طرح رایگان شدن ناوگان اتوبوسرانی برای شهروندان مشهدی در هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر بررسی و در نهایت مصوب شد پس از تایید فرمانداری این طرح به صورت آزمایشی در ۱۰ خط اجرایی شود.

قدس خراسان از جلسه علنی شورای شهر مشهد گزارش میدهد: رایگان شدن ۱۰ خط اتوبوس در مسیر تایید  فرمانداری

 به گزارش قدس خراسان، هشتاد و سومین جلسه ششمین دوره صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد ظهر دوشنبه ۱۲ تیرماه در تالار شهر برگزار شد. 

رییس شورای شهرمشهد در ابتدای این جلسه اظهار کرد: گسترش فرهنگ ولایت و ایجاد پیوند عمیق بین مردم به ویژه نسل جوان از جمله اهدافی است که بر پایه برنامه‌های گرامیداشت غدیر باید باشد و باید به آن توجه جدی شود و گرامیداشت غدیر به منزله احیای مدیریت اسلامی است.  

حسن موحدیان با یادآوری مناسبت ١۴ تیر ماه روز قلم و تبریک این روز به نویسندگان گفت: ١٧ سال است ١۴ تیرماه به روز قلم نامگذاری شده است، علاوه بر ارزش قلم باید حرمت قلم نیز مورد توجه قرار گیرد؛ نویسندگانی که در این عرصه کار می‌کنند انسان‌هایی شریف هستند و کتاب‌های خوبی ارائه کردند. گاهی حرمت قلم رعایت نمی‌شود و مطالبی نوشته می‌شودمه خلاف فطرت انسان‌ها و رسالت انبیا الهی است. باید توجه داشته باشیم این روز بی ارتباط با روابط عمومی نیست مجموعه که بخشی از رسالت آن‌ها گره خورده است به قلم خبرنگارانی که عملکرد و اقدامات مدیران و مسئولان را با قلم خود به مردم می‌رسانند؛ و این مهم است کسانی که در روابط عمومی کار می‌کنند، دقت کافی به قلم و حرمت آن داشته باشند 

وی با بیان اینکه رویکرد شهردار در انتصابات بسیار خوب بوده است، اظهار امیدواری کرد که انتصابات هر چه سریعتر انجام شود. 

رییس شورای شهرمشهد تصریح کرد: شورا دخالتی در این امر ندارد و شهردار خود تصمیم گیرنده است. همچنین از ریاست کمیسیون حاشیه شهر آقای صاحبی تشکر می‌کنم، اما از زمانی که جناب عسکری ریاست این کمیسیون را به عهده گرفتند نفس تازه‌ای به این مناطق دمیده شد. شهردار باید فکری برای تراکم بالای جمعیت و کمبود سرانه‌های خدماتی در حاشیه شهر کنند. در برخی مناطق تراکم جمعیت بالاست و هیچ‌گونه زمین خدماتی وجود ندارد.با تهاتر یا هر نحو دیگری باید به این مساله بپردازیم. 

سه تذکر شورا به شهرداری مشهد  

در ادامه، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در تذکری به شهرداری اظهار کرد: تذکر من به شهردار در خصوص اتوبوسرانی است. این موضوع هفته گذشته مطرح شد و انتظار داشتیم مدیران سازمان معاونت فنی و عمران قبل از طرح با اعضای شورا جلساتی داشته باشند، اما انجام ندادند! 

وی با بیان اینکه ما در صحن در خصوص اعداد و ارقام اختلاف نظر داشتیم، گفت: تصور من این بود که اگر یک هفته بگذرد در این زمینه صحبت می‌کنیم و ملاحظات بار مالی و تبعات آن مطرح می‌شود. در این موضوعات که بار مالی دارد باید جلسه داشته باشیم. کار کارشناسی است و با مصاحبه در روزنامه، کاری پیش نمیرود. 

رییس کمیسیون ویژه ساماندهی توس نیز در خصوص روند کند عملیات عمرانی پروژه‌های حاشیه شهر تذکر داد و گفت: با توجه به بازدید از این پروژه‌ها توسط اعضای شورا و مشاهده تعطیلی کارگاه‌های عمرانی و روند بسیار کند آن، به شهرداری به صورت ویژه برای تاخیر در عملیات عمرانی پل شهید میرزایی، تعریض پل دهرود، پارک ۷۳ هکتاری و ... تذکر می‌دهم.

مجید طهوریان عسگری افزود: تذکر دوم در خصوص عدم عملیات اجرایی در بافت آبکوه است، با توجه به گذشت ٢ سال از شروع به کار شورا، پیگیری‌های مکرر و مستمر مبنی بر عملیات اجرایی در بافت آبکوه و تعطیلی پروژه ۲۰ واحدی آن علیرغم وجود دغدغه در شورای شهر برای حل مسائل بافت، اقدام جدی مشاهده نشده و همچنان آجر روی آجر گذاشته نشده است، بنابراین به شهرداری بابت عملکرد معاونت مالی سازمان و تعطیلی اقدامات بافت تذکر می‌دهم. طرح شورا بیش از ۳۰ روز در شهرداری برای اعلام نظر مسکوت مانده است. 

