شرایط رژیم صهیونیستی در حوزه سیاست خارجی چندان خوش نیست، چنان که در پی اعلام تعویق زمان برگزاری نشست «نقب۲» از سوی مراکش، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تأکید کرد که کابینه فعلی شکست پشت شکست را تجربه می‌کند.

کشتی سیاست خارجی اسرائیل به گل نشست

به گزارش قدس آنلاین، ایران نوشت: به موازات وضعیت بغرنج امنیتی در داخل، شرایط رژیم صهیونیستی در حوزه سیاست خارجی هم چندان خوش نیست، چنان که در پی اعلام تعویق زمان برگزاری نشست «نقب۲» از سوی مراکش، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تأکید کرد که کابینه فعلی شکست پشت شکست را تجربه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شهاب، «یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی بعد از به تأخیر افتادن نشست «نقب۲» بشدت از کابینه بنیامین نتانیاهو انتقاد کرد و گفت: «کابینه حاکم شکست پشت شکست را تجربه می‌کند، نشست «نقب۲» که من به همراه امریکا، مغرب، امارات، بحرین و مصر آن را راه‌اندازی کردم، بار دیگر با تصمیم مراکش به تأخیر افتاد، روابط خارجه این گونه اداره نمی‌شود.»وی بعد از آن، دست به انتقاد از کابینه نتانیاهو زد که ناصر بوریطه، وزیر امور خارجه مراکش در نشست خبری مشترک با همتای سوئیسی خود تأکید کرد که کشورش حمله اخیر رژیم صهیونیستی به شهر جنین را محکوم و همبستگی کامل خود با ملت برادر فلسطین را اعلام می‌کند. وی با بیان اینکه کشورش با نگرانی فراوان تحولات سرزمین‌های اشغالی را دنبال می‌کند، تأکید کرد که مراکش تصمیم اخیر کابینه رژیم صهیونیستی برای گسترش فعالیت‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری را نمی‌پذیرد. او سپس از تعویق نشست «نقب۲» در میان کشورهای امضاکننده توافقات ابراهیم خبر داد. این نشست قرار بود تابستان برگزار شود اما اکنون زمان آن به بعد از تابستان موکول شد. بوریطه دلیل تعویق این نشست را برخی مشکلات در دستور کار آن و همچنین اوضاع نامناسب سیاسی اعلام کرد.

اخیراً نیز پایگاه خبری امریکایی «آکسیوس» در گزارشی اعلام کرده بود، مراکش خواستار تعویق نشست وزارتی گروه سازش (چهار کشور عربی امضاکننده توافق سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی) موسوم به «نقب۲» شده است.

 این در حالی است که یک مقام دیپلماتیک صهیونیست اخیراً به‌ «ای ۲۴ نیوز» اعلام کرده بود، مراکش تصمیم گرفته میزبانی نشست نقب۲ را در پاسخ به اقدامات رژیم صهیونیستی برای گسترش قابل توجه شهرک‌سازی‌های خود در کرانه باختری لغو کند. یک مقام امریکایی نیز که نخواست نامش فاش شود، در این باره به تایمز اسرائیل گفت که هیچ موعد قطعی برای این نشست تعیین نشده است. وی افزود که تصمیم رژیم صهیونیستی برای توسعه شهرک‌سازی یک بار دیگر این روند را از مسیر خارج کرده است.

رشد قارچی یک چالش

به نظر می‌رسد، توسعه شهرک‌سازی‌ها که تل آویو تصمیم به سریع‌تر کردن روند آن دارد، تبدیل به چالش سیاست خارجی برای این رژیم شده است، طوری که جان کربی، هماهنگ کننده تماس‌ها در شورای امنیت ملی امریکا نیز به آن واکنش نشان داد و در سخنانی تأکید کرد: «ما همیشه واضح حرف زده‌ایم. ما از گسترش شهرک‌سازی توسط اسرائیل حمایت نمی‌کنیم و این موضع تغییر نکرده است.» در همین ارتباط فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: «شهرک‌سازی‌های اسرائیلی غیرقانونی است. ما خشونت شهرک نشینان را محکوم می‌کنیم.» همچنین اتحادیه اروپا نیز تصمیم رژیم صهیونیستی برای ایجاد هزار واحد مسکونی جدید در شهرک‌ها را محکوم کرده است.در همین ارتباط، شماری از مقامات رژیم صهیونیستی معتقدند، تندروی‌های کابینه نتانیاهو در مواجهه با فلسطینیان باعث انزوای این رژیم شده است. شبکه کان خبر داد، یک مقام رژیم صهیونیستی که نامش فاش نشده، بشدت از وزیر امنیت داخلی و وزیر دارایی این رژیم انتقاد کرده و هشدار داده است، سیاست‌های آنان رژیم صهیونیستی را به «انزوای سیاسی بی‌سابقه» کشیده است. او گفت: «سیاست بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی ما را به انزوای سیاسی بی‌سابقه نزدیک کرده و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم هم که مسئول اجرای قانون است، قانون را نقض می‌کند.»واکنش او به موضع‌گیری‌های اسموتریچ و بن گویر در مورد مسأله شهرک سازی‌هاست. روز جمعه بن گویر خواستار عملیات نظامی گسترده در کرانه باختری و افزایش کانون‌های شهرک‌سازی غیرقانونی در این منطقه شده و اسموتریچ که در موضوع شهرک‌سازی تصمیم گیرنده اصلی است، با ساخت هفت کانون غیرقانونی در کرانه باختری موافقت کرد.

ادامه عملیات فلسطینیان در کرانه باختری

رسانه‌های صهیونیستی بامداد شنبه خبر دادند، یک نیروی امنیتی رژیم صهیونیستی در تیراندازی به ایست و بازرسی در شمال قدس زخمی شد.

به گزارش خبرگزاری سما فلسطین، این صهیونیست در روند تیراندازی به ایست و بازرسی اردوگاه قلندیا در شمال قدس زخمی شد. ساعاتی بعد نیز منابع صهیونیستی از شهادت عامل تیراندازی به ایست و بازرسی در شمال قدس اشغالی خبر داد. سازمان پخش رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی(کان) به هویت این فلسطینی اشاره نکرده است.
پیش‌تر کانال ۷ رژیم صهیونیستی از وقوع ۱۲۴ عملیات تیراندازی در کرانه باختری و قدس اشغالی طی ماه گذشته میلادی (مه) علیه صهیونیست‌ها خبر داده بود. طی ماه آوریل نیز درپی درگیری‌ها در کرانه باختری، سه صهیونیست کشته و ۴۱ صهیونیست زخمی شدند و ۱۱ فلسطینی نیز به شهادت رسیده بودند. تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم‌اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.