مشاور رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروی فاکتور هشت پلاسمایی بیماران هموفیلی دیروز از گمرگ ترخیص شد تا بین بیماران توزیع شود؛ در حال حاضر کمبود داروی هموفیلی در بازار نداریم و تا چند ماه آینده هم دپوی مناسب برای دارو بیماران هموفیلی خواهیم داشت.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو: کمبودی در حوزه داروی هموفیلی نداریم

به گزارش قدس آنلاین، سجاد اسماعیلی درباره کمبود داروهای بیماران هموفیلی افزود: داروی بیماران هموفیلی با تولید داخل یک روند پایداری داشت، ولی در چند ماه اخیر با اختلالی که در تولید داخل به وجود آمد بیماران با مشکل مواجه شدند.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو بحث سیاست گذاری تولید و تامین دارو را بر عهده دارد و اقدامات لازم را برای واردات انجام داده است. بحث کمبود دارو در یک ماه گذشته متوقف شده است. ولی هنوز تولید داخل به سرعت لازم و قبلی نرسیده به همین دلیل واردات دارو را به صورت پیوسته دنبال می کنیم.

مشاور سازمان غذا و دارو تصریح کرد: داروی فاکتور هشت پلاسمایی بیماران هموفیلی دیروز از گمرگ ترخیص شد تا بین بیماران توزیع شود. این محموله نیاز یک ماه را تامین خواهد کرد.

وی افزود: یک محموله دیگر هم مربوط به فاکتور هشت نوترکیب در حال واردات است و هفته آینده ترخیص می شود. بعد از این محموله اگر باز هم تولید داخل کفاف نیاز بیماران هموفیلی را ندهد، واردات داروهای بیماران هموفیلی را انجام خواهیم داد.

مشکلات تخصیص ارز برای واردات دارو و مود اولیه دارویی حل شده است

وی خاطرنشان کرد: وقتی می خواهیم دارو و مواد اولیه دارویی را وارد کنیم اگر تامین ارز انجام نشود، زنجیره با مشکل مواجه می شود ولی در سه هفته اخیر تخصیص ارز روان شده و مشکلات آن حل شده است و سازمان غذا و دارو به وظیفه خود برای واردات دارو عمل کرد. تا چند ماه آینده دپوی مناسب برای دارو بیماران هموفیلی را نیز خواهیم داشت تا این بیماران دچار مشکل نشوند.

مشاور سازمان غذا و دارو گفت: هم اکنون داروی بیماران هموفیلی موجود است و ترخیص هم شده و محموله دیگری هم تا یکشنبه از گمرک ترخیص خواهد شد. برای تولید داخل وظیفه بررسی مدارک و صدور مجوز داروها را داریم. در زمینه تولید داروی فاکتور هشت یک تولید کننده در داخل کشور دارد و تولید کننده هم چون دچار اختلال در خط تولید خود شد، تامین این دارو با مشکل مواجه شد. اگر شرکت های دیگری تمایل به تولید این دارو ها را دارند می توانند درخواست خود را به سازمان غذا و دارو بدهند.

هِموفیلی یا خون‌تَراوی (Hemophilia) دسته‌ای از بیماری‌های ارثی هستند که در آن‌ها توان بدن برای ایجاد لخته و انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی در صورت پاره شدن رگ مختل شده‌ است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.