اعضای شورای شهر مشهد بعد از حدود ۱۲۰ دقیقه بحث و بررسی به کلیات طرح رایگان شدن بهای اتوبوس با رعایت تباصری که در جلسه علنی آینده بررسی خواهد شد، رای موافق دادند.

کلیات طرح رایگان شدن بهای اتوبوس تصویب شد

به گزارش قدس خراسان، هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد ظهر امروز دوشنبه ۵ تیرماه در محل شورا برگزار  شد.

اولین دستور کار این جلسه بررسی طرح «عدم دریافت بهای خدمات حمل و نقل عمومی در سازمان اتوبوسرانی و استفاده از ظرفیتهای اقتصادی به منظور جبران هزینه‌های آن» بود، طرحی که مدتی است زمزمه‌های آن در فضای رسانه‌ای و کارشناسی واکنشهای منفی و مثبت مختلفی را برانگیخت.

نایب رییس شورای شهر مشهد به عنوان طراح این طرح اظهار کرد: این طرح برای خدمت به مردم و براساس قوانین بالادستی است، چه ایرادی دارد برای خدمت به مردم و کاهش الودگی هوا بهای اتوبوس را رایگان کنیم تا افراد بیشتری از آن استفاده کنند؟ یک سوم هزینه بلیت اتوبوس سهم دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم مردم است اما ما در عمل سهم دولت را هم پرداخت و از مردم بین پنج تا هفت درصد از مبلغ را دریافت میکنیم.

موسی الرضا حاجی بگلو با بیان اینکه در گزارشهای شهرداری مشهد عنوان شده درآمد سالانه از محل بلیت اتوبوسها ۳۲۸ میلیارد است، تصریح کرد: ۲۰۰ میلیارد بیشتر از این محل درامد نداریم. آیا شهر برای این ۲۰۰ میلیارد مانده است؟ ما سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد به دستگاههای استان و خارج از استان کمک میکنیم چطور نمیشود از این ۲۰۰ میلیارد به نفع شهر گذشت؟

نایب رییس شورای شهر مشهد گفت: به زودی به تحقیق و تفحص از سازمان اتوبوسرانی ورود میکنیم!

حمید ضمیری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد در ادامه ابهامات خود در خصوص این طرح را در قالب چند سوال مطرح کرد و گفت: آیا رایگان شدن اتوبوس اولویت مردم و اتوبوس سواران است یا افزایش کیفیت ناوگان و تعداد خطوط و ایستگاهها و کاهش زمان انتظار؟ آیا رایگان شدن باعث افزایش تقاضا میشود؟ آیا ناوگان فعلی پاسخگوی افزایش تقاضاست؟ اگر طرح تصویب شود کاهش درامد از چه محلی تامین و جایگزین میشود؟ ظرفیت خالی ناوگان در ساعات پیک مسافر چقدر است؟

رییس کمیسیون ویژه ساماندهی توس نیز این جلسه را بسیار بسیار مهم توصیف و اظهار کرد: ما الان بر اساس آیین‌نامه و مصوبه شورا ۳۰ یا ۳۱ روز در سال را به عنوان روزهای استفاده رایگان برای شهروندان تجربه کرده‌ایم و این یعنی یک دوازدهم سال، شهرداری باید آنالیز بیاورد ببینیم این روزهای رایگان چه تاثیری بر حجم استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی گذاشته است.

مجید طهوریان عسگری افزود: مرکز ۱۳۷ شهرداری باید گزارش دهد گلایه‌های مردمی در خصوص گرانی بلیت اتوبوس است یا کیفیت خدمات در این بخش؟ گفته میشود روزی یک میلیارد درامد اتوبوسرانی از بلیت‌هاست و اگر رایگان شود شرکتهای بخش خصوصی زمینگیر میشوند، شهرداری باید پاسخ دهد این شرکتها چقدر درآمد دارند و چرا فقط یک تعداد محدود از شرکتها با اتوبوسرانی قرارداد دارند.

مجید نژاد حسین، عضو دیگر شورا هم این طرح را حذف یکی از درامدهای پایدار شهرداری عنوان کرد و گفت: این طرح باید بررسی کارشناسی شود و نیاز به مطالعات دارد.

رییس کمیسیون عمران حمل و نقل شورای شهر به عنوان مخالف این طرح به تماسهای ۱۳۷ اشاره و اظهار کرد: طی چهار پنج سال اخیر در هیچ نظرسنجی و پژوهشی بهای خدمات اتوبوسرانی جزو مطالبات مردمی نبوده بلکه همواره بر افزایش کیفیت تاکید شده است.

