فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه گفت: جمهوری اسلامی ایران در ساخت موشک‌های دریاپایه و کروز دریایی در رتبه سوم دنیا قرار دارد که این نشان‌دهنده پیشرفت ما در این صنایع است.

ایران در تولید موشک‌های دریاپایه چه رتبه‌ای در جهان دارد؟

به گزارش قدس آنلاین، سردار «رمضان زیراهی» فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران در افتتاحیه پیش‌رویداد «عصر امید صنایع و خدمات دریایی» که در دانشگاه آزاد بوشهر برگزار شد، گفت: استان بوشهر هم در بُعد نظامی و هم در بُعد اقتصادی در کشور ویژه است؛ زیرا ۹۴ درصد صادرات نفت و ۷۴ درصد پتروشیمی از بوشهر رقم می‌خورد و در بحث خرما و شیلات در کشور رکورددار است؛ همچنین بیشترین مرز آبی را با خلیج فارس دارد.

وی با بیان اینکه مردم ایران همه ویژه هستند، اما مردم خونگرم استان بوشهر مبارزه با هر دو استعمار را در تاریخ خود دارند، افزود: نقش دریا در اقتصاد، نقشی ویژه و بنیادین است؛ ۴۰ درصد جمعیت دنیا در سواحل زندگی می‌کنند و در اقتصاد دنیا برابر آماری که وجود دارد در حد ۱۹ هزار میلیارد دلار نقش دارد که بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌شده، این عدد دو برابر خواهد شد.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه بیان کرد: دریا با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، نقشی ویژه در ثبات اقتصاد کشور دارد؛ هم در بخش حمل و نقل دریایی، هم شیلات، هم تعمیرات دریایی، هم سازه‌های دریایی؛ همچنین استفاده از آب دریا برای استفاده زمینه‌های مختلفی وجود دارد، اما در کشور ما علی‌رغم هزاران کیلومتر ساحل تنها ۲ و نیم درصد اقتصاد ما از دریا تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: بهترین و پر درآمدترین شهرهای دنیا در کنار دریا قرار دارند، اما در کشور ما این برعکس است و ما همچنان با دریا بیگانه هستیم.

سردار زیراهی گفت: هرچند در سیاست‌گذاری و قانون اقتصاد دریامحور وجود دارد، اما در این زمینه هماهنگی بین سیاست‌ها وجود ندارد حتی ما مردم را نتوانسته‌ایم قانع کنیم که دریا برای ما چه ظرفیت‌هایی می‌تواند داشته باشد.

وی گفت: در سال‌های گذشته آمریکا و دولت‌های غربی وارد منطقه شدند و به سرکردگی صهیونیست‌ها پیشقراولان صنعت دریایی را مورد حمله قرار دادند و بیش از ۲۰ فروند شناور مورد حمله واقع شد که پس از پاسخ‌های ایران دو محور برای مقابله با این پاسخ‌ها روبه‌رو شدند که یکی به سرکردگی کشورهای منطقه و دیگری به سرکردگی کشورهای غربی ایجاد شد.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه اضافه کرد: پس از مقابله‌ای که انجام شد و دو شناور آن‌ها توقیف شد، فعالیت نیروهای نظامی بیگانه در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز افزایش پیدا کرد.

وی افزود: سیستم استکبار جهانی این است که هر جا که منافعی دارند، آنجا یک دشمن قوی ایجاد می‌کنند و با رسانه‌ها طوری در آن می‌دمند که در کشور خودشان و در کشورهای منطقه ایجاد وحشت می‌کنند و از سوی کشورهای همسایه مورد دشمنی قرار گیرد، تا جایی که مردم کشور می‌گویند این شناورها برای مردم آب و نان نمی‌شود که به دلیل بی‌اطلاعی از نقش دریا است.

سردار زیراهی تصریح کرد: امروز ما یک نقش بازدارندگی در سطح منطقه و بین الملل داریم که دشمنان خودشان اعتراف می‌کنند که در جنگ اوکراین تنها پهپادی که موفق بوده، پهپاد «شاهد» است.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه بیان کرد: اگر به مسیری که از زمان جنگ تا الان طی کردیم، مشاهده کنیم، می‌بنیم که مانند یک معجزه است؛ در صورتی که ابتدای دفاع مقدس به ما گونی و سیم خاردار نمی‌دادند، امروز در زمینه نظامی به چنین پیشرفتی رسیده‌ایم. در شرکت شهید محلاتی می‌بینید که دانشمندان ما که شناور طراحی می‌کنند، زیر ۴۰ سال سن دارند و این نشان‌دهنده آینده این دانشمندان است.

وی افزود: ما امروز شناورهای خودمان را خودمان می‌سازیم؛ زیرا با تجهیزات کشورهای دیگر نمی‌توان اقتدار ایجاد کرد و به همین دلیل دشمن نگران است.

سردار زیراهی تأکید کرد: ما در تولید موشک‌های دریاپایه و کروز دریایی در رتبه سوم دنیا هستیم که این نشان‌دهنده پیشرفت ما در این صنایع است. ما اگر بتوانیم این استعداد ذاتی را که خداوند در زمینه دریا به ما داده است، مورد بهره‌برداری قرار دهیم و قرارگاهی به عنوان فراماندهی ایجاد کنیم در همه زمینه‌ها متحول خواهیم شد.

وی در پایان اضافه کرد: اخیراً ارتباط خیلی خوبی بین دانشگاه‌های استان و صنایع نظامی برقرار و جلسات مشترکی برای استفاده از ظرفیت دانشگاه در این صنعت برگزار شده است که اگر این ارتباط ادامه یابد، شاهد اتفاقات و پیشرفت‌های خیلی بیشتری در زمینه صنایع دریایی خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.