۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
کد خبر: 892826

اندیشکده بلفر وابسته به دانشگاه هاروارد در مطلبی با نام «اول عربستان» نوشت: سرمایه‌گذاران برجسته آمریکایی پس از تحریم جلسه ۲۰۱۸ ابتکار عربستان سعودی در اعتراض به قتل وحشیانه جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی، سال ۲۰۲۱ بار دیگر در آن حاضر شدند، هرچند محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی شخصاً غایب بود.

به گزارش قدس آنلاین، محمد بن‌سلمان در داخل و خارج از کشور در حال ثبت موفقیت‌هایی است که چند سال پیش غیرقابل تصور بود، زمانی که سعودی‌ها نگران بودند اصلاحات وی در چشم‌انداز ۲۰۳۰ بیش از حد جاه‌طلبانه است و نگران بودند نارضایتی دولت بایدن از سوابق حقوق بشری پادشاهی عربستان، موجب دوری از آن‌ها شود.

سال گذشته، تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی با رشد ۸.۷ درصدی، به بالاترین میزان در میان کشورهای گروه ۲۰ رسید. قیمت نفت همچنان بالا بود و درآمد غیرنفتی ۵.۴درصد رشد کرد، بسیار بالاتر از ۱.۹درصد در سال ۲۰۱۶ پیش از آغاز اصلاحات چشم‌انداز ۲۰۳۰ برای حذف وابستگی کشور به نفت.

مشارکت زنان در نیروی کار عربستان سعودی به ۳۷درصد افزایش یافت و از هدف ۳۰درصدی دولت تا سال ۲۰۳۰ فراتر رفت و بیکاری که سال ۲۰۲۰ عدد ۱۴.۹درصد بود، سال گذشته به ۸درصد کاهش یافت.

علاوه بر این، شرکت نفتی عربستان سعودی، آرامکو ۱۶۱میلیارد دلار سود در سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند که بزرگ‌ترین سودی است که تاکنون توسط یک شرکت سهامی عام تولید شده و برای نخستین بار در نزدیک به یک دهه، دولت به مازاد بودجه ۲۷.۶۸میلیارد دلاری افتخار کرد.

حتی تیم فوتبال عربستان با پیروزی مقابل آرژانتین، موفقیت کسب کرد؛ آرژانتینی که قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شد.  در خارج از کشور، ولیعهد جوان قاطعانه نقشی مستقل و برجسته را در صحنه جهانی دنبال می‌کند.

زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای سال گذشته به عربستان سعودی پرواز کرد تا نفت بیشتری برای کاهش قیمت بنزین درخواست کند، شاهزاده به آمریکا پاسخ منفی داد. او برای تأکید بر پیام خود مبنی بر اینکه عربستان سعودی دست‌نشانده ایالات متحده نیست، همکاری با چین -که بایدن آن را بزرگ‌ترین تهدید آمریکا می‌داند- و روسیه - که واشنگتن به‌طور فعال در جنگ اوکراین با آن مقابله می‌کند- را عمیق‌تر کرد.

بن‌سلمان به طرز ماهرانه‌ای در حال بازی یک پوکر است تا به سود عربستان سعودی باشد. در حالی که جهان در انتظار عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان با میانجی‌گری ایالات متحده بود، پادشاهی عربستان سعودی با میانجی‌گری چین از احیای روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران خبر داد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.