مصوبات هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر مشهد 

لایحه نامگذاری یک میدان و تعدادی از معابر فرعی با حفظ شماره به نام شهدا اولین دستور کار این جلسه چهار ساعته بود که پس از بحث و بررسی به تصویب رسید. بر این اساس در منطقه ٣ معبر فرعی چهارده معصوم ۱۰ واقع در رسالت ۵۷ (جاده سیمان) با حفظ شماره به نام شهید امیر برنجان، منطقه ۵ معبر فرعی شهید علیمردانی ۳۹ واقع در خیابان شهید علیمردانی با حفظ شماره به نام شهید خلیل الله حاجی داودلی، منطقه ۶ معبر فرعی شهید ظفری ۳۵ واقع در حر ۹۰ (شهرک شهید باهنر) با حفظ شماره به نام شهید حسن محمدی، منطقه ٨میدان واقع در تقاطع بلوار برادران شهید خلیلی و خیابان شهید جهان آرا به نام شهید عبدالصالح امینیان و در منطقه ٩ معابر فرعی نسترن ١ واقع در شهید فکوری ١٩ با حفظ شماره به نام شهید رضا محقق فر نامگذاری میشود. 

دومین دستور کار این جلسه ادامه بررسی طرح عدم دریافت کرایه خدمات حمل و نقل عمومی در سازمان اتوبوسرانی از شهروندان و استفاده از ظرفیتهای اقتصادی به منظور جبران هزینه های آن بود. طرحی که هفته گذشته اعضای شورای شهر به کلیات آن رای دادند واین هفته نوبت به تباصر و پیشنهادها رسید و طراح آن یعنی موسی الرضا حاجی بگلو در نطق پیش از دستور خود آن را طرحی کارشناسی عنوان کرد که ۹۰ درصد مردم با آن موافق هستند! 

بررسی این طرح که قریب به سه ساعت به طول انجامید، با حواشی زیادی همراه بود؛ اما آنچه بیشتر از همه مورد دغدغه اعضای شورا بود بحث تامین مالی، پشتوانه مطالعاتی و تبعات اجتماعی و امنیتی طرح بود. 

شهردار مشهد در این جلسه همانند جلسه گذشته تاکید کرد: طرح رایگان کردن اتوبوس در بخش حمل و نقل عمومی باید بر مبنای کار پژوهشی باشد. 

محمدرضا قلندر با بیان اینکه تامین مالی طرح کمترین اهمیت را دارد نسبت به اجرای طرحی که پشتوانه پژوهشی ندارد اظهار نگرانی کرد و گفت: ما زیرساخت‌های لازم را نداریم و در ساعات پیک مشکل داریم. وضعیت ناوگان مشخص است، ما ۱۷۵۰ اتوبوس داریم و در کشور اول هستیم، اجازه دهید ناوگان را ارتقا دهیم و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و بعد رایگان شود، ممکن است نارضایتی بیشتر شود و بعد نمی‌توانیم طرح را برگردانیم.

وی یادآور شد: باید هرچه می‌توانیم درآمدهای پایدار را برای شهرداری ایجاد کنیم تا دغدغه روزمره اتوبوسرانی رفع شود. دغدغه اصلی ما که هفته گذشته نیز خواهش کردیم این بود که طرح را مسکوت بگذارید و اجازه دهید مرکز پژوهش‌ها و شهرداری بررسی کنند، اما این اتفاق نیفتاد. اکنون نیز نگران این هستیم که مطمئن نیستیم چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد و نمی‌دانیم اگر رایگان کنیم تقاضا چقدر افزایش پیدا می‌کند! 

شهردار مشهد متذکر شد: اکنون که صحبت از رایگان کرده شده تراکنش‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشته است. تاکید من بر کار پژوهشی است و با هر کاری که متکی بر کار پژوهشی و علمی باشد چه درآمد شهرداری را کاهش و چه افزایش دهد، موافق هستیم.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در خصوص جایگزین کردن درآمد حاصل از تبلیغات روی بدنه اتوبوس و ایستگاهها به جای فروش بلیت اظهار کرد: آخرین تبلیغات روی ناوگان اتوبوسرانی مربوط به سال ۱۳۹۷ است و به دلیل وارد آمدن صدمه به بدنه اتوبوس ها و هزینه زیاد رنگ آمیزی تبلیغات زیان آور بود و پس از آن قراردادی بسته نشده است. 

خلیل منبتی با بیان اینکه طرح رایگان کردن حمل و نقل عمومی مشهد در سه کمیسیون شورای شهر بررسی و رد شده است، تصریح کرد:  مدیریت شهری نیز خواستار مطالعات کامل این طرح است؛ چنانچه این طرح به صورت نهایی مصوب و به شهرداری تکلیف شود، مجری اجرای آن هستیم اما بهتر است طرح هایی ارائه شود که مردم از آن منتفع شوند. 

