رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه مساجد می‌توانند کلید حل تمام مشکلات باشند، گفت: لازم است تا با کار و تلاش شبانه روزی نهضت بازگشت به مساجد در تمامی عرصه‌ها از جمله عرصه حکمرانی محقق شود.

از ظرفیت مساجد به نحو احسن استفاده نکردیم / بسیاری از مشکلات در مساجد قابل حل است

حجت الاسلام کمال الدین خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز در نشست خبری که در خانه فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار داشت: شهر تبریز باید در عرصه پویایی و اثرگذاری مساجد به جایگاه اصلی خود که محل پرورش مؤمن و مجاهد انقلابی است بازگردد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، خاطرنشان کرد: مساجد سنگری هستند برای عرصه‌های هنر، پیش از این مساجد افراد مومن و مجاهدی را تربیت می‌کردند و اکنون نیز باید این نقش مهم را داشته باشند، اگر این اصل مهم فراموش شود آسیب‌های زیادی خواهیم دید.

وی با بیان اینکه نهضت بازگشت به مساجد باید محقق شود، خاطرنشان کرد: لازم است تا با کار و تلاش شبانه روزی نهضت بازگشت به مساجد در تمامی عرصه‌ها از جمله عرصه حکمرانی محقق شود.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات در مساجد قابل حل است، گفت: می‌توانیم کار نیمه تمام مدارس را در مساجد تمام کنیم و برای بالا بردن روحیه نشاط، شادابی، مجاهدت، تلاش و کوشش جامعه از مساجد به نحو احسن استفاده نماییم.

حجت الاسلام خداداده، با تأکید بر اینکه محل فعالیت و نشاط، مسجد است، خاطرنشان کرد: متأسفانه از ظرفیت مساجد به نحو احسن استفاده نکردیم، به بیان دیگر در کل کشور نزدیک به ۸۰ هزار مسجد وجود دارد و برای مثال اگر ۶۰ هزار مسجد بتواند به مردم خدمات ارایه کنند، از این ۶۰ هزار مسجد نیز تنها ۵۰ درصد آن امام جماعت دارد.

وی با بیان اینکه مساجد می‌توانند کلید حل تمام مشکلات باشند، تصریح کرد: این به آن معنا نیست که بگوییم ۵۰ درصد مساجد تعطیل هستند، بلکه در برخی مساجد امکان فعالیت‌های گوناگون وجود ندارد، بومه بندی مسجد اگر درست انجام شود در مانیتورینگ فرهنگی کشور اطلاعات دقیقی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از معدود اماکنی که در خلوص مردم برای فعالیت در آن باقی مانده مساجد است، گفت: در دور جدید کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، به دنبال آن هستیم که دستیار فرهنگی و هنری مسجد و امام جماعت مسجد باشیم و امیدواریم بتوانیم در عرصه‌های فرهنگی و گردشگری نیازهای مساجد را شناسایی و در ارتقای فرهنگی و هم در بحث پشتیبانی به وظیفه خود درست عمل کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با تأکید بر اینکه هر مسجد، نسخه اختصاصی خودش را دارد، ادامه داد: باور ما این است که هر مسجد با توجه به محله‌ای که در آن وجود دارد و نیز کادر اجرایی، نسخه مربوط به خود را دارد و این گونه نیست که برای تمامی مساجد برنامه‌های یکسانی وجود داشته باشد، البته متاسفانه در سال‌های گذشته این اشتباه وجود داشته اما با توجه به ظرفیت خود مساجد، لازم است مهارت و برنامه‌های لازم را ارائه دهیم.

وی با تأکید بر اینکه مسجد، کانون نشاط است، اظهار کرد: این مطلب یعنی مسجد محل حضور خانواده‌ها، محل نفس کشیدن نورانی و محل آرامش است.

وی با بیان اینکه تعدادی می‌خواهند مساجد را ورشکسته نشان دهند و ما مخالف این طرز تفکر هستیم، خاطرنشان کرد: امروز شاهد مساجدی هستیم که در آن برنامه‌های مختلف اجرا می‌شود و مملو از جوانانی است که به اجرای این برنامه‌ها مشغول هستند.

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه پیک کاری و جنب و جوش فعالیت اکثر کانون‌ها در تابستان است، یادآور شد: پیک کاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در تابستان است، اما باور ما این است که در تمام طول سال این کانون‌ها باید فعالیت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: کانون فرهنگی و هنری مساجد با شعار "مسجد کانون شعار و نشاط" فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر در ۲۶ هزار کانون ثبت شده در کل کشور فعالیت می‌کند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با بیان اینکه در کل کشور در شش استان دوره آموزشی تئاتر اجرا می‌شود، گفت: استان‌های گیلان، خراسان رضوی و امروز سومین استان آذربایجان شرقی تاکنون میزبانی این دوره‌های آموزشی را بر عهده داشته‌اند.

وی با بیان اینکه درصد خلوص هنر تئاتر برای ارتباط با مخاطب بیشتر است، گفت: ماموریت ما استفاده از بازیگران حرفه‌ای تئاتر نیست، بلکه هدف ما این است که چند جوانی که در مسجد جمع می‌شوند درگیر تمرین تئاتر و نمایش نامه باشند و معتقدیم این اتحاد، تعاونی و دورهمی می‌تواند خروجی خوبی داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.