۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 888090

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه میزان شوری آب زیرزمینی در مناطقی از شرق این استان نظیر داراب، زرین‌دشت و حاجی‌آباد افزایش یافته است، تلاش برای افزایش اتکا به منابع پایدار سطحی در تامین نیاز آبی شهروندان را یک اولویت دانست.

افزایش شوری آب شرق استان فارس

به گزارش قدس انلاین،  سیاوش بدری در حاشیه بازدید وزیر نیرو از پروژه‌های آبرسانی به داراب، زرین‌دشت و جنت‌شهر، اظهارداشت: در شهرستان داراب شوری آب به میزان ۶۰۰ میکروموس، و در شهرستان زرین‌دشت به میزان ۴۵۰۰ میکروموس نسبت به ابتدای دوره اندازه‌گیری، افزایش یافته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس توضیح داد: به عنوان مثال، میزان شوری آب در ابتدای دوره اندازه‌گیری در محدوده مطالعاتی حاجی‌آباد، ۵۰۰۰ میکروموس بوده که به حدود ۱۱ هزار میکروموس افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس خاطرنشان کرد: در استان فارس سالانه به طور متوسط ۶.۷ میلیارد متر مکعب مصرف آب در تمام حوزه‌ها به دست می‌آید که از این میزان ۸۴ درصد از منابع آب زیرزمینی و ۱۶ درصد از منابع آب سطحی است.

بدری اضافه کرد: تأمین بخشی از نیاز آب شرب شهرستان‌های داراب، زرین دشت، جنت شهر دبیران و شهر پیر معادل با ۸۶۰ لیتر در ثانیه در افق ۱۴۱۵ برای ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، از محل آب سطحی تأمین می‌شود. به همین منظور پروژه آبرسانی به این شهرها از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و هم اکنون دارای ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی بیان کرد: این طرح دارای ۱۵۷ کیلومتر خط لوله با اقطار ۱۴۰۰ تا ۴۰۰ میلیمتر بوده و تاکنون ۱۰۹ کیلومتر آن اجرا شده است. همچنین این طرح از یک تصفیه خانه به ظرفیت ۸۶۰ لیتر در ثانیه سالانه ۱۷ میلیون مترمکعب در سال بهره می‌برد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: این طرح شامل هفت باب مخزن به ظرفیت ۲۷۰۰ متر مکعب است که چهار باب آن اجرا شده و همچنین سه ایستگاه پمپاژ است که یک ایستگاه آن اجرا شده است.

وی به اعتبارات اختصاص یافته به این طرح اشاره و اضافه کرد: هزینه انجام شده تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان بوده، که ارزش روز آن ۲۳۰۰ میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز اتمام طرح هم ۷۰۰ میلیارد تومان است.

بدری همچنین به بیان وضعیت پروژه آبرسانی به جنت شهر پرداخت و افزود: در این پروژه که ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تاکنون عملیات ۲۲ کیلومتر خط انتقال به قطر ۴۰۰ میلیمتر، یک ایستگاه پمپاژ و دو باب مخزن در مجموع به ظرفیت هفت هزار متر مکعب اجرا شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس گفت: برای اجرای این پروژه تاکنون ۳۸ میلیارد تومان هزینه پرداخت شده و ۲۰۰ میلیارد تومان هم اعتبار برای اتمام طرح مورد نیاز است که در صورت تأمین نقدینگی در بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.