۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 887962

بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۷ هزار و ۲۰۰ بیمار مبتلا به سل در کشور شناسایی شدند که ۵۶ درصد مرد و ۲۲.۸ درصد غیر ایرانی هستند.

۵۶ درصد مبتلایان به بیماری سل مرد هستند

به گزارش مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، از مجموع ۷ هزار و ۲۹۹ فرد مبتلا به سل که سال گذشته شناسایی شدند، ۳ هزار و ۹۴۵ نفر ( ۴.۶ در هر یکصد هزار نفر جمعیت) مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت بوده‌اند.

از طرفی بررسی بروز سل از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ در کشور نشان دهنده روند کاهشی در بروز گزارش شده سل، بطوری که میزان بروز گزارش شده کل موارد سل از ۱۰.۵ در ۱۰۰هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۷، به ۸.۵ در ۱۰۰هزار نفر جمعیت در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

بر اساس این گزارش، افت بیماریابی سل در کشور در بازه زمانی سال ۱۳۹۹ مشهود بوده، این موضوع هم به دلیل همه گیری کووید۱۹ در جهان است و عواملی مانند معطوف شدن حداکثر توجه سیستم به کووید، اعمال فاصله گذاری فیزیکی، خستگی نیروی انسانی، تشابه علائم تنفسی سل و کرونا، دلایل مهم دیگری هستند که سبب تشدید تاثیر منفی پاندمی کووید بر شناسایی و درمان به موقع سل در مقایسه با سایر بیماری‌های واگیر بوده است.

از سال گذشته روند کاهشی تشخیص موارد ناشی از همه‌گیری کرونا به طور نسبی درحال جبران و میانه سنی بیماری در سال ۱۴۰۱ برای کل موارد سل و موارد سل ریوی اسمیر مثبت به ترتیب ۵۳ و ۵۵ سال بوده است.

سل یک بیماری عفونی واگیر است که در اثر میکروبی میله‌ای شکل به نام باسیل سل ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند به هر قسمتی از بدن انسان مانند استخوان‌ها، مفاصل، مغز، کلیه، پوست و ... حمله و آنها را گرفتار کند، اما به دلیل نیاز و علاقه زیاد این میکروب به اکسیژن، در ۸۰ درصد موارد ریه‌ها را هدف حمله خود قرار می‌دهد.

راه اصلی انتقال باسیل سل از طریق هوا و تنفس است و چون انسان به نفس کشیدن زنده است، پس هر کسی می‌تواند این باسیل را از طریق تنفس دریافت کرده و به بیماری سل مبتلا شود.

هنگام عطسه، سرفه، حرف زدن و حتی خندیدن توسط بیمار مبتلا به سل ریوی، قطراتی ریز حاوی میکروب سل در هوا پراکنده می‌شوند که می‌توانند به مدت چند ساعت در هوا به حالت معلق باقی بمانند. اگر فردی سالم، در هوای آلوده به این قطرات ریز تنفس کند، میکروب سل وارد ریه‌های او خواهد شد. با این حال برای انتقال بیماری، تماس طولانی و نزدیک با بیمار لازم است.

بیماری سل در محیط‌های شلوغ، کوچک، بدون تهویه مناسب، کم نور و مرطوب بیشتر انتقال می‌یابد. میکروب سل توسط حشرات، خون، ظروف غذا خوری، لباس و ملحفه منتقل نمی‌شود و همه انواع سل قابل انتقال به دیگران نیستند یا حداقل قابلیت انتقال کمتری دارند؛ افراد مبتلا به سل ریوی که در آزمایش میکروسکوپی خلط آنان، میکروب سل مشاهده می شود و در اصطلاح مبتلا به (سل ریوی مسری) هستند، عفونت‌زا محسوب می‌شوند؛ زیرا با هر عطسه یا سرفه تعداد زیادی میکروب را در هوا پراکنده کرده و می‌توانند باعث انتقال بیماری به دیگران شوند. هر فرد مبتلا به سل ریوی مسری در صورت عدم درمان می‌تواند سالانه به طور متوسط میکروب بیماری را به ۱۰ تا ۱۵ فرد سالم انتقال دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.