ایمان فرهمندی با بیان اینکه همین الان هم ظرفیت ناوگان کم است تصریح کرد: اگر این رایگان کردن باعث افزایش استفاده مردم از اتوبوس شود در ارائه خدمات با مشکل مواجه میشویم.

رییس شورای شهر هم در ادامه بررسی این طرح پرحاشیه و داغ شورا مخالفت خود را با طرح چند سوال مطرح کرد و گفت: بر چه اساسی میگویید تعداد مسافران اتوبوس با اجرای این طرح افزایش می‌یابد؟ اگر این حرف درست باشد نمیتوانید افزایش مسافران را پاسخگو باشید.

حسن موحدیان ادامه داد: ما نمیتوانیم در این شرایط ناوگان را اضافه کنیم همین حالا بخش زیادی از هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوسی که داریم بالای ۱۰ سال عمر دارد و لااقل ۱۰ تا ۲۰ درصد بخاطر فرسودگی غیرفعال است. 

وی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی مردم در بحث اتوبوس سرفاصله‌ها و تاخیرهاست گفت: در برخی خطوط مردم ۴۵، ۵۰ دقیقه تا یک ساعت منتظر میشوند. مردم هیچگاه برای ۱۲۰۰ تومان بلیت به ما اعتراض نکردند اما اعتراضشان به شلوغی، خرابی و فرسودگی ناوگان است. به جای این طرحی بیاورید که دو هزار اتوبوس به این شهر اضافه شود.

طراح این طرح بیان کرد: سالانه ۳۱ هزار میلیارد تومان هزینه مصرف بنزین در مشهد است که با بودجه شهرداری برابری میکند. اگر با این طرح ۱۰ درصد استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهیم برای شهرداری درامد است.

حاجی‌بگلو با بیان اینکه شهرداری برای من کارت ۳۰۰ میلیارد تومان مناقصه گذاشته است و این عدد طی هفت سال به هزار میلیارد تومان میرسد، گفت: این را اگر حذف کنید درآمد است.

وی در ادامه اظهار کرد: طی این مدت ۶ میلیون من کارت در مشهد صادر شده اما فقط ۸۰۰ هزار نفر از من کارت استفاده میکنند، بقیه معلوم نیست کجا رفته! این در حالی است که برای هر من کارت که از چین وارد میشود شهرداری مشهد  بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان هزینه پرداخت میکند یعنی برای ۶ میلیون من کارت ۴۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است!

معاون عمران و حمل و نقل شورای شهر مشهد نیز در این جلسه گفت: روزانه بین ۶ و نیم تا ۷ میلیون سفر درون شهری در مشهد داریم که فقط یک میلیون جابجایی با اتوبوس است اگر با اجرای این طرح مردم دیگر هم خودروهای شخصی را رها کنند و بخواهند از اتوبوس استفاده کنند چه میکنید؟

سید خلیل منبتی افزود: چهار هزار و ۵۰۰ تماس با سامانه ۱۳۷بررسی شده و نشان میدهد ۸۰ درصد از پیامهای مردمی مربوط به مدیریت سرفاصله اتوبوسهاست.

شهردار مشهد هم در این جلسه گفت: خط قرمز ما خدمت صادقانه به مردم است، تامین مالی این طرح مهم است اما کمترین اهمیت را دارد همانطور که یارانه پرداخت نشده دولت را پرداخت میکنیم سهم مردم را هم هر طور باشد میدهیم ولی روزی یک میلیارد تومان که از طریق بلیت به اتوبوسرانی می آید باعث خاطرجمعی است.

محمدرضا قلندرشریف افزود: ما به عنوان مدیریت شهری مخالف خدمات رایگان نیستیم اما در خصوص بهای بلیت اتوبوس این کار باید با مطالعه مرکز پژوهشها و یک تامل چند ماهه انجام شود تا نکات مثبت و تبعات این تصمیم را پیش‌بینی کنیم چون برگرداندن این طرح بعد از اجرا، تبعات بسیار زیادی برای مدیریت شهری دارد.

وی با تاکید بر حفظ کرامت شهروندان از شورای شهر خواست این موضوع را از دستور کار این جلسه خارج کنند تا بعدا با بررسی و مطالعه به آن پرداخته شود.

در نهایت بعد از حدود ۱۲۰ دقیقه بحث و بررسی اعضای شورا به کلیات این طرح با رعایت تباصری که در جلسه علنی آینده بررسی خواهد شد، رای موافق دادند.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.