تولیت آستان قدس رضوی بر اهمیت آگاهی‌بخشی، امیدآفرینی و ایمان‌افزایی خطبه‌های نماز جمعه برای جامعه تأکید کرد.

تولیت آستان قدس رضوی در گردهمایی ائمه جمعه: خطبه‌های نماز جمعه باید آگاهی‌بخش، امیدآفرین و ایمان‌افزا باشد

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در گردهمایی منطقه‌ای ائمه جمعه کشور که با عنوان «عهد حضور» با شرکت ائمه جمعه استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و سیستان و بلوچستان در مشهد مقدس برگزار شد، به اهمیت همگرایی و هدایت‌گری فریضه عبادی و اجتماعی نماز جمعه اشاره و خاطرنشان کرد: نماز جمعه از بهترین فرصت‌هایی است که خداوند متعال برای دعوت جامعه به پرهیزگاری و تقوای الهی فراهم کرده است.

وی با تأکید بر اینکه در عالم هیچ امری مهم‌تر از هدایت‌گری نیست؛ ابراز کرد: نمازهای جمعه در حقیقت تجلی هدایت جامعه هستند که این نعمت بزرگ به روحانیت و خطبای جمعه سپرده شده تا از آن برای مصالح عمومی و حاکمیت ارزش‌های اسلامی در جامعه بهره ببرند.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: نماز جمعه فارق از ابعاد دینی، حرکتی آگاهی‌بخش است که می‌تواند سبب رشد فکری جامعه در راستای ارزش‎های دینی و انسانی شود.

وی با تأکید بر اینکه در نمازهای جمعه باید حرف نو و جدید در مسائل معرفتی، سیاسی و اجتماعی بیان شود، ابراز کرد: با توجه به شبهه‌افکنی‌های فراوان دشمنان اسلام، به‌روز بودن خطیبان جمعه در بیان مسائل و پاسخ‌گویی به شبهه‌ها و پرسش‌های ذهنی مخاطبان بسیار مهم بوده، بنابراین تلاش مستمر خطیب جمعه برای غنابخشی به محتوای خطبه‎ها ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی امیدآفرینی و ایمان‌افزایی را از ویژگی‌های مهم خطبه‌های نماز جمعه برشمرد و گفت: تریبون و منبر نماز جمعه باید امیدآفرین و ایمان‌افزا باشد. تمام تلاش دشمنان معطوف به این است که حس ناامیدی را به جامعه ما تزریق کنند و در این مسیر از هر ضعف واقعی یا وهمی برای ایجاد بذر ناامیدی در مردم استفاده می‌کنند.

وی ائمه جمعه را به ایجاد روحیه امید به آینده، تبیین دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی و ارائه افق‌های روشن کشور توصیه و عنوان کرد: کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود همه کارشکنی‎های دشمنان، توطئه‌ها، تحریم‌ها، جنگ و غیره، در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های قابل توجه و اعجازگونه‌ای داشته، البته در حوزه‌هایی نیز کاستی‌هایی وجود دارد اما کارهایی که صورت گرفته بسیار بیشتر از کاستی‌هاست.

تولیت آستان قدس رضوی حصول استقلال و عزت کشور و قیاس شرایط کشور پیش و پس از انقلاب در حوزه‌های مختلف را گواهی از پیشرفت‎های کشور دانست و ابراز کرد: امامان جمعه هر هفته در خطبه‎ها باید فرازهایی از موفقیت‎ها و جلوه‌ای از کارآمدی نظام در برابر تحریم‌ها و محاصره اقتصادی را بیان کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی همچنین به اهمیت ارتباط نزدیک روحانیت با اقشار مختلف مردم تأکید و تصریح کرد: ساده‌زیستی، تواضع و مردم‌داری روحانیت موجب نزدیکی بیشتر ایشان با مردم به ویژه نسل جوان و ایجاد ارتباطی همدلانه و صمیمی می‌شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.