رئیس جمهور آذربایجان گفت که ارمنستان به رغم تعهد امضا شده در معاهده سه جانبه آتش بس جنگ سه سال پیش قره باغ، از گشایش کریدور زنگزور جلوگیری می کند.

علی‌اُف: ارمنستان از گشایش کریدور زنگزور جلوگیری می‌کند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری آذرتاج، «الهام علی اف» در نشست وزرای جنبش غیرمتعهدها در باکو افزود: ارمنستان با جلوگیری از باز شدن این کریدور، موجب شده که بخش اصلی خاک آذربایجان نتواند به خاک جمهوری خودمختار نخجوان متصل شود.

وی با قدردانی عمیق از موضع اصولی کشورهای جنبش عدم متعهد در حمایت از موضع کشورش در دوران اشغال و پس از جنگ دوم قره باغ اضافه کرد: باکو اظهارات یکجانبه و مغرضانه علیه خود در شورای امنیت سازمان ملل را نمی پذیرد.

رییس جمهور آذربایجان با قدردانی از اعلام حمایت کشورهای جنبش عدم متعهد به ویژه در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ و جلوگیری از تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل، خواستار تلاش همگانی برای برقراری صلح در مناطق مناقشه برانگیز شد.

وی ارمنستان را به ایجاد یک فاجعه زیست محیطی فرامرزی در مرز با جمهوری خودمختار نخجوان - آذربایجان متهم کرد و ادامه داد: ارمنستان تعهدات ناشی از کنوانسیون ارزیابی اثرات فرامرزی زیست محیطی ۱۹۹۱ (کنوانسیون اسپو) را نقض کرده است.

علی اف اضافه کرد: اگر ارمنستان به صلح در منطقه علاقه‌مند است، باید نیروهای مسلح خود را به طور کامل از منطقه قره باغ خارج کند چرا که اندکی پس از پایان درگیری سه سال قبل قره باغ، آذربایجان و ارمنستان پنج اصل اصلی خود را برای امضای توافقنامه صلح مبتنی بر به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر پذیرفتند.

وی تاکید کرد: ارمنستان بر اساس تعهدات خود، مجبور است که قره‌باغ را به عنوان بخشی از خاک آذربایجان به رسمیت بشناسد و بقیه نیروهای مسلح موجود خود در خاک این کشور را که نیروهای حافظ صلح روسی نیز به طور موقت در آن مناطق مستقر هستند، خارج کند.

رییس جمهور آذربایجان خواستار خلع سلاح عناصر نظامی و شبه نظامی ارمنی موجود در منطقه قره باغ آذربایجان شد و گفت: آنها اگر واقعاً علاقه‌مند به صلح مورد انتظار در منطقه هستند، باید نیروهای مسلح خود را به طور کامل از منطقه خارج کنند.

وی همچنین، پیروزی کشورش در جنگ دوم قره باغ را «پیروزی حقوق و عدالت بین المللی» خواند و مدعی شد: ارمنستان در سرزمین‌هایی که اشغال کرده بود، اقدام به کشتار، فرهنگ‌کشی و بوم‌کشی کرده است.

 اجلاس ۲ روزه وزرای جنبش عدم تعهد تحت عنوان «جنبش عدم تعهد؛ متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» از صبح امروز در مرکز همایش‌های شهر باکو آغاز شده است.

«حسین امیر عبداللهیان» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، سایر وزرای خارجه و معاونان وزرا و نمایندگان سران این جنبش از کشورهای مختلف در این اجلاس حضور دارند.

امیرعبداللهیان امروز در حاشیه این اجلاس علاوه بر دیدار با الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان و جیحون بایرام اف همتای آذری خود، با برخی از همتایان خود و معاونان وزرای خارجه از کشورهای فلسطین، سوریه، ازبکستان، اوگاندا، ترکیه، سومالی، بنگلادش، بورکینافاسو، اتیوپی، اندونزی، تونس، آفریقای جنوبی و هند دیدار و گفت وگو می کند.

سخنرانی تاتیانا والووایا مدیر دفتر سازمان ملل متحد در ژنو به نمایندگی از دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه برنامه امروز اجلاس اعلام شده است.

جنبش عدم متعهد در سال ۱۹۶۱ میلادی در اوج جنگ سرد در بلگراد پایتخت یوگسلاوی سابق تأسیس شد و شامل کشورهایی است که به هیچ‌یک از بلوک‌های قدرت جهانی (آمریکا و شوروی) وابستگی و تعهدی نداشته و به عبارتی در جبهه کمونیسم یا سرمایه‌داری نیستند.

این سازمان پس از جنگ سرد تاکنون به فعالیت خود ادامه داده است و ۱۲۰ کشور عضو آن هستند و ۲۱ کشور نیز به عنوان ناظر در این سازمان فعالیت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.