مدیرکل بهزیستی قزوین از اجرای طرح غربالگری آلزایمر ویژه سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال خبر داد و گفت: این طرح برای ۴۰ درصد جامعه هدف استان در حال اجراست.  

اجرای غربالگری آلزایمر برای سالمندان قزوینی

به گزارش قدس آنلاین، علی دهباشی پور  افزود: با توجه به روند رو به رشد جمعیت سالمندان در کشور و استان قزوین، بیماری آلزایمر رو به افزایش بوده و در همین راستا قزوین به عنوان پایلوت غربالگری آلزایمر انتخاب شده است.

وی اظهار کرد: این طرح با اهداف افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به دمانس (زوال عقل)، عوامل خطر ساز، علائم هشدار دهنده، برآورد شیوع دمانس و غربالگری زودهنگام و تشخیص و پیگیری درمان و مداخله به هنگام توانبخشی در افراد تحت ریسک و شناسایی شده در طول طرح انجام می‌گیرد.

دهباشی پور ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان طی سال های آتی و رشد شیوع آلزایمر،کاهش هزینه های سلامت در افراد کهن سال و اهمیت تشخیص به موقع و سریع آن که منجر به درمان در مراحل اولیه بیماری و کند شدن سیر بیماری می شود، می تواند کیفیت زندگی این افراد را بالا برده و از استرس افراد مراقبت کننده بکاهد.

به گفته این مسوول، طرح شناسایی اختلالات شناختی (آلزایمر) در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال در ۲ استان یزد و قزوین به صورت پایلوت در حال اجرا است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح افرادی با رشته های پزشک عمومی، پرستار و روانشناس ابتدا در دوره های آموزشی که سال گذشته در بهمن ماه طی سه روز با حضور اساتید انجمن آلزایمر ایران برگزار شد شرکت کرده و در سال جاری در مراکز مشخص شده مستقر شده و افراد ۶۰تا ۷۵ ساله که از طریق فراخوان و آگاهسازی مطلع شده اند و جهت تعیین ریسک آلزایمر به این مراکز مراجعه می کنند را بررسی می کنند.

دهباشی پور اضافه کرد: درصورت وجود خطر در افراد آنها به مرحله دوم که پزشک متخصص است ارجاع داده می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: این طرح در مناطق روستایی به شکل سیار انجام می شود و کلیه مراحل اجرای آن رایگان است.

۱۳۴ هزار و ۴۵۰ قزوینی در گروه سنی ۶۰ تا ۷۵ سال هستند
مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه جمعیت تحت پوشش طرح افراد ۶۰تا ۷۵ سال هستند، افزود: ۱۳۴ هزار و ۴۵۰ نفر در این گروه سنی در استان شناسایی شده اند و برش تعیین شده در این طرح، پوشش ۴۰درصدی از این جمعیت برای سال اول است.

این مسوول ادامه داد: جهت اجرای طرح ۹۰ نفر کارشناس روانشناس توسط مدرسین معرفی شده از انجمن آلزایمر ایران جهت انجام تست های غربالگری آموزش دیده اند که در ۴۰ پایگاه ثابت و سیار کار غربال را انجام می دهند.

دهباشی پور اضافه کرد: ۱۵ متخصص روانپزشک و متخصص اعصاب و روان در مرحله دوم طرح که شامل مداخلات درمانی است همکاری می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: بعضی از مداخلات درمانی اگر زودتر اعمال شوند می‌توانند بسیار موثرتر عمل کنند و باید اذعان کرد با تشخیص زودهنگام و اقدامات به موقع می‌توان تاثیرات منفی اقتصادی و بار هزینه‌های تحمیل شونده بر جامعه و سیستم‌های خدماتی و حمایتی را کاهش داد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.