ناصر کنعانی به توافق مخفیانه اقلیم کردستان عراق با آمریکا برای دریافت تسلیحات پیشرفته پدافندی واکنش نشان داد و خواستار توضیح دولت مرکزی عراق و مقامات این اقلیم بر مبنای توافقنامه امنیتی اخیر در خصوص امنیت مرزهای مشترک شد.

مقامات اقلیم کردستان باید درباره همکاری نظامی با آمریکا توضیح دهند/ درخواست مذاکره مستقیم با دایمی کردن تحریم‌ها قابل جمع نیست

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به خبرهای منتشر شده درباره توافق مخفیانه دولت آمریکا با مقامات اقلیم کردستان برای تسلیح و تجهیز نیروهای پیشمرگه به سامانه‌های پیشرفته پدافند آمریکایی، بدون اطلاع و هماهنگی دولت مرکزی عراق، به خبرنگار ما گفت: ما بر اساس روابط خوب و راهبرد همسایگی با دولت عراق مبتنی بر توافقنامه امنیتی که میان دو کشور در ارتباط با اقلیم کردستان و تامین امنیت مرزهای این منطقه به امضا رسید، انتظار داریم دولت مرکزی این کشور در همین چارچوب به تعهدات و مسئولیت خود عمل کند و به این توافق پایبند باشد.

ناصر کنعانی تصریح کرد: مقامات اقلیم کردستان عراق هم باید متوجه مسئولیت خود و حساسیت اقداماتشان در ارتباط با امنیت مرزها و رعایت سیاست همسایگی و حسن همجواری باشند.

وی با یادآوری اینکه ما هیچ گاه به مواضع و اقدامات دولت آمریکا اعتماد نداشته و نداریم چون آنها منافع خود را در ایجاد بی‌ثباتی و تنش میان کشورهای منطقه با همسایگانشان دنبال می کنند، خاطرنشان کرد: توجه و تاکید ما بر مسئولیت دولت مرکزی عراق است ضمن اینکه مقامات اقلیم باید در ارتباط با این موضوع توضیح دهند.

گفتنی است،خبرگزاری المعلومه عراق روز گذشته فاش کرده است که علی‌رغم امتناع مستمر آمریکا از دستیابی ارتش عراق به تسلیحات پیشرفته پدافند هوایی برای دفع حملات خارجی، در توافقی که دور از چشم دولت بغداد انجام شده است، با فروش این تسلیحات به اقلیم کردستان برای حمایت از نیروهای پیشمرگ موافقت کرده است.

واکنش سخنگوبه طرح دائمی کردن تحریم‌ها 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره موضع و برداشت جمهوری اسلامی ایران در اقدام کمیته روابط خارجی سنا برای تصویب طرح دایمی کردن تحریم‌ها علیه کشورمان و تاثیر آن بر مذاکرات،  گفت، ما نمی‌توانیم انجام مذاکرات برای حل و فصل اختلافات و بازگشت به برجام را با تلاش برای ایجاد چارچوب‌های قانونی جدید به منظور تشدید و دائمی کردن تحریم‌ها در کنار هم تحلیل کنیم.

وی تاکید کرد: این تناقض است که مقامات آمریکایی از یکسو مکرر درخواست مذاکره مستقیم یا از طریق واسطه هایشان را مطرح می کنند و از سوی دیگر برای دائمی شدن تحریم ها قانون تصویب می کنند.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی با اشاره یه اعتیاد حکومت آمریکا به تحریم،دیگر کشورها گفت: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم تحریم‌ها عملا به نتایج مورد انتظار آنها ختم نشده و نخواهد شد و جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی بر اصل تقویت روابط متوازن با دیگر کشورها با اولویت همسایگان و آسیا تأکید دارد و همزمان برای خنثی سازی تحریم ها اقدام کرده است.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های غیر قانونی و یکجانبه آمریکا نقض حقوق ایرانیان بوده، اضافه کرد: مردم ما فراموش نمی کنند که در دوران کرون آنها با جلوگیری از دسترسی ما به منابع بلوکه شده و مانع تراشی در خرید دارو و تجهیزات پزشکی و واکسن مرتکب جنایت علیه بشریت شدند و ایرانیان هیچ‌گاه این‌را از حساب مطالبات خود از آمریکا پاک نمی‌کنند.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سفرامیرعبداللهیان  به چهار کشور منطقه و دیدارش ببا همتای عمانی خود در خصوص امنیت دریانوردی در خلیج فارس با تاکید بر اینکه حوزه خلیج فارس را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران منطقه بسیار مهم و حائز اهمیت راهبردی می‌دانیم و در چارچوب سیاست همسایگی ایران کشورهای حوزه خلیج فارس جایگاه ویژه برای ما دارند، خاطرنشان کرد: امنیت مقوله به هم پیوسته‌ای است، در همین چارچوب گفتگوهای بسیار خوبی در سفر وزیر به چهار کشور منطقه انجام شد .

