فرماندار مشهد گفت: از اتحادیه مشاورین املاک، سازمان صمت، تعزیرات، اصناف، اداره راه و شهرسازی و دارایی دعوت شد تا مبنایی را برای ساماندهی اجاره بها مشخص کنند. در این کارگروه تمام اقدامات را ارزیابی کرده و به یک فرمول واحد برای ایجاد یک سامانه رسیدیم.

راه‌اندازی سامانه هوشمند برای تعیین نرخ اجاره‌بها

به گزارش قدس خراسان، محسن داوری در نشست خبری گزارش اقدامات ستاد ساماندهی اجاره بها مسکن شهرستان مشهد که صبح روز یکشنبه ۲۵ تیر ماه در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از انجایی که در سال ۱۴۰۲ با افزایش بی‌رویه اجاره بها مواجه شدیم، مقرر شد به صورت ازمایشی طرحی در مشهد اجرایی و پس از آن در استان گسترش پیدا کند. از این رو کارگروهی در مشهد تشکیل شد و از اتحادیه مشاورین املاک، سازمان صمت، تعزیرات، اصناف، اداره راه و شهرسازی و دارایی دعوت شد تا مبنایی را برای ساماندهی اجاره بها مشخص کنند. در این کارگروه تمام اقدامات را ارزیابی کرده و به یک فرمول واحد برای ایجاد یک سامانه رسیدیم.

تعیین کف و سقف اجاره‌بها در مشهد

فرماندار مشهد افزود: برای رسیدن به این فرمول باید چند مساله را مطرح می‌کردیم. نخست آنکه تعداد زیادی از مشاورین املاک و بنگاه‌ها بدون مجوز فعالیت می‌کردند. در کارگروه مصوب شد همه بنگاه‌ها تحت مجوز اتحادیه فعالیت کنند و به همه واحدهای غیرمجاز اخطار داده شد. در برخی موارد هم اقدام به پلمب یا راهنمایی جهت دریافت مجوز شد.

وی ادامه داد: بحث دیگر میزان اجرتی است که