برای اولین بار در بیش از ۶۰ سال گذشته، نویسندگان و بازیگران هالیوود به صورت همزمان وارد اعتصاب شده اند. اتفاقی که می تواند تاثیرات بزرگی بر صنعت پردرآمد سینما و تلویزیون در جهان داشته باشد.

چرا ستارگان هالیوود اعتصاب کردند و این اتفاق چه تاثیری بر صنعت سینما و تلویزیون خواهد داشت؟

به گزارش قدس آنلاین، برای اولین بار در بیش از ۶۰ سال گذشته، نویسندگان و بازیگران هالیوود به صورت همزمان وارد اعتصاب شده اند. این در حالی است که صنعت سرگرمی با چالش های چگونگی تغییر نحوه ساخت فیلم ها و برنامه های تلویزیونی و چگونگی تماشای آن دست و پنجه نرم می کند.

بازیگران هالیوود پس از شکست مذاکرات با استودیوها دست به اعتصاب زدند و به نویسندگان سینما و تلویزیون پیوستند که از ماه می در صف های تظاهرات بوده اند. فران درشر، رئیس اتحادیه بازیگران ایالات متحده، می‌گوید که کناره‌گیری این اتحادیه بر «هزاران، شاید میلیون‌ها نفر» تأثیر خواهد گذاشت. این اعتصاب که توسط انجمن بازیگران سینما و فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا (SAG-AFTRA) سازماندهی شده است، احتمالاً پژواک گسترده ای فراتر از خیابان های آفتاب گرفته لس آنجلس خواهد داشت. این در حالی است که هالیوود تلاش می کند تا با چگونگی تغییر سریع فناوری نحوه ساخت و تماشای سرگرمی های بصری کنار بیاید.

چرا بازیگران اعتصاب کرده اند و آن ها چه می خواهند؟

بازیگران به دنبال دستمزد بالاتر و محافظت در برابر استفاده غیرمجاز از تصاویر خود از طریق هوش مصنوعی (AI) هستند. هنرمندان، مشاغل خود را به ویژه در برابر فناوری های جدید آسیب پذیر می بینند، مخصوصا با هوش مصنوعی مولد که می تواند حالات چهره، حرکات بدن و صدای بازیگران را با دقت عجیبی تقلید کند. بسیاری از بازیگران مایلند که به آن ها تضمین داده شود که هوش مصنوعی برای جایگزینی وظایف بازیگران استفاده نخواهد شد و آن ها را کنار نخواهد گذاشت. ستارگانی از جمله تام کروز و کیانو ریوز از جمله بازیگرانی هستند که سوژه دیپ‌فیک‌های غیرمجاز پربازدید شده‌اند، ویدیوهایی با ظاهر واقعی آن ها که توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی ساخته شده است.

رونق این روزهای استریم که بخش عمده ای از کار بازیگران تلویزیون را فراهم می کند، نیز عامل بزرگی در مذاکرات قراردادهای آن ها به شمار می رود. سریال‌ها کوتاه‌تر شده‌اند، زمان‌های بین فصل‌ها طولانی‌تر شده‌، و اتحادیه‌ها می‌گویند که اگرچه بودجه سریال‌ها در حال افزایش است، اما این افزایش در سهم پولی که به بازیگران می‌رسد بازتاب داده نمی‌شود. پاداش های بازیگران که بابت هر تکرار فیلم یا سریال به بازیگران پرداخت می شود نیز در پخش های استریم در مقایسه با نرخ های پخش تلویزیون بسیار کمتر است. بازیگران همچنین نسبت به سختی های «مصاحبه های کاری که خود مجبور به ضبط آن هستند» نیز انتقاد دارند. بسیاری از شرکت های فیلسمازی از بازیگران می خواهند که خود کار ضبط فیلم مصاحبه را انجام دهند و برای آن ها ارسال کنند. این هزینه قبلاً بر عهده گروه های بازیگری و تولید بود که خودشان تست های بازیگری را در لوکیشنی تنظیم می کردند و فیلمبرداری بازیگران دعوت شده را سازماندهی می کردند. اما اکنون همه چیز تغییر کرده است.

مزایایی از جمله طرح های سلامت و بازنشستگی نیز موضوع گفتگوهای میان دو طرف بوده است. اما SAG-AFTRA می گوید که پس از چهار هفته گفتگوهای فشرده، روسای سینما و تلویزیون از تسلیم شدن به خواسته های بازیگران خودداری کرده اند.

چرا ستارگان هالیوود اعتصاب کرده‌اند و این اتفاق چه تاثیری بر صنعت سینما و تلویزیون خواهد داشت؟

استودیوها چه می گویند؟

اتحاد تهیه کنندگان فیلم و تلویزیون (AMPTP) انجمنی که استودیوهای بزرگ هالیوود از جمله والت دیزنی و نتفلیکس را نمایندگی می کند، می گوید که  SAG-AFTRA مشغول صحنه سازی های اشتباهی است. این بیانیه می‌گوید آن ها معامله‌ای شامل پرداخت بهتر و تضمین هایی در حوزه هوش مصنوعی پیشنهاد داده اما اتحادیه از مذاکرات کناره‌گیری کرده است.

در این بیانیه آمده است: «ما عمیقاً ناامید هستیم که SAG-AFTRA تصمیم گرفته از مذاکرات کناره گیری کند. این انتخاب اتحادیه است، نه ما. پیشنهاد ما افزایش دستمزدها و پاداش ها، سقف قابل توجه و بالاتر در کمک های بازنشستگی و سلامت، حمایت از تست های بازیگری، فراهم آوردن گزینه دوره های کوتاه مدت تر برای سریال ها، یک پیشنهاد پیشگامانه در حوزه هوش مصنوعی که از بازیگران در مقابل شباهت های دیجیتال و موارد دیگر محافظت می کند را ارائه کرده، اما اتحادیه آن را رد کرده است.

