نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: برای شما عزیزان جانباز، هر لحظه از عمرتان و هر شبی که تا صبح بیدار می‌مانید و از جانبازی رنج می‌برید، مقارن با یک شهادت است و اجر لحظه شهادت یک شهید ثبت می‌شود.

هر لحظه از زندگی جانبازان، اجر یک شهادت را دارد/ شهید سلیمانی مظهر یک جانباز مخلص در سپاه اسلام بود

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در سومین همایش تکریم جانبازان شیمیایی که در آستانه فرارسیدن هشتم تیرماه، روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی با حضور جمعی از جانبازان سراسر کشور در تالار همایش‌های حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در میان زائران پرشور این بارگاه منور، برخی اقشار و افراد در زمره مهمانان خاص علی ابن موسی‌الرضا(ع) قرار می‌گیرند؛ همچون ماجرای بزنطی که یکی از اصحاب خاص و شیعیان صدیق امام هشتم(ع) بود و وقتی آقا از او برای یک شب ماندن در منزل ایشان دعوت کرد، شخصاً از جا برخواستند و طبق روایت، با دست خودشان برای او بستر پهن کردند و در پذیرایی و تکریم او مباشرت داشتند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: این روایت یک درس بزرگ دارد که نشان می‌دهد پذیرایی، توجه و عنایت امام هشتم(ع) برای همه زائران یکسان نیست و در این شرایط، همه شما عزیزآن‌که از جان و مال برای خدا جهاد کرده و سرتاسر زندگی شما نشانه‌های ایستادگی و اخلاص وجود دارد، مهمان خاصی هستید که رأفت و عنایت امام هشتم بیش از همه متوجه شما خواهد شد.

سلام زائر، پاسخی به سلام امام معصوم است

وی خاطرنشان کرد: اینکه شما نه به‌صورت فردی بلکه در قالب دسته‌ای از جانبازان مکرم این کشور به مشهدالرضا(ع) مشرف شده‌اید، در زمان ورود به حرم مطهر رضوی قطع یقین اذن دخول خوانده‌اید و به‌محض آن‌که چشمتان به گنبد نورانی علی ابن موسی‌الرضا(ع) افتاد، دست بر سینه گذاشتید، اشک از دیدگانتان جاری شد و به محضر امام هشتم سلام داد. این یک حقیقت است که سلام کردن، اشک ریختن ندارد اما دلیل اشک عمده زائران در نخستین لحظات تشرف به این آستان مقدس، سلام امام معصوم است که ساحت قدسی آن بر قلب زائران خاص اثر می‌گذارد؛ همان‌طور که خداوند متعال در آیه ۵۴ سوره مبارکه انعام فرمود «وَإِذَا جَاءَکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ» و به پیامبر خود تکلیف کرد که به مؤمنان سلام کند. بنابراین این محصول سلام معصوم است که قلب مؤمن را خاشع می‌کند، اشک را از دیدگانش جاری می‌سازد و در عمل، سلام زائر در لحظه تشرف، در حقیقت پاسخی به سلام امام است.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: زیارت، دیدار امام زنده، حی و حاضر است و بنابراین این‌طور نباشد که شما در زمان زیارت حرم مطهر رضوی، گنبد و گلدسته و کاشی و پنجره فولاد را زیارت کنید. این را بدانید که شما در خانه علی ابن موسی‌الرضا(ع) و در محضر امام هشتم(ع) هستید و این مسئله برای شما که جانباز هستید و صداقت و اخلاص خود را در این امتحان، با ایثارگری و جانبازی در عشق به اهل‌بیت(ع) نشان داده‌اید، اهمیت مضاعف دارد. اینجاست که می‌گوییم زیارت شما، سلام شما، حاجت خواستن شما و صحبت کردن شما با امام هشتم(ع) با همه تفاوت دارد.

هر لحظه از زندگی جانبازان، مقارن با شهادت است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: یک منطق در جانبازان عزیز وجود دارد که به نظر بنده، منطق درستی نیست. متأسفانه برخی عزیزان ما که در جمع جانبازان هستند، در مقام تعارف یا کسوت‌های دیگر این‌طور بیان می‌کنند که ما جانباز شدیم و از قافله شهادت جا ماندیم. به‌زعم بنده این تعبیر، نه‌تنها خیلی استدلال درستی نیست بلکه کلامی است که خدای‌ناکرده با شکر نعمت که فریضه و تکلیف شرعی است، تعارضاتی هم دارد. این‌طور نیست. شما نه‌تنها از قافله شهدا جا نمانده‌اید بلکه از این کاروان جلوتر هم هستید زیرا شهادت شهید در یک لحظه اتفاق می‌افتد و او را به مدارج عالیه و جایگاه رضای الهی می‌رساند اما شما عزیزان جانباز، هر لحظه از عمرتان مقارن با یک شهادت است. هر شبی که تا صبح بیدار می‌مانید و از جانبازی رنج می‌برید، اجر لحظه شهادت یک شهید را دارید.

وی تأکید کرد: در این شرایط، برای شما که هر لحظه از زندگی‌تان، یک شهادت ثبت می‌شود، بدیهی است که موردتوجه و عنایت خاص علی ابن موسی‌الرضا(ع) باشید اما با این حال، این مرتبه از فضیلت و اجر معنوی پیش‌شرط‌هایی هم دارد و آن اینکه شما در هر مقام، جریان شهادت و مراتب اخلاص را در خود حفظ کنید زیرا جانبازی به‌منزله رفع تکلیف نیست که احدی از شما عزیزان با خود فکر کند که اکنون با وجود رنج‌های جانبازی، دیگر تکلیفی بر دوش ندارد.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: در جنگ اُحُد وقتی خالد ابن ولید تنگه را دور زد و از پشت سر، مسلمانان را موردحمله قرار داد، سپاه اسلام در عمل شکست خورد و مسلمین گریختند به حدی که فقط وجود اقدس نبی مکرم اسلام(ص) در میدان تنها ماند با وجود نازنین علی ابن ابی‌طالب(ع) که حافظ جان رسول خدا(ص) بود. این شرایط در وضعیتی رقم می‌خورد که در یک طرف میدان، سه هزار نفر از مشرکان قریش بودند که سرمست از پیروزی قصد جان پیامبر(ص) را داشتند و در یک طرف دیگر، امیرالمؤمنین(ع) ایستاده بود. در روایت آمده که علی(ع) دست از حفاظت از جان رسول خدا(ص) برنداشت و تا آخرین لحظه ایستادگی کرد درحالی که ۹۰ زخم بر پیکر ورزیده‌اش وارد آمده بود و خون از سر و جان او می‌جوشید. این مرتبه و جایگاه یک جانباز راستین است که همچون شهدا، همه وجود خود را وقف اسلام و دین خدا دارد تا زمانی که به کاروان دوستان و هم‌رزمان شهیدش ملحق شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به آیه ۱۷۳ سوره مبارکه آل‌عمران ابراز کرد: خدا رحمت کند شهید بزرگوار اسلام، حاج قاسم سلیمانی را که زندگی او مصداق و مظهر این مجاهده بود؛ شهیدی که با پایان یافتن دفاع مقدس، راه مجاهدت را ادامه داد و از همه سرمایه‌های وجودی خود در این راه استفاده کرد. این آموزه همه شهدای راستین اسلام و انقلاب است که ترجمان این کلام خدا بودند که فرمود «الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ» یعنی کسانی که وقتی شنیدند لشکری بسیار علیه مؤمنان فراهم شده، این تبلیغات جز بر ایمانشان نیفزود زیرا باور داشتند که فقط خدا آن‌ها را کفایت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.