با توجه به ضعف فلوره ایران، بجای اعزام آن به مسابقات سطح بالا که نتیجه‌ای جز ناکامی ندارد، باید برای پیشرفت آن فکر دیگری کرد تا هزینه‌ای که می‌شود هدر نرود.

فلوره در بیراهه/ هزینه گزاف در مسیر اشتباه

به گزارش قدس آنلاین، در مسابقات شمشیربازی قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ در چین، ماهان میرزایی تنها نماینده فلوره ایران بود که عملکرد ضعیفی برجای گذاشت. میرزایی در مرحله گروهی انفرادی فلوره مردان با پنج شکست و یک پیروزی صعود نکرد. او در بین ۶۵ بازیکن شرکت کننده در فلوره انفرادی مردان آسیا پنجاه و هشتم شد.

نکته مهم این است این تنها ناکامی ماهان میرزایی نیست و او در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا که اسفند سال گذشته هم برگزار شد، در دور اول جدول حذفی شکست خورد.

میرزایی در مسابقات زیر ۲۳ سال قهرمانی آسیا که مهر ۱۴۰۱ برگزار شد هم نتوانست از مرحله گروهی صعود کند. این اتفاق در گرندپری ایتالیا هم رخ داد.

گفته می شود برخی اعزام های میرزایی با هزینه شخصی بوده است مانند مسابقات ایتالیا و قهرمانی آسیا بزرگسالان چین. اما نکته این است که وقتی میرزایی که گفته می شود نفر اول ایران است، در مسابقات آسیایی نمی‌تواند نتیجه قابل قبولی بگیرد شاید باید از مسیر دیگری به فکر پیشرفت و یا کسب تجربه باشد.

فلوره ایران ضعیف است و این بر کسی پوشیده نیست و اگر فدراسیون یا اداره کل ورزش و جوانان استان تهران هزینه می‌پردازند، باید این هزینه در جایی صرف شود که نتیجه بخش باشد مثلا حضور در یک کمپ تمرینی با کیفیت. چون به نظر نمی رسد حذف شدن در مرحله گروهی یا دور اول مسابقات بتواند به پیشرفت بازیکن کمک زیادی کند. البته این مسئله می‌تواند در اسلحه های دیگر هم صادق باشد.

*واکنش پدر به ناکامی پسر

محمد میرزایی پدر ماهان میرزایی، سرمربی فلوره و رییس هیات شمشیربازی تهران در مورد اینکه پسرش در قهرمانی آسیا نتیجه نگرفت، گفت: با توجه به اینکه سنش کم است و بازیکن خوبی است ما داریم روی او سرمایه‌گذاری می‌کنیم، همانطور که روی بازیکنان دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. حالا چون نتیجه نگرفته است باید چه کارش کنیم، کنارش بگذاریم؟

او در پاسخ به این پرسش که وقتی بازیکن در مسابقات قهرمانی رده‌های سنی آسیا نتیجه نمی‌گیرد، بهتر نبود از لحاظ فنی به سطح قابل قبولی می‌رسید و سپس در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا شرکت می‌کرد؟ گفت: بله اما باید در این مسابقات محک بخورد و ببینیم ضعف او چه چیزی است و روی آن کار کنیم. به هر حال باید این اعزام ها را انجام دهیم تا بفهمیم نقطه ضعف کجا است. مگر بازیکنان رشته‌های دیگر هر دفعه به مسابقات می روند با مدال طلا برمی گردند؟

*هزینه شخصی تبدیل به پول اداره کل می‌شود

میرزایی در مورد هزینه اعزام پسرش به قهرمانی بزرگسالان آسیا تصریح کرد: فدراسیون و بازیکنان می دانند که تا الان هر مسابقه رفته با هزینه شخصی بوده است. حتی وسایل را هم خودش تهیه می کند و فدراسیون یک شمشیر هم به او نمی دهد. تیغه ، شلوار و کفش را خودش خریده است. برای مسابقات زیر ۲۳ سال آسیا هم جزو تیم ملی بود، انتخاب شده بود و رفت. او با هزینه شخصی به قهرمانی بزرگسالان آسیا رفته است اما اگر اداره کل تهران مجوز بدهد به او پرداخت می شود.