وی با بیان اینکه هم در حوزه روابط دوجانبه و هم در حوزه همکاری‌های منطقه‌ای که از مهمترین آنها در حوزه منطقه‌ای، ارائه و اعلام ابتکار مبتنی بر تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری بین هشت کشور ساحلی حوزه خلیج فارس بود در این سفر مطرح و پیگیری شد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: رویکرد اساسی ایران در چارچوب این ابتکار اعلام شده این است که امنیت برای کشورهای منطقه در چارچوب همکاری دسته جمعی به دست می‌آید و اینکه حضور بیگانگان در منطقه هیچگاه کمک کننده نبوده و اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توانند در همکاری مشترک امنیت مشترک را تأمین کنند و اینکه ایجاد ثبات و آرامش مقدمه توسعه و شکوفایی در منطقه است.

وی افزود: هدف اصلی ابتکار ایران، ایجاد صلح و امنیت پایدار در منطقه است که آن را برای رفاه و توسعه همه جانبه ملت‌های منطقه ضروری می‌دانیم. در فضای مثبتی که در منطقه شاهدیم شاهد استقبال کلی کشورهای طرف مذاکره در این سفر بودیم. وزیر خارجه هم اعلام کرد دبیرکل سازمان ملل ابتکار برگزاری نشست وزرای خارجه هشت کشور حوزه خلیج فارس را در سپتامبر در نیویورک مطرح کرده است که ایران از این ایده استقبال کرده است و در چارچوب سیاست همسایه محور ایران، در این سفر ایده تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری مطرح و استقبال خوبی از سوی کشورهای طرف گفت‌وگو انجام شد. جزئیات این ایده در فاصله زمانی آینده در اختیار کشورهای ساحلی قرار خواهد گرفت و گفت‌وگوها در سطوح مختلف ادامه می‌یابد.

هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی

کنعانی در اداه این نشست با بیان اینکه هفته بازخوانی حقوق بشری آمریکا از هفتم تا ۱۲ تیر ماه پیش رو است که در این ایام در طول تاریخ انقلاب اسلامی حوادث تلخی را در حق ملت ایران شاهد بودیم، اظهار داشت: هفتم تیر حادثه تلخ دلخراش اقدام تروریستی رخ داد. بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعثی صدام، ۱۱ تیر شهادت آیت‌الله صدوقی و ۱۲ تیر حمله ددمنشانه ناوهای رژیم آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران از دیگر رخدادهای این مدت است. وزارت خارجه امسال نیز گزارش سالانه نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف توسط آمریکا را منتشر خواهد کرد.

منافع ملی را به پرونده‌های خاص گره نمی‌زنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه  در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره رایزنی‌های ایران با کشورهای منطقه و بحث‌های مطرح شده درباره توافق با آمریکا اظهار داشت: اینکه برخی رسانه‌ها و طرف‌ها بحث ضرورت مذاکره و رابطه با آمریکا را مطرح می‌کنند باید از خودشان بپرسید. موضع نظام جمهوری اسلامی در ارتباط با آمریکا روشن است.

وی افزود: ایران روابط خارجی و تامین منافع ملی خود و ملت را به سرنوشت روابط با کشور خاص و یا موضوع و پرونده خاصی گره نزده و نخواهد زد. در ارتباط با روابط خارجی مبتنی بر مصالح و منافع ملی عمل خواهیم کرد زیرا نگاه دولت سیزدهم ایجاد روابط متعادل و متوازن با کشورهای مختلف است

روند آستانه متوقف نشده

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که با اشاره به انصراف قزاقستان از میزبانی نشست روند استانه پرسید آیا این مکانیزم به پایان راه خود رسیده، با بیان اینکه میزبان شدن یا نشدن کشورها برای رویدادهای بین المللی و منطقه‌ای در اختیار آنهاست، گفت: روند آستانه در موضوع سوریه موکول به مکان نیست. کشورهای عضو درباره مکان جدید تصمیم خواهند گرفت.

وی در مورد اخبار مبنی بر تفاهم غیرمکتوب میان ایران و آمریکا، افزود: در مورد گمانه زنی‌های رسانه‌ای در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار نظر نمی‌کنیم. ایران پایبند روند مذاکره و میز مذاکره بوده است.

ایران برای گرفتن نتیجه از مذاکرات جدی است

سخنگوی وزارت امرو خارجه در ادامه این نشست، گفتگوهای علی باقری در کشورهای منطقه و رایزنی‌های او با انریکه مورا معاون هماهنگ کننده برجام را در امتداد رایزنی ها با تروئیکای اروپایی برای حل اختلافات عنوان کرد و گفت: در ملاقات‌ها، موضوعات مختلف و مورد علاقه‌ای را برای گفت‌وگو داریم که یکی از موضوعات مسیر مذاکرات است. مواضع ایران به صراحت به طرف‌های مذاکره کننده اروپایی بیان و دیدگاه‌های طرف مقابل شنیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما برای دستیابی به نتایج مثبت از روند مذاکرات رفع تحریم از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک از جمله از تمایل‌ها و رغبت‌های توأم با حسن نیت از جمله طرف‌های منطقه‌ای از جمله عمان استفاده کرده و می‌کنیم و تبادل پیام‌ها ادامه داشته است و برای احقاق حقوق حقه ایران این روند ادامه می‌یابد زیرا ایران برای گرفتن نتیجه جدی است.

