معاون برنامه ریزی سازمان انرژی اتمی گفت: ما در حوزه تولید رادیوداروهای تشخیصی و رادیوداروهای درمانی رتبه اول را در منطقه داریم و در تلاشیم که پا به پای کشورهای پیشرفته دنیا، رادیوداروهای جدید را نیز تولید کنیم.

رتبه اول ایران در تولید رادیو داروهای تشخیصی و درمانی

به گزارش قدس آنلاین، محمد قنادی، معاون برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: رادیو دارو یک داروی رادیواکتیو است که ذرات هسته‌ای از آن گسیل می‌شود.

وی افزود: اگر فردی مشکل مغزی اعم از خونریزی یا تومور مغزی پیدا کند دستگاهی به نام پت وجود دارد که عکسبرداری مغز را به صورت سه بعدی انجام می‌دهد اما تشخیص نهایی پزشک مستلزم این است که بیمار داروی رادیو اکتیو بخورد و این دارو هم در یک دستگاه به نام شتاب دهنده ذرات باردار واقع در کرج تولید می‌شود.

معاون برنامه ریزی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تولید رادیو دارو مسیر کاملاً مشخصی را طی می‌کند، گفت: یک رادیو داروی دیگری هم وجود دارد که فلز است و در طبیعت وجود ندارد و به صورت مصنوعی تولید می‌شود. این دارو با کیت‌های متعدد (ماده شیمیایی حامل رادیو ایزوتوپ) ترکیب می‌شود و در قسمت‌های مختلف بدن برای تشخیص انواع بیماری‌های سرطانی، پوکی استخوان و گرفتگی عروق قلب جایگزین می‌شود.

قنادی با اشاره به اینکه ۲۰ میلیون نفر در سال از این رادیو دارو برای تشخیص بیماری خود استفاده می‌کنند، اظهار کرد: در ایران سالانه ۱ میلیون نفر در ۲۵۰ مرکز پزشکی هسته‌ای از این رادیو دارو استفاده می‌کنند.این مقام مسئول یادآور شد: بخش دیگری از رادیو داروها نیز برای کاهش درد استخوان‌های بیماران سرطانی در انتهای بیماری آنها تولید می‌شود.

معاون برنامه ریزی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران از نظر تولید و صادرات رادیو داروها در سطح منطقه رتبه بسیار خوبی دار،د گفت: ما در حوزه تولید رادیو داروهای تشخیصی و رادیو داروهای درمانی رتبه اول را در منطقه داریم و در تلاشیم که پا به پای کشورهای پیشرفته دنیا، رادیو داروهای جدید را نیز تولید کنیم.

قنادی تصریح کرد: کشور ما علاوه بر اینکه رادیو ایزوتوپ‌های گوناگونی را برای صنعت و کشاورزی تولید می‌کند در پزشکی هسته‌ای نیز سرآمد است.

وی با اشاره به اینکه اورانیوم یک فلز طبیعی و رادیو اکتیو است که در معادن و حتی آب دریا و صخره‌ها هم پیدا می‌شود، گفت: این ماده معدنی در برخی مناطق دنیا مانند کانادا و قزاقستان و استرالیا به صورت معادن بزرگ وجود دارد که باید از این نعمت بزرگ الهی برای تولید انرژی و رادیو ایزوتوپ‌ها استفاده کنیم.قنادی با بیان اینکه نیروگاه هسته‌ای بوشهر هزار مگاوات برق تولید می‌کند افزود: طبق هدفگذاری سند جامع راهبردی، باید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای برای ۲۰ سال آینده تولید شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.