نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع بازگشایی معدن بوکسیت تاش پس از پیگیری‌های متعدد همراه با تمام مدارک و مستندات در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شد.

بازگشایی معدن «تاش» در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بررسی شد

به گزارش قدس انلاین،  برداشت از معدن بوکسیت تاش در استان سمنان به عنوان ماده اولیه آلومینای ایران در جاجرم خراسان شمالی از چند سال گذشته به علت مشکلات اجتماعی، متوقف شده است که این امر، فعالیت‌های توسعه‌ای در شرکت آلومینای ایران را دچار چالش کرد، این در حالی است که معدن بوکسیت تاش به نام شرکت آلومینای ایران ثبت شده و بر اساس قانون، برداشت از این معدن منعی ندارد.

محمد وحیدی  اظهار کرد: بازگشایی معدن تاش بیش از سه سال است که توسط نمایندگان بجنورد در مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود و در تازه ترین مورد به کمیسیون اصل ۹۰ راه یافت.

وی تصریح کرد: مستندات لازم برای بهره برداری مجدد از این معدن در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مورد قبول واقع شد و مکاتبات با استانداری سمنان و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم، راز و جرگلان افزود: حفظ اشتغال پایدار، حمایت از مردم و صنعتگران، تقویت زنجیره تولید آلومینیوم، حمایت از بهره برداری معادن، تداوم انجام مسوولیت‌های اجتماعی و پیشگیری از خروج ارز مهمترین فرصت‌های رونق معدن تاش است.

وی با بیان اینکه بازگشایی معدن تاش حق صنعت و مطالبه اصلی مردم است و افزود: بازگشایی این معدن به ایستگاه آخر رسیده است و به زودی این مهم اجرایی می‌شود.

وحیدی تصریح کرد: فعالیت‌های معدنی شرکت آلومینای جاجرم براساس آزمایش‌های اصلی و فنی هیچگونه آلودگی نداشته و ارزیابی‌های دقیق علمی و دانشگاهی تخریب های زیست محیطی و آلودگی های خارج از حد استاندارد را رد کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: به نوعی ترک فعل شورای تأمین استان سمنان برای بازگشایی معدن تاش اتفاق افتاده است که بایستی استانداری سمنان ضمن ملغی کردن مصوبه شورای تامین در بازگشایی این معدن تسریع کند.

مجتمع آلومینای ایران به عنوان تنها تولید کننده پودر آلومینا در کشور، یک پنجم نیاز داخلی را تامین می کند و مابقی نیاز کشور در این بخش از خارج وارد می شود.

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصر به فرد تولیدکننده پودر آلومینا است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می رسد.

بوکسیت مورد نیاز آلومینای ایران از معادن بخش خصوصی در استان های مختلف از جمله خراسان شمالی، تهران، یزد، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود.

بوکسیت یک سنگ رسوبی با مقادیر به نسبت بالای آلومینیوم است که پس از فرآوری از آن، آلومینیوم به دست می‌ آورند.

مجتمع آلومینای ایران در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و ۵ کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع است.

این مجتمع صنعتی قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.