این اعتصاب چه زمانی شروع شده و تا کی ادامه دارد؟

این اعتصاب رسماً در نیمه شب جمعه ۱۴ جولای (به وقت لس آنجلس) آغاز شده است. SAG-AFTRA گفت که خطوط اعتراض صبح روز بعد آغاز خواهد شد و اعتصاب به طور نامحدود ادامه خواهد داشت. هیچ تاریخی نیز برای پایان آن مشخص نشده است. خانم درشر، رئیس اتحادیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۳ ژوئیه، هنگامی که از او پرسیده شد که این کار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، به خبرنگاران گفت که این اتفاق به استودیوهای فیلمسازی بستگی دارد.

این اعتصاب برای طرفداران سینما و تلویزیون چه معنایی دارد؟

تاثیر این اعتصاب ها بر طرفداران سینما و تلویزیون بستگی به این دارد که این اعتصاب تا کی ادامه یابد. اگر اختلاف ها به سرعت حل شود، اختلال در تماشای فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی برای تماشاگران ممکن است کم باشد. اما اگر آن طور که برخی نگران هستند اعتصاب ها ادامه پیدا کند، اکران بسیاری از فیلم ها به تعویق خواهد افتاد و نمایش های تلویزیونی ممکن است پخش نشوند. آنچه این اقدام را بسیار تاریخی می کند این است که برای اولین بار در ۶۳ سال گذشته، SAG-AFTRA و WGA (انجمن نویسندگان آمریکا) همزمان در اعتصاب خواهند بود. اعضای WGA در دو ماه گذشته اعتصاب کرده‌اند و این تأثیر زیادی بر تولیداتی مانند فصل پنجم سریال چیزهای عجیب (Stranger Things)، فصل دوم سریال آخرینِ ما (The Last Of Us)، فصل ششم سریال سرگذشت ندیمه (The Handmaid's Tale) و اسپین آف جدید بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) داشته است.

حالا با پیوستن بازیگران و اجراکنندگان به نویسندگان، این وضعیت نیز بدتر خواهد شد. به طور خلاصه، هالیوود عملاً در حال تعطیل شدن است و تقریباً تمام فعالیت ها در آن متوقف خواهد شد. بسیاری از استودیوها بدون فیلمنامه و بدون اجرا کننده ای که فیلمنامه ها را زنده کنند خواهند بود. اگر قرار باشد هر دو اعتصاب ماه‌ها ادامه داشته باشند، برنامه‌های اکران سال آینده ممکن است با مشکلاتی روبرو شود و مشکل بزرگی برای استودیوهایی ایجاد کند که زمان و انرژی زیادی را برای انتخاب تاریخ اکران فیلم‌هایشان صرف کرده اند. بسیاری از جشنواره‌های فیلم که به فصل جوایز منتهی می‌شوند نیز می‌توانند ضربه ببینند، و کمپین‌های با دقت برنامه ریزی شده آن ها بدون حضور بازیگرانی که با سر و صدای زیاد فیلم‌ها و جشنواره ها را در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنند با شکست مواجه می‌شوند. هفتاد و پنجمین دوره جوایز تلویزیونی اِمی قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود اما مجله Variety گزارش داده است که برگزارکنندگان این مراسم به دلیل اعتصابات هالیوود به تعویق انداختن مراسم تا نوامبر یا حتی ژانویه را در نظر دارند. از دیگر تاریخ‌های جشنواره های فیلم در آینده نیز می‌توان به جشنواره‌های فیلم تورنتو و ونیز اشاره کرد.

فراتر از ناامیدی اجتناب ناپذیر عاشقان سینما و تلویزیون، این اعتصاب ها احتمالاً تأثیر زیادی بر جنبه های مالی صنعت سینما و تلویزیون نیز خواهد داشت. مدت زیادی نیست که پس از پایان همه گیری کرونا گیشه های سینماها دوباره شروع به رشد کرده اند، به طوری که میزان فروش در ایالات متحده در سال جاری نزدیک به ۴ میلیارد دلار بوده که ۳۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد. احتمالا این رشد به واسطه اعتصابات با ضربه سنگینی روبرو شود. البته لازم به ذکر است که کار بخش مختلف شبکه های خبری به صورت مستقیم تحت تاثیر این اعتصابات قرار نخواهد گرفت.

آیا اعتصاب بازیگران آمریکایی قبلا اتفاق افتاده است؟

آخرین باری که بازیگران هالیوود اعتصاب کردند در سال ۲۰۰۰ در یک اختلاف شش ماهه بر سر قرارداد تبلیغاتی بود. اتحادیه بازیگران ایالات متحده با موفقیت از فرمول پرداخت تبلیغات تلویزیونی یعنی «پرداخت مشخص برای هر نقش آفرینی» دفاع کرد که به موجب آن بازیگران به ازای تعداد دفعات پخش تجاری محصولات خود مبلغی را دریافت می کنند و بر سر تبلیغات شبکه های کابلی و اینترنتی به توافق رسیدند.

قبل از آن نیز، ستارگان ایالات متحده در سال ۱۹۸۰ به دلیل شرایط پخش تلویزیون پولی و نوارهای VHS اعتصابی ۹۵ روزه ترتیب دادند و به ۳۲.۵ درصد افزایش دستمزد و ۴.۵ درصد از درآمد ناخالص برای انتشار رسانه های خانگی دست یافتند.

منبع: اسکای

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.