۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
کد خبر: 887884

​​​​​​​زیارت نه تنها یک جریان مستمر زندگی محبان اهل بیت(ع) محسوب می‌شود که به فرموده امام‏رضا(ع) عهدی است بر گردن شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع).

با ایجاد صحیح زمینه‌های زیارت، بستری مناسب برای قدرت امت اسلامی و در نتیجه تمدن‌سازی نوین اسلامی فراهم می‌آید. از این‌رو جریان زیارت به عنوان قدرت نرم امت اسلامی نیازمند حمایت ویژه نظام و به نوعی یکی از رموز پایداری و تقویت آن است. جریان زیارت نقشی اساسی در زمینه ایجاد وحدت و انسجام درونی کشور و تقویت فرهنگی و هویت دینی جامعه ایران و همچنین ایجاد یک فرهنگ فراملی و بین‌المللی در زیر سایه مکتب اهل‌بیت(ع) ایفا می‌کند.از این رو باید همچون دیگر مؤلفه‌های قدرت جامعه اسلامی مورد توجه قرار گیرد.اگر چه نهادهایی به صورت مستقیم در این زمینه دارای وظایف مختلف نیز هستند، اما باید همه مجموعه‌ها و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها سهم خود را در گسترش آن و ارائه خدمت و تسهیلات مناسب به زائران به ویژه زائران امام رئوف(ع) ایفا کنند. از سوی دیگر سهم ظرفیت‌ها و آورده‌های متنوع جریان زیارت از مجموع آنچه به نام گردشگری هم مطرح می‌شود، سهم غالب است و کشور ما بیش از همه کشورها در ورود زائر و جابه‌جایی زائران، دارای تحرک و البته برکات مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی است. باید در این عرصه توجه به نکات زیر را مدنظر قرار داد:
۱-زیارت تقویت کننده آرامش و زمینه‌ساز تعالی معنوی جامعه است که مهم‌ترین تجلی آن را می‌توان در احساس نیاز جامعه به زیارت به عنوان یک مأمن و زمینه آرامش معنوی در دوران کرونا مشاهده کرد.
۲-امروز دشمن، عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه قدرت نرم فرهنگی را با جنگ شناختی مورد تهدید خود قرار داده است و زیارت در این عرصه یکی از عوامل انسجام‌‎بخشی به جامعه در عرصه مبارزه با جنگ نرم فرهنگی و شناختی دشمن است.
۳-زیارت تقویت کننده فرهنگ خدمتگزاری و مشارکت اجتماعی آحاد جامعه است که نمونه بارز آن در بسط هویت اربعین در عرصه خدمت رسانی در جامعه است.
۴-زیارت و ابعاد و تأثیرات آن می‌تواند در عرصه‌های کلان برنامه‌ریزی کشور مانند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و به عنوان موتور کشنده اقتصاد کشور در عرصه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد بدون نفت دارای اثرگذاری بالایی باشد.
۵-زیارت چه با رویکرد نگاه امت اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی و چه با نگاه ملی و هویتی، یک عنصر هم‌افزا و وحدت‌آفرین است.
زیارت چه با رویکرد مسئله‌محور و چه با هر رویکرد برنامه‌ریزی یک نقطه کانونی و یک نقطه عطف در نظام حکمرانی کشور است. امید است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با نگاه عمیق و راهبردی خود زمینه استفاده از این ظرفیت بی‌بدیل را در ابواب مختلف برنامه هفتم توسعه کشور فراهم آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.