مدیرکل ثبت اسناد و املاک قم گفت: تاکنون سند مالکیت ۹۹.۵ درصد اراضی ملی در این استان صادر شده است که از این نظر قم در رتبه نخست کشور قرار دارد.

سند مالکیت ۹۹.۵ درصد اراضی ملی قم صادر شد

به گزارش قدس انلاین، علی جوانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: نیم درصد باقی مانده از اراضی ملی مربوط به پلاک هایی است که اجرای قانون نشده و یا اختلاف های حقوقی دارند.

وی اضافه کرد: صدور سند مالکیت پیشگیری از هر گونه طرح دعاوی در دادگاه ها، تعدی و تجاوز به اراضی ملی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای ۷۰ درصد از اراضی زراعی استان قم نیز سند مالکیت زراعی صادر شده است و قم دارای رتبه اول کشوری در میزان صدور اسناد مالکیت کشاورزی است.

به گفته جوانی، کل اراضی زراعی استان قم، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است و تا زمانی که پلاک های کاداستر برای صد درصد این اراضی صادر نشود، رقم واقعی اراضی زراعی مشخص نخواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت مسوولان دستگاه های مربوطه بتوانیم تا مرحله صد درصدی اراضی کشاورزی پیش رفته و شاهد اتمام پروژه صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی باشیم.

وی با اشاره به این که در این زمینه به مرحله تقاضا محور شدن رسیده‌ایم، بیان کرد: از آنجایی که این مقوله بسیار مهم است، برای تشویق و ترغیب کردن کشاورزان برای اخذ سند مالکیت، بخش زیادی از هزینه های مالی و اقدام ها و فرآیندهای عملیاتی صدور اسناد مالکیت کشاورزی را سازمان ثبت برعهده گرفته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک قم با بیان این‌که بیش از ۹۰ درصد کشاورزان بر اساس اسناد عادی زمین‌ها را در مالکیت دارند، ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد پرونده های ورودی دادگستری، ملکی است که بیش از ۹۰ درصد اختلاف ها در خصوص تثبیت مالکیت است و املاکی است که سند عادی دارند.

وی با بیان این‌که سند مالکیت مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه (س) سال گذشته صادر شد، خاطرنشان کرد: پارسال برای بیش از ۹۰ درصد املاک باارزش اوقاف سند صادر شد و امسال ۹۰ درصد املاک اوقافی باقی مانده نیز تعیین تکلیف می شود.

وی گفت: سال گذشته چهار هزار و ۲۶۹ فقره سند مالکیت کاداستر، ۵۷۰ فقره سند مالکیت وقفی، هفت هزار و ۴۹۳ فقره سند دولتی، یک هزار و سه فقره سند مسکن مهر و ۸۴۴ فقره سند المثنی صادر شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.