کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد اعلام کرد، به علت شوک‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی که اعتماد سرمایه‌گذاران در سراسر جهان را تخریب کرده است، فضای سرمایه‌گذاری بین‌المللی در سال گذشته «بسیار غم‌انگیز» بود.

سازمان ملل فضای سرمایه‌گذاری در جهان را «بسیار غم‌انگیز» توصیف کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از راشاتودی، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، آنکتاد (UNCTAD) اعلام کرد، به علت شوک‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی که اعتماد سرمایه‌گذاران در سراسر جهان را تخریب کرده است، فضای سرمایه‌گذاری بین‌المللی در سال گذشته «بسیار غم‌انگیز» بود.

بنا بر اعلام این نهاد بین‌المللی در گزارش سرمایه‌گذاری جهان در سال ۲۰۲۳، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد کاهش یافته و به ۱.۳ تریلیون دلار رسیده است. این درحالی است که این رقم در سال ۲۰۲۱ بهبود قوی را تجربه کرده بود.

آنکتاد این کاهش را ناشی از همپوشانی بحران های جهانی نظیر درگیری در اوکراین، قیمت‌های بالای مواد غذایی و انرژی و افزایش بدهی عمومی عنوان کرده است.

ربکا گرینسپن، دبیر کل آنکتاد در این رابطه گفت، افزایش تورم، نگرانی از رکود و تلاطم در بازارهای مالی، بسیاری از برنامه‌های سرمایه‌گذاری را در ابتدای سال متوقف کرد.

به نوشته این گزارش، چالش‌های اقتصادی در جهان به صورت ویژه تاثیر منفی بر تامین مالی پروژه‌های بین‌المللی و ادغام شرکت‌ها و تملک‌های برون مرزی داشته است.

در ادامه این گزارش آمده است، کاهش سرمایه‌گذاری بیشتر در کشورهای توسعه‌یافته به علت محدودیت‌های مالی بیشتر، افزایش نرخ بهره و بی‌ثباتی در بازارهای سرمایه دیده شده است و با کاهش ۳۷ درصدی به ۳۷۸ میلیارد دلار رسیده است.

مسئول اصلی این کاهش سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه یافته، شرکت‌های چندملیتی هستند، زیرا صنایع در سراسر جهان با اختلال در عرضه مواجه هستند.

 پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.