تسری همکاریهای تهران- ریاض به تجارت و سرمایه‌گذاری

کنعانی درباره رابطه  با روند پیشرفت روابط ایران و عربستان هم  خاطرنشان کرد:: روابط دو کشور برقرار شده و در مرحله از سرگیری روابط بین دو کشور قرار داریم و در حوزه روابط سیاسی شاهد آغاز خوبی هستیم و طرفین در چارچوب نشست‌های مشترک توافق کردند روند همکاری‌ها را به موضوعات تجاری و اقتصادی و سرمایه گذاری نیز تسری بدهند. چارچوب‌های حقوقی خوبی برای تقویت روابط ایران و عربستان در حوزه‌های تجاری و اقتصادی داریم. موافقتنامه جامعی در این خصوص داریم. در گام‌های آغازین هستیم و منتظر فرصت‌های بعدی برای برگزاری نشست‌های تخصصی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: مقدمات گشایش سفارت این کشور در تهران و سرکنسولگری در مشهد فراهم شده و بزودی شاهد این اتفاق خواهیم بود.

پیگیرد منافقین از مسیر حقوقی و اینترپل

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امرو خارجه درباره اقدامات صورت گرفته برای استرداد و محاکمه عناصر تروریستی منافقین از آلبانی هم اظهار داشت:  ماهیت این سازمان در طول سالیان گذشته در نتیجه عملکرد جنایت آمیزی که در حق ملت ایران و عراق داشت، کاملا روشن است. این سازمان تروریستی کارنامه سیاه و ثابت شده‌ای دارد و مدت‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و اروپا بوده است، ولی در مقطعی با رویکرد سیاسی کاملا سؤال برانگیز آن را از فهرست سیاه خارج کردند.

وی با اشاره به برخی جنایات این روهک طی بیش از چهار دهه گذشته گفت: این سازمان با این ماهیت در هر کجا قرار بگیرد می‌تواند برای میزبانان محل خطر و تهدید باشد و در هر کجا هستند باید مورد بازخواست و پیگرد کشورهای میزبان قرار بگیرند. درباره پیگیری جنایات این سازمان از منظر حقوقی و قضایی اقدامات زیادی را انجام دادیم و در رویکرد سیاسی مذاکراتی را با کشورهای مختلف انجام دادیم. پیگیری‌های حقوقی ما ادامه خواهد داشت و پیگیری‌های ما از طریق پلیس بین‌الملل نیز ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: و در هر کجا هستند باید مورد بازخواست و پیگرد کشورهای میزبان قرار بگیرند. درباره پیگیری جنایات این سازمان از منظر حقوقی و قضایی اقدامات زیادی را انجام دادیم و در رویکرد سیاسی مذاکراتی را با کشورهای مختلف انجام دادیم. پیگیری‌های حقوقی ما از طریق پلیس بین‌المللی ادامه خواهد داشت .

به حل اختلافات با باکو خوشبینیم

کنعانی درباره آخرین وضعیت رایزنی های دیپلماتیک تهران و باکو برای حل تنش هم با اشاره به گفتگوی تلفنی روز یکشنبه امیرعبداللهیان با همتای آذربایجانی خود هم ضمن تاکید بر اینکه نمی‌توانم بگویم الان در چهمرحله ای از پیشرفت مذاکرات هستیم، گفت: مسیر دیپلماتیک و گفت‌وگوها را همچنان ادامه خواهیم داد. گام‌های خوبی را شاهد بودیم و هیأت‌هایی مبادله شدند و شب گذشته مروری بر اقدامات انجام شده صورت گرفت که نسبت به روند این تلاش‌های دیپلماتیک خوشبینیم.

سوئد بی قید و شرط حمید نوری را آزاد کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای سوئدی و اینکه آیا شاهد تبادل زندانیان بین ایران و سوئد خواهیم بود؟ نیز بیان کرد: در خصوص حمید نوری جزو مطالبات ما از دولت سوئد است که بدون قید و شرط او را آزاد کند و درباره اصل بازداشت، محاکمه و زندانی شدن آن تأکید کردیم کل روند از ابتدا غیرقانونی و غلط بوده است. همچنان تأکید می‌کنیم که دولت سوئد بدون قید و شرط او را آزاد کند.

اروپایی‌ها پا جای پای آمریکا گذاشتن را تمام کنند

وی درباره نهمین بسته حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران نیز عنوان کرد: حرکت در مسیر باطل است، حرکت در مسیری است که سال‌ها انجام داده‌اند. توصیه می‌کنیم اروپا  رفتار خود را اصلاح کرده و از گذاشتن پا جا پای آمریکا خودداری کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.