وزیر خزانه داری آمریکا خواستار ایجاد اصلاحات در چین شده و این کشور را بابت اقدامات تنبیهی علیه کمپانی‌های آمریکایی و کنترل‌های جدید صادرات علیه برخی از منابع معدنی مهم مورد انتقاد قرار داد.

وزیر خزانه داری آمریکا: جدایی اقتصادی بین پکن و واشنگتن «غیرممکن» است

وزارت دارایی چین نیز اعلام کرد که پکن امیدوار است با کمک واشنگتن شرایط مساعدی را برای توسعه عادی روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور ایجاد کند.

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری رویترز، جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا که روز پنج‌شنبه وارد پکن شد در ادامه با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته بر نیاز به زنجیره‌های تامین انعطاف‌پذیر و متنوع تاکید دارد، هشدار داد که آمریکا و متحدانش در برابر آنچه او آن را "عملکردهای اقتصادی ناعادلانه" چین خواند، مقابله خواهند کرد.

یلن ادامه داد، به چین سفر کرده تا روابط سازنده و باثباتی بین دو کشور ایجاد شود و در عین حال، این مساله را مشخص کند که واشنگتن برای دفاع و حفاظت از منافع امنیت ملی و حقوق بشر اقدام می‌کند.

وی افزود: تبادلات معمول به دو کشور کمک می‌کند تا خطرات اقتصادی و مالی را در زمانی رصد کنند که اقتصاد جهانی با مشکلات جدی چون "جنگ غیرقانونی روسیه" در اوکراین و تاثیرات ثانویه پاندمی کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.

وزیر خزانه داری آمریکا همچنین گفت، به مقام‌های چینی به صورت واضح اعلام می‌کند که واشنگتن به دنبال یک جداسازی کامل اقتصادهای آمریکا و چین از هم نیست بلکه نگران استفاده از سوبسیدهای گسترده برای شرکت‌های دولتی و شرکت‌های داخلی، موانع دسترسی به بازار برای شرکت‌های خارجی و اقدامات تنبیهی اخیر علیه شرکت‌های آمریکایی است.

این وزیر کابینه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا همچنین با بیان اینکه واشنگتن هنوز در حال ارزیابی کنترل‌های جدید صادرات چین بر گالیوم و ژرمانیوم است که مواد معدنی اصلی مورد استفاده در تولید فناوری‌هایی مانند نیمه هادی‌هاست این را هم گفت که این اقدام ضرورتی برای زنجیره‌های تامین متنوع و منعطف را محسوب می‌شود.  

وزیر خزانه داری آمریکا با اشاره به اقتصاد برنامه ریزی شده چین به پکن تاکید کرد تا بیشتر به سمت عملکردهای بازار محور که باعث رشد سریع آن در سال‌های گذشته منجر شده، برگردد و افزود: تغییر به این سمت می‌تواند به نفع چین باشد. رویکرد بازار محور به رشد سریع چین کمک کرد و باعث شد تا صدها میلیون انسان از قطحی نجات یابند. این یک موفقیت شگرف اقتصادی محسوب می‌شود.

یلن خاطرنشان کرد، طبقه رو به رشد و بزرگ متوسط جامعه چین بازار بزرگی برای کالاها و خدمات آمریکایی هستند و تاکید کرد: اقدامات هدفمند آمریکا علیه چین بر اساس نگرانی‌های امنیت ملی است. ما به دنبال تنوع هستیم نه تفرقه و جدایی. تفرقه و دودستگی بین چین و آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصادهای دنیا باعث بی‌ثباتی اقتصاد جهانی می‌شود و انجام آن در نهایت غیرممکن خواهد بود.

سفر یلن به چین با هدف کاهش تنش‌ها بین دو کشور است که پس از ساقط شدن بالون دولتی چین توسط ارتش آمریکا بر فراز حریم هوایی ایالات متحده و در میانه تنش‌ها بر سر کنترل صادرات رو به افزایش گذاشته است.

هنوز هیچ نقطه عطفی در دیدار بین وزیر خزانه داری آمریکا و مقام‌های چینی وجود ندارد اگرچه مسؤولان دو کشور این مساله را پذیرفته‌اند که حفاظت از منافع امنیت ملی باعث تقویت و تعمیق روابط اقتصادی می‌شود.

وزارت امور خارجه چین امروز اعلام کرد، این کشور امیدوار است که آمریکا اقداماتی جدی برای ایجاد محیطی قابل قبول برای توسعه سالم روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه انجام دهد.

همچنین در بیانیه‌ای که از سوی وزارت دارایی چین منتشر شد، آمده است: «ماهیت روابط تجاری و اقتصادی چین و آمریکا محدود به منافع متقابل و نتایج متقابل سودمند است و در جنگ‌های تجاری و قطع ارتباطات هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت.»

این وزارتخانه ادامه داد: امیدواریم ایالات متحده برای ایجاد شرایط مناسب برای توسعه مناسب روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور و دستیابی به نتایج سودمند متقابل، اقدامات ملموسی انجام دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.