وی عنوان کرد: طرح حمل و نقل عمومی رایگان در کلانشهرهای کشورهای مختلف نظیر پاریس، برلین، سنگاپور، دبی و پکن اجرا شده اما میزان تخفیفات در ساعتهای مختلف متفاوت است و این تخفیف روی قیمت تمام شده هزینه اتوبوس اعمال می شود. 

فاطمه سلیمی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به حاجی بگلو اظهار کرد: اگر نظر سنجی های مرتبط با این طرح و کار علمی و کارشناسی انجام شده باید از طریق رسانه ها به صورت شفاف منعکس شود، من نمیدانم چرا نگران انجام مطالعات هستید؟ مگر نمیگویید کار مطالعاتی در این خصوص انجام داده اید و ۹۰ درصد مردم موافق هستند؟! 

معاون مالی شهرداری مشهد نیز با اظهار نگرانی ازتبعات اجتماعی و امنیتی طرح رایگان کردن حمل ونقل عمومی، خواستار انجام کار مطالعاتی توسط نخبگان دانشگاهی شد. 

محمدرضا مومنی افزود: چگونگی اجرای این طرح و نحوه تامین درآمد جایگزین آن باید از طریق کار کارشناسی توسط نخبگان دانشگاهی بررسی و مشخص شود. 

وی خاطر نشان کرد: وضعیت مالی شهرداری مناسب نیست، آقای شهردار روز گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان برای خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس از این معاونت درخواست کرد، اما با اظهار شرمندگی نتوانستیم این مبلغ را تامین کنیم. 
کلیات طرح «عدم دریافت کرایه خدمات حمل‌ونقل عمومی در سازمان اتوبوسرانی از شهروندان و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی به منظور جبران هزینه‌های آن»، با لحاظ تبصره های مربوطه در جلسه هفته گذشته شورای اسلامی شهر مشهد مصوب شده بود که در جلسه امروز تبصره های این طرح به شرح ذیل مصوب شد: 

تبصره ۱- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، نسبت به اجرای طرح در گام اول تعداد ۱۰ خط از خطوط منتهی به حرم مطهر و حاشیه شهر را به صورت نمونه اجرا کند. همچنین ظرف مدت ۳ ماه مطالعات جامع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را انجام داده و نسبت به آماده‌سازی مدل اقتصادی جهت تأمین منابع لازم طرح ظرف مدت مذکور اقدام و به شورای اسلامی شهر ارائه کند. اجرای کامل طرح از ابتدای سال ۱۴۰۳ الزامی است. 

پس از رای مثبت اعضا به این پیشنهاد موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در اعتراض به این موضوع که این پیشنهاد تمام زحمات را زیر سوال می‌برد و پس از درگیری لفظی با ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد و حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد جلسه را ترک کرد، اما با پادرمیانی اعضای شورا دوباره به صحن بازگشت.

تبصره ۲- خدمات ناوگان اتوبوسرانی برای شهروندانی رایگان می‌شود که شاخص‌های شهروندی خود مثل مشارکت در تفکیک بازیافت، پرداخت عوارض سالانه ساختمان، عوارض خودرو و غیره را انجام داده باشند. شهرداری مشهد مکلف است، ظرف مدت یک ماه آیین‌نامه آن را تهیه و به شورای اسلامی شهر ارائه دهد.

تبصره ۳- شهرداری مشهد مکلف است، ظرف مدت یک ماه نسبت به تهیه آیین‌نامه رایگان سازی کرایه اتوبوس ویژه اقشار خاص، از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، اساتید دانشگاه، نخبگان، قهرمانان ورزشی، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، خانواده شهدا و ایثارگران و غیره اقدام و برای تصویب به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

تبصره ۴- شهرداری مشهد مکلف است، در راستای حفظ و بهبود کیفی و کمی اطلاعات آماری تعداد مسافران در خطوط از روش‌های جایگزین شمارنده مسافران استفاده نماید. 

تبصره ۵- شهرداری مشهد مکلف است، نسبت به برنامه‌ریزی و انجام پیگیری‌های لازم برای استفاده از ظرفیت واقفین و خیرین در بخش حمل و نقل عمومی، اقدام کند. 
 
تبصره ۶- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، در راستای اجرای طرح رایگان‌سازی کرایه اتوبوس و ایجاد تراز مالی مثبت، نسبت به شناسایی خطوط قابل واگذاری و انتشار فراخوان مشارکت بخش خصوصی از طریق تهاتر با تبلیغات ایستگاه‌ها و بدنه و داخل اتوبوس اقدام کند.

تبصره ۷- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، نسبت به پیگیری لازم در خصوص لحاظ سهم دولت در حساب‌های فی‌مابین اقدام کند.
 
تبصره ۸- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، در راستای جبران هزینه‌های اجرای این مصوبه، نسبت به پیگیری لازم در خصوص استفاده از ظرفیت‌های قانونی از جمله بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و برنامه‌های توسعه و غیره اقدام کرده و آثار مالی ناشی از اجرای این مصوبه را در اصلاح و متمم بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری مشهد مقدس لحاظ کند. 

گفتنی است؛ اجرای این طرح منوط به تایید فرمانداری مشهد است.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.