وزیر برق عراق با تاکید بر اینکه همه گازبهای ایران را به بانک تجارت این کشور واریز کرده است، گفت: در روزهای آتی گفت‌وگوهای عمده‌ای با تهران درباره تأمین گاز خواهیم داشت.

وزیر برق عراق: گفت‌وگوهای عمده‌ای با تهران درباره تأمین گاز خواهیم داشت

به گزارش قدس آنلاین، «زیاد علی فاضل»، وزیر برق عراق امروز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی عراق (واع) به موضوع کاهش تولید برق عراق به دلیل کاهش واردات گاز از ایران پرداخت.

فاضل گفت: کاهش عرضه برق به دلیل قطع بیش از نیمی از گاز وارداتی از ایران به نیروگاه‌های تولید برق بوده که در نتیجه آن پنج هزار مگاوات برق کم‌تر تولید شده است، افزون بر اینکه یک هزار مگاوات برق هم که ایران به عراق صادر می‌کند، به دلیل همان پرداخت نشدن بهای گاز ایران قطع شده است.

وزیر برق عراق ظرفیت تولید برق عراق را در حالت عادی ۲۶ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: میانگین تولید برق فعلی به ۲۰ هزار و ۶۰۰ مگاوات می‌رسد که به محض بازگشت کامل گاز ایران میانگین تولید برق هم بالاتر خواهد رفت و ساعات برق رسانی به شهروندان نیز مثل قبل خواهد شد.

وی افزود: گفت‌وگوهای عمده‌ای با طرف ایرانی ظرف چند روز در این خصوص انجام خواهد شد و امیدواریم که آنها وضعیت عراق و دمای بالای این کشور را درک کرده و مقادیر گاز وارداتی به عراق را به حجم قبلی بازگردانند.

فاضل با تاکید بر اینکه وضعیت انرژی عراق به حالت عادی برمی‌گردد، تصریح کرد: وزارت برق عراق بدهی‌ها به ایران را به طور کامل پرداخت کرده است، اما مسائل مربوط به بانک تجارت عراق است که به دلیل تحریم‌های آمریکا مانع از انتقال وجوه به ایران می‌شود و بهای این مشکل را وزارت برق و شهروندان عراقی می‌پردازند.

بنابراین گزارش رسانه‌های عراقی دیروز و امروز گزارش دادند که با کاهش واردات گاز ایران به دلیل پرداخت نداشتن بهای آن، تولید برق در عراق کاهش یافته است.

به گزارش فارس، وزارت برق عراق مجددا در آزادسازی منابع ایران در بانک عراق کم‌کاری می‌کند، در حال حاضر سازوکار تسویه بهای گاز ایران به گونه‌ای است که باید مجوز معافیتی آمریکا صادر شود اما به گفته کارشناسان حتما در قرارداد جدید باید این سازوکار تغییر کرده و پیشنهادی با فرض ماندگاری تحریم‌ها ارائه و توافق شود.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.