وزیر کشور با اشاره به شرایط حساس منطقه ای گفت: نقش آفرینی انقلاب اسلامی ایران در دنیا کم نظیر و به لحاظ فرهنگی بی‌نظیر بوده است.

وزیر کشور: نقش‌آفرینی انقلاب در دنیا بی‌نظیر است

به گزارش قدس انلاین، احمد وحیدی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری استان کرمان با اشاره به افتتاح ساختمان جدید استانداری اظهارداشت: این ساختمان ها برای خدمت به مردم ساخته می شود، برای مردمی که وجود آنان باعث افتخار و سربلندی است؛برای خانواده شهدا و کسانی که در این ۴۴ سال محکم و استوار ایستادند و جریان انقلاب را تحت رهبری مقام معظم رهبری پیش می برند.

وی افزود: جمهوری اسلامی با شعارهای ۴۴ ساله خود استوار و پایدار ایستاده و حتی انحرافی از شعارهای زمان امام خمینی (ره) نداشتیم.

وزیر کشور گفت: ممکن است در حوزه اجرا کمبودهایی داشته باشیم اما جمهوری اسلامی تا امروز هیچ گاه عقب نشینی در اعلان آرمان ها، ارزش ها و مسیر بزرگ حضرت امام(ره) نداشته است.

وی با اشاره به اتفاقات فلسطین گفت: روزی کسی تصور نمی کرد در محیط بسته، امنیتی و مخفی رژیم صهیونیستی اتفاقات بزرگی بیفتد و ضربه بزرگ بر پیکره این رژیم وارد شد؛ روزانه از این نمونه ها داریم که اینها از برکات انقلاب و ارزش های آن است.

وحیدی ادامه داد: ممکن است در برخی حوزه ها دچار کاستی بوده ایم و ممکن است در حوزه ای آنچنان که مد نظر بوده جلو نرفته ایم اما انقلاب ایران در تمامی لحظات به جلو حرکت کرده است.

وی افزود: در حوزه عدالت گام های بسیاری برداشتیم اما بیش از این انتظار داریم؛ اگر آنچه بوده را با آنچه شده، مقایسه کنیم، پیشرفت ما قابل قیاس نیست.

جایگاه ایران در پیچ تاریخی

وحیدی عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند در پیچ تاریخی قرار گرفته ایم؛ ممکن است همه متوجه نشویم اما دیده‌بان سروقامت انقلاب آن را اعلام کردند.

وی گفت: پس از وقایعی می بینید که آمریکا چطور دچار افول شده و قادر نیست هیچ مسأله ای را حل کند، لذا این پیچ تاریخی اتفاق افتاده و ما باید در آن ایفای نقش کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: همه ما در پی ساختن آینده ای باشیم که پس از این پیچ تاریخی در نقطه ای فراتر از گذشته قرار گیریم.

وی ابراز داشت: کرمان باید به جایگاه خود در ساختار جهانی و تأثیرگذاری در این محیط بیندیشد و اگر به نقطه قله نگاه کردیم، می توانیم راحت تر دامنه ها را بپیماییم.

وحیدی اضافه کرد: رسیدن به قله بلند، فشار، سختی، رنج و مرارت دارد که باید آن را تحمل کرد تا به قله رسید؛ استان کرمان از ظرفیت های بسیاری برخوردار است و هیچ دلیلی برای در انتظار تهران ماندن ندارد، این استان ثروت، نیرو و سرزمین دارد.

وی تصریح کرد: پول گذاشتن دولت ها زمان زیادی است که منسوخ شده و کار استان کرمان هم با این پول های دولت حل نمی شود.

وزیر کشور با اشاره به انجام کارهای بزرگ و مهم گفت: باید راجع به منابع تامین مالی کاری ویژه کرد، چند تن از نمایندگان استان کرمان در کمیسیون اقتصادی حضور دارند و می توانند استان را کامل در این حوزه حمایت کنند.

وحیدی ادامه داد: شرکت ها برای تامین مالی طرح ها کنسرسیوم تشکیل دهند و کارهای بزرگی را به انجام برسانند؛ ضمن آنکه سرمایه گذاری خارجی می تواند به استان کرمان کمک کند؛ کشورهای جنوب حوزه خلیج فارس علاقه مند به حضور در این استان هستند.

وی تاکید کرد: شیوه تامین مالی برای طرح ها مسأله مهم دیگری است که کرمان می تواند در این عرصه الگوسازی کند؛همچنین مسأله دیگر مسائل دانش بنیان است که این استان ظرفیت های خوبی دارد.

وزیر کشور افزود: باید سه درصد از هشت درصد رشد اقتصادی هدف گذاری شده استان را از محل بهره‌وری تامین کنیم و اطلسی باید برای این حوزه تعریف شود.

وی با بیان اینکه دولت در بودجه ۱۴۰۱ احداث صندوق توسعه و پیشرفت را برای استان پیشنهاد داد اما رای نیاورد اظهارداشت: صندوق توسعه و پیشرفت مازاد حوزه معدن و درآمد مالیاتی و بودجه های عمومی و مولدسازی را در این صندوق می آورد؛ این پیشنهاد دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ رای نیاورد و در سال ۱۴۰۲ یک حساب در استان ها ایجاد شد.

واگذاری اختیارات به استان ها

وزیر کشور همچنین گفت: استان ها باید با واگذاری اختیارات برای اعمال قدرت و نظر در حوزه پروژه ها به گونه ای شوند که بتوانند در این زمینه موثر باشند و امیدوارم با نگاه مثبت کمیسیون اقتصادی این اختیارات را در برنامه هفتم لحاظ کنیم؛ درواقع این استان ها هستند که باید توسعه یابند و حکمرانی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مطالب برخی نمایندگان مجلس درخصوص تقسیمات کشوری خاطرنشان کرد: مهمترین اتفاق ها در حوزه تقسیمات کشوری در استان کرمان اتفاق افتاد که می تواند در تقسیمات سیاسی موثر باشد.

وحیدی همچنین اضافه کرد: دستگاه های متعددی در حوزه مهاجران افغانستانی داریم که مسئول هستند و هم مسئول نیستند، مسوول بلامنازع در این حوزه نداریم و در این زمینه یک سازمان را پیشنهاد کردیم تا سیاستگذاری واحد کنیم؛ موضوع اتباع در حوزه کرمان نیز مهم است.

نظر مثبت دولت برای ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن

وی در واکنش به اظهارات مسئولان کرمان مبنی بر بازنگشتن سهم استان از حقوق دولتی معادن نیز گفت: نگاه دولت و رییس جمهور به تخصیص ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن مثبت و این مشکل قابل حل و فصل است اما باید پیگیری شود؛ در این زمینه مشکل تخصیص اعتبار آلایندگی خوزستان نیز پس از سال ها حل شد.

وزیر کشور تصریح کرد: منابعی را برای تامین تجهیزات شهرداری ها و فعالیت در بحران از محل ارزش افزوده پیشنهاد دادیم اما منابع اندکی را برای رفع مشکل تجهیزات شهرداری ها داریم و معتقدیم شهرداری ها باید امکانات لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه موضوع تقسیمات کشوری و سرمایه گذاری جنوب استان کرمان مورد توجه خاص دولت قرار داد ادامه داد: پروژه سیل‌بند جیرفت به طور حتم باید دنبال شود، ضمن آنکه مسأله حاشیه نشین ها نیز باید به صورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.