روزنامه صهیونیستی به نقل از یک مقامت امنیتی سابق در فلسطین اشغالی نوشت که سفر اخیر رئیس جمهور ایران به سه کشور آفریقایی موجب نگرانی تل‌آویو شده و صهیونیست ها آن را فراتر از تلاش برای کاهش تأثیر تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه تهران می‌دانند.

صهیونیست‌ها همچنان نگران از سفر آیت الله رئیسی به آفریقا

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در مطلبی به قلم «مائیر بن شابات»، رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم اسرائیل با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به آفریقا نوشت که این رژیم تحرکات اخیر ایران در قاره آفریقا را زیر نظر گرفته و از افزایش نفوذ این کشور در  این قاره نگران است.

بن شابات در این مطلب گفته است: «ایران بعد از احیای روابط خود با عربستان و امارات و تعمیق شراکت راهبردی با روسیه، زیر ذره بین محافل سیاسی و امنیتی اسرائیل قرار گرفته و نگاه‌ها به مقصد سیاسی بعدی تهران یعنی قاره آفریقاست.»

بر اساس این یادداشت، محافل رژیم اسرائیل گام مهم دیگری از سوی ایران در ارتباط با قاره آفریقا را زیر نظر گرفتند که حدود دو ماه پیش این گام برداشته شد و آن گام ایران به سمت مصر، همسایه سودان بود. این دو کشور بر سر از سرگیری خط پروازی مستقیم بین تهران و قاهره که از چهل سال پیش متوقف شده است، به توافق رسیدند. این گام نه‌تنها نیاز اقتصادی ایران را منعکس می‌کند بلکه تمایل این کشور به گشودن صفحه جدید از روابط را نشان می‌دهد که پیشتر با «خصومت و تنش بسیار» همراه بود.

این روزنامه اسرائیلی نوشت که پیگیری مصرانه رفتارهای ایران در قاره آفریقا از سوی اسرائیل به حدی رسیده است که تل‌آویو در حال تقویت روابط گرم خود با کشورهای مهمی مانند آفریقای جنوبی و الجزائر است و از طرفی الجزائر یکی از معدود کشورهایی در جهان عرب است که در حال همکاری با ایران است.

بن شابات می‌نویسد، ارزیابی اسرائیلی‌ها از نفوذ ایران در قاره آفریقا این است که تهران در صدد کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه خود است و می‌خواهد گزینه‌های جدیدی برای بهبود وضع اقتصادی خود داشته باشد. از طرفی،  ایران در حال تلاش برای خدمت به هدف راهبردی گسترده‌تری است که همان تأثیر گذاری بر پی‌ریزی نظام جهانی جدید و ایجاد نظام چند قطبی است که بتواند توازن ایجاد کرده و نفوذ آمریکا و غرب را کاهش دهد که خود این مسئله چالش‌های امنیتی و راهبردی زیادی برای اسرائیل خواهد داشت.

رئیس جمهور ایران  چهارشنبه هفته گذشته (۲۰ تیر) در صدر هیات بلندپایه  و بنا به دعوت رسمی روسای جمهور کشورهای آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمباوه عازم این سه کشور آفریقایی شد و طی آن قراردادهای تجاری و تفاهمات اقتصادی بین طرفین امضا و ایجاد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.