارد زیر میشود :

  • قابلیت انعطاف پذیری بالا

  • مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی ، رانش زمین ، زمین لرزه ، وسیله های مکانیکی ، مواد بازی واسیدی

  • سبکی و حجم پایین

  • طول عمربالا

  • کاربرد در دماهای کم

  • دارای اندازه های مختلف

لوله های پلی اتیلن به دو شکل لوله های یک لایه ( p100 - p80 ) و دولایه ( کاروگیت  و اسپیرال ) ساخته میشوند که باتوجه به خصوصیاتی که دارند در پروژه های مختلف استفاده میشوند.از لوله های پلی اتیلن یک لایه برای اراضی کشاورزی ، خطوط مخابراتی ،  پوشش کابل برق و غیره استفاده میشود.همینطور لوله های دولایه درسیستم آبرسانی و فاضلاب ها مورد استفاده قرار میگیرند.

_ علامت اختصاری پی ای در لوله های پلی اتیلن چه معنایی دارد؟

این علامت اختصاری در لوله های پلی اتیلن به معنی ضخامت وقطر لوله است که در لوله های پلی اتیلن متفاوت است. متداول ترین آن ، پی صد – پی هشتاد و پی شصت وسه میباشد.

. نوع اول لوله های پلی اتیلن : پی صد (pe100) /  این نوع به راحتی فشارهای بالا را تحمل میکند و از خصوصیات آن میتوان به چگالی بالا و سبکی و ضخامت کم اشاره نمود.

. نوع دوم لوله های پلی اتیلن : پی هشتاد (pe80) /  کارخانه های سازنده ی لوله های پلی اتیلن باساخت این نوع لوله به این نتیجه رسیدند که افزایش چگالی مواد رابطه ی عکس با وزن و ضخامت لوله ها دارد. ویژگی های لوله ی پی هشتاد مقاومت بالا و قیمت مقرون به صرفه ی آن میباشد.

. نوع سوم لوله های پلی اتیلن : پی شصت وسه (pe63) /  هم اکنون باوجود انواع لوله های جدید ، لوله ی pe63  به علت چگالی پایین ، وزن و ضخامت زیاد و درنتیجه هزینه های بالای ساخت متوقف شده است  و استفاده نمیشود.

. قیمت لوله های پلی اتیلن و خرید آن

در ابتدا برای خرید لوله باید به این نکته توجه داشته باشید که برای چه مصرفی نیاز دارید و بهترین گزینه ی مناسب از انواع لوله پلی اتیلن برای شما کدام است .  _ قیمت لوله به چند مورد بستگی دارد : 1- سایز و اندازه ی لوله 2- کیفیت و میزان پلی اتیلن بکار رفته در لوله 3- متراژ لوله 4- کاربرد لوله

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.