میرزایی در پاسخ به این پرسش که این مسئله باعث اعتراض بقیه ورزشکاران نمی شود یا بهتر نبود همین هزینه را از اداره کل می گرفتید برای اعزام چند بازیکن به کمپ تمرینی صرف می کردید؟ گفت: اعتراض کنند هیچ اشکالی ندارد. قبل از پسرم به نیما زاهدی کمک کردیم که به مسابقات برود. اداره کل از بودجه‌ای که به هیات داده گفت به زاهدی کمک شود و ما هم گفتیم چشم. هر کسی در حد تیم ملی است بیاید به من تقاضا دهد، حتما حمایت می کنم. چرا مسابقات قبلی که پسرم از جیب خودش هزینه داد هیچ کسی چیزی نگفت. این طور نیست که فقط به پسر خودم توجه کنم. من به همه کمک می‌کنم. هر کسی حقی از او ضایع شده است پیش من بیاید. الان سوال باید این باشد که چرا فدراسیون فلوره را اعزام نمی‌کند؟ با شما موافق هستم می شود جای دیگر هزینه کرد. اما بازیکنان من باید به مسابقات بروند امتیاز بگیرند. فلوره هیچ وقت دیده نشده است.

*چرا کمپ تمرینی جایگزین مسابقات سطح بالا نمی شود؟

او افزود: اعتقاد شخصی من این است که باید در ورزش هزینه شود. حالا رشته هایی که نتیجه نگرفتند را باید بیخ دیوار گذاشت و توبیخ کرد؟ مگر غیر از سابر بقیه رشته ها با مدال برگشتند؟ هیچ کسی نبوده از  فلوره دفاع کند اما من مدافع فلوره هستم‌. فلوره باید اعزام شود و مورد توجه قرار بگیرد.

سرمربی فلوره در پاسخ به این پرسش که شما که عنوان کردید مدافع فلوره هستید بنابراین بهتر نبود با این ۱۰۰ میلیون که قرار است از اداره کل تهران هم بگیرید را بجای هزینه برای اعزام پسرتان به قهرمانی آسیا، با آن نفرات بیشتری را حمایت می کردید و آنها را به کمپ تمرینی یا مسابقات سطح پایین تر اعزام می کردید؟ گفت: این حرف درست است و با آن موافق هستم اما پسر خودم را آخر از همه حمایت کردم چون می‌دانستم این حرف ها پیش می‌آید. بحث من این است، چرا فلوره نباید به هیچ مسابقه‌ای اعزام شود. اگر بودجه فلوره را ندارند به ما اعلام کنند. بازیکنان را به اردو می آوریم اما بعد می‌گوییم به خانه بروند و به کرات این اتفاق می افتد. اگر می‌خواهند فلوره را از شمشیربازی حذف کنند به ما بگویند تا بازیکنان یا رشته خود را تغییر بدهند یا ورزش را رها کنند.  پسر من نتیجه نگرفته مقصر من هستم و بحث من راجع به بازیکنان دیگر فلوره است. اصلا ماهان اعزام نشود، چرا بقیه اعزام نمی‌شوند؟ ما باید از این باخت ها رد شویم و اینکه دائم بر سر فلوره می‌زنند خوب نیست.

او در مورد اینکه فکر نمی کند مسیر فلوره اشتباه است و برای پیشرفت باید از جای دیگر کار را شروع کنند نه حضور در مسابقات سطح بالا، تصریح کرد: با این موافق هستم اما با اینکه دائم بر سر فلوره بزنند، مشکل دارم. فدراسیون نمی تواند و پولش را ندارد فلوره را حمایت کند، بگوید. ما با هیات های دیگر هماهنگ کردیم که خودمان فلوره را حمایت کنیم و اسپانسر پیدا کنیم تا فلوره در مسیر پیشرفت قرار بگیرد. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.