اعیاد ماه ذی الحجه و همزمانی آن‌ها با شروع تابستان فرصتی را برای ما فراهم کرده است تا به سفرهای زیارتی که یکی از اعمال توصیه شده و مستحب هستند، بپردازیم. در ادامه به آداب زیارت در چند مقصد زیارتی که می‌توانند یکی از انتخاب‌های شما برای سفر در اعیاد پیش رو باشند، پرداخته‌ایم.

سفرهای توصیه شده

آزاده خلیلی: مقاصد زیارتی متعددی برای این ایام پیش روی ما هستند که به فراخور فرصت و امکانات یکی از آن‌ها را می‌توانید برای یک سفر معنوی انتخاب کنید.در روایت است که زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) اگر با اشتیاق قلبی انجام شود، ثوابی به اندازه حج دارد. در این ایام که حاجیان مشغول زیارت خانه خدا هستند، شما هم می توانید سری به مشهد زده و ثوابی مشابه ثواب زائران خانه خدا به دست بیاورید. زیارت حرم حضرت رضا (ع) بسیار در روایات توصیه و آداب عام و خاصی برای آن نقل شده است. خلوص نیت و طهارت روحی و جسمی و حتی انجام غسل زیارت از آداب پیش از تشرف هستند و اثرات مثبت زیارت را دوچندان می‌کنند. بهتر است زائر مسافتی را با پای پیاده تا حرم طی کند. ذکر گفتن در مسیر و با ادب وارد حرم شدن از نکات مهم زیارت هستند. خواندن اذن دخول در بدو ورود به حرم و آهسته سخن گفتن توصیه شده است. خواندن زیارت‌نامه و نماز زیارت سبب قبولی دعا و حاجت می‌شوند. خواندن قرآن و هدیه ثوابش به روح مطهر اولیا خدا، جزعی از آداب زیارت هستند.

در این سفر خوش خلق باش

سفر به کربلا در ایام عرفه یکی از مقاصدی است که این روزها طرفداران خودش را دارد. سفر کربلا یا عتبات عالیات از سفرهای مهم و محبوب ایرانی‌ها، شیعیان و مسلمانان سراسر دنیا است. عاشقان امام حسین از جای‌جای این کره خاکی برای سفر به این منطقه متبرک لحظه شماری می‌کنند. این سفر معنوی و ارزشمند اصول و آدابی دارد. همانند هر عملی زیارت کربلا نیز باید با نیت خالص خدایی انجام شود.زائر حسینی باید رفتار خوب و نیکو با همراهان و اطرافیان خود داشته باشد. از آنجا که این سفر معنوی معمولا پر ازدحام  است و محدودیت امکانات ممکن است مشکلاتی به وجود بیاورد؛ اخلاق نیکو و حس کمک به همراهان بسیار مهم است. داشتن صبر و آرامش، همکاری با خدام و کنترل خشم، سبب جلوگیری از هرگونه درگیری و داشتن سفری پرثمر خواهد شد.کم‌گویی و به نیکی سخن گفتن در سفر کربلا توصیه شده است. این کم‌گویی تمرکز انسان را به سوی هدف، معطوف می‌کند و برکات بسیاری را به‌سمت روح انسان جاری می‌سازد. ذکر گفتن در طول مسیر سبب بخشش گناهان و شایستگی روح برای دیدار حرم می‌شود.طهارت و رعایت بهداشت، باعث سلامتی زائر و اطرافیان او و داشتن سفری دور از بیماری می‌شود. غسل زیارت پیش از رفتن به حرم، بسیار نماز خواندن و صلوات گفتن در این سفر توصیه شده است. داشتن وقار و متانت، چشم پاکی، کمک به نیازمندان و پرهیز از بحث‌های نابجا، اجر سفر انسان را بالا می‌برد.

سفری همراه با ذکر و صلوات

سفر به شهر قم و زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (ع) دارای فضیلت و جایگاه بالایی است. این سفر معنوی آداب و اعمالی دارد که می‌توانند اجر سفر را بیشتر کنند و بهره معنوی زائر را بالا ببرند. انجام غسل زیارت پیش از رفتن به حرم توصیه شده‌است. بهتر است با طهارت و وضو قدم در راه گذاشته شود. به تن داشتن لباس پاک و معطر در زیارت بسیار توصیه شده است.قدم‌های زائر در حرکت به سوی حرم، باید با وقار و آرامش باشد و با ذکر وارد حرم شود. خواندن اذن دخول در آستانه ورود به حرم و وارد شدن به حرم با پای راست در احادیث توصیه شده است. خواندن زیارت‌نامه، تسبیحات و توبه و استغفار اجر معنوی زیارت را بالا می‌برند. در سفر به شهرهای مذهبی همانند قم، باید به فرهنگ و عقاید مردم منطقه احترام گذاشته شود. پوشش مناسب و به دور از هنجار شکنی، از آداب این سفر است. پوشیدن چادر برای حضور در حرم‌های معصومین و امامزاده‌ها الزامی است. رعایت بهداشت در صحن‌ها و آرام سخن گفتن از اصولی است که همه باید به آن توجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.