فرماندار کلات گفت: مطابق توافقات صورت گرفته شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی لازم است برای صدور مجوز برداشت آب برای کشاورزان کلاتی مطابق تکالیف قانونی خود در این شهرستان با سرعت بیشتری عمل کند.

 آب منطقه‌ای به صدور مجوز برداشت از منابع آبی شهرستان سرعت دهد

به گزارش قدس خراسان، علی صلاحی اظهار کرد: کشاورزان می توانند در فصول غیرکشاورزی با ساخت آب بند و سدهای محلی اقدام به ذخیره سازی روان آب ها در کلات کنند که متاسفانه شرکت آب منطقه ای در صدور مجوز لازم در این خصوص و با وجود توافقات قبلی مساعدت لازم را ندارد.

وی ادامه داد:صدور مجوزها از سوی آب منطقه ای با سختی و کندی مواجه است که عدم دسترسی کشاورزان به منابع آبی در فصول کشاورزی موجب متضرر شدن کشاورزان کلاتی شده است.

فرماندار کلات گفت: سربندها و دهانه های آبگیر رودخانه ها که محل اتصال آب از رودخانه به اراضی کشاورزی است به دلیل فرسایش رودخانه و پایین افتادن کف رودخانه ها دیگر قابل استفاده نیست.

صلاحی افزود: رودخانه های کلات حدود ۳۰۰ سربند و یا همان دهانه آبگیر کشاورزی دارند که بیشتر آنها به دلیل فرسایش رودخانه ها کارآیی لازم برای آبدهی به اراض کشاورزی را از دست داده و نیاز به احیا و ترمیم دارند اما این فرایند پرهزینه بوده و برای کشاورزان ممکن نیست.

وی اضافه کرد: وظیفه آب منطقه ای است که این سربندها را ترمیم کند تا آب را به بالای اراضی بیاورد اما در سالهای اخیر آب منطقه ای از این وظیفه قانونی غافل شده و همین مساله موجب متضرر شدن کشاورزان کلاتی در سالهای جاری شده است.

فرماندار کلات گفت: همچنین پیش از این مقرر شده بود شرکت آب منطقه ای در محدوده پنج کیلومتری مرز با ترکمنستان چاه حفر کند اما ظاهرا به واسطه ملاحضات فنی این روند با کندی همراه است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیمه خرداد ماه گذشته در نشست با نمایندگان مجلس و مدیران استانی در خصوص صدور مجوز قانونی برای تخصیص سه میلیون متر مکعب آب به بهره‌برداران کلاتی تاکید کرد.

علیرضا طاهری افزود: اگر تاکنون نکاتی برای اعطای مجوز حفر چاه در کلات در نظر گرفته می‌شد تنها از این بابت بود که بر حق و منابع آبی سایر بهره‌برداران خدشه‌ای وارد نشود.

شهرستان مرزی کلات با وسعت سه هزار و ۵۰۳ کیلومترمربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

این شهرستان با داشتن ۱۴۳ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، دارای سه بخش، چهار شهر، ۶دهستان و دارای ۳۶ هزار و ۲۳۷ نفر جمعیت بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ است که ترکیب ۷۰درصد جمعیت روستایی و ۳۰درصدی شهری را از آن خود کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.