رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گناباد گفت: پایاب اثر فرهنگی تاریخی موسوم به «مسجد جامع بیدخت» بازسازی می‌شود 

پایاب مسجد جامع بیدخت احیا می‌شود 

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حمیدرضا محمودی قوژدی اظهار کرد: این اثر فرهنگی تاریخی متعلق به سده ۱۲ هجری که به شماره ۸۹۵۹  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، با همکاری و مشارکت هیات امنای مسجد جامع بیدخت بازسازی و احیا خواهد شد. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان گناباد ادامه داد: پایاب مسجد جامع بیدخت که در فضای جلوخان این اثر ارزشمند بر روی مسیر قنات قرار داشت در اواخر دهه ۸۰ مسدود و تبدیل به آبنما شده است. 

وی افزود: با توجه به اینکه این فضای جدید در حال حاضر علاوه بر این‌که اصالت بنا و یکپارچگی کارکردی را دچار خدشه کرده و بدون کارکرد و کاربری است، در راستای احیای اصالت‌های کالبدی و کارکردی، و اتصال و ارتباط مجدد با فرهنگ غنی گذشته،سازه پایاب عین به عین بازسازی خواهد شد. 

محمودی قوژدی تصریح کرد: این تغییر نگرش مدیریت این اثر فرهنگی تاریخی نسبت به حفظ اصالت های ملموس و ناملموس و تلاش برای احیای آن، اقدامی بسیار ارزنده و درخور تقدیر است. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان گناباد اظهار کرد: این نوع سازه‌ها «پایاب‌ها» همگی بر روی مسیر قنات برای ایجاد دسترسی آسان، استفاده و بهره‌برداری از آب احداث می‌شده است.  

وی گفت: پایاب مسجد جامع بیدخت محلی برای وضو گرفتن نمازگزاران بود که ضمن فراهم کردن این امکان، ارتقای کیفیت فضایی و بصری فضای جلوخان مسجد جامع را رقم زده بود. 

محمودی قوژدی افزود: بازسازی این پایاب بر اساس اسناد و مدارک تصویری موجود با استفاده از مصالح همگن و ایدری و بهره از توان استاد کاران مجرب انجام خواهد شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.