نظری، استاندار خراسان رضوی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از راه‌اندازی قطار باری بین ایران و افغانستان، ظرفیت‌های این اقدام و برنامه‌های آینده با این کشور خبر داد.

فیلم|رایزنی برای قطار مسافربری ایران-افغانستان

یعقوبعلی نظری پس از بازگشت از سفر نیم روزه به افغانستان و افتتاح خط ریلی خواف به هرات در گفتگو با رسانه ها عنوان کرد: این سفر با موضوع راه اندازی خط راه آهن و ورود قطار باری با حضور مسئولان افغانستان انجام گرفت.

وی افزود: مذاکراتی سفرهای قبلی والی هرات بازنگری و به روز رسانی شد و قرار شد آنچه در مسیر اختیارات محلی هرات است اجرایی و آنچه نیازمند هماهنگی با دولت مرکزی است توسط والی هرات اخذ شود.

نظری عنوان کرد:  ظرفیت این ریل سالانه حدود 6 میلیون تن بار است و از نظر دسترسی افغانستان را به مناطق جنوبی ایران متصل می کند و طبیعی است که مسیر تزانزیت بین افغانستان با آب های آزاد تسهیل و گسترش پیدا  خواهد کرد و از طریق همین خط ریلی دسترسی افغانستان به کشورهای غربی ایران مسیر می شود.

وی ادامه داد:  با توجه به برنامه های تکمیلی و در دست اقدام با افغانستان بسیار امیدوار هستیم که جهش خوبی در ترانزیت و صادرات ریلی از طریق افغانستان به کشور چین و آسیای میانه داشته باشیم.

استاندارد خراسان رضوی با اشاره به اولین محموله باری تصریح کرد: اولین باری که در این مسیر حمل شد به ساخت ادامه ریل مربوط بود که این بار توسط مسئولان افغانستان از کشور ترکیه و ایران تهیه شده بود و به ایستگاه روزنک رسید تا ادامه راه آهن به سمت هرات با این بار ساخته شود.

نظری با یادآوری افتتاح این ریل در سال 99 عنوان کرد: در این سال راه آهن خواف به سمت هرات افتتاح شد و به دلیل نقص های فنی مورد استفاده قرار نگرفت و با توجه به تغییر حاکمیت و وضعیتی که در کشور افغانستان صورت گرفت خسارات جدی و گسترده ای به ریل تا ایستگاه روزنک و خود ایستگاه وارد شد که نواقص با نظر مسئولان افغانستانی بر طرف شد.

وی ادامه داد: با توافق صورت گرفته مسیر 70کیلومتری روزنک تا هرات به دو قسمت تقسیم شد و امیدواریم این راه آهن تا دو سال آینده به اتمام برسد.

استاندار خراسان رضوی به تسهیل جابجایی بار در این مسیر اشاره کرد و گفت: این قطار یک قطار باری است و در مرحله اول بارهای صادراتی و ترانزیتی حمل خواهد کرد و حرکت قطار مسافربری در این مسیر در حال رایزنی است و این خط راه آهن صادرات ما را به سمت افغانستان تسهیل می کند و ظرفیت صادراتی استان و کشور را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: مشکلات گمرکی ما که صرفا در دوقارون وجود دارد تبدیل به دو مسیر ورودی و خروجی خواهد شد و در عین حال افزایش ظرفیت ترانزیت از گمرکات استان را خواهم داشت و صادرات از بقیه نقاط  کشور به سمت افغانستان اتفاق می افتد که آوردهای اقتصادی زیادی برای استان دارد.

نظری خاطر نشان کرد: ظرفیت صادراتی ما در استان خراسان رضوی، ظرفیت گسترده ای است و از صادر کنندگان قوی و با تجربه ای برخوردار هستیم و تولیدکنندگان متعددی در بخش های مختلف داریم که می توانند نیازمندهای کشورهای همسایه به ویژه افغانستان را تامین کنند. بنابراین همه اقلامی را که در استان وجود دارد و منعی برای صادرات وجود ندارد و مورد نیاز کشور افغانستان است در برنامه صادراتی استان قرار دارد.

استاندار خراسان رضوی درباره ورود افغانستانی ها به خاک ایران گفت: این مباحث از اختیارات ملی در وزارت خارجه و وزارت کشور با مسئولان افغانستان است و اگر موضوعاتی لازم باشد مورد گفتگو و توافق قرارخواهد گرفت. اما طبق اطلاعاتی که در مرزها وجود دارد ورودهای غیرمجاز کاهش پیدا کرده و امیدواریم به زودی وضعیت کشور افغانستان به شرایط عادی برگردد و مهاجرینی که مهاجرت کرده اند و مهمان جمهوری اسلامی هستند به کشور خود بازگردند و ما بتوانیم در کشور مشکلات خودمان را مدیریت کنیم و آن ها بتوانند به نحو مطلوبی در کشور خودشان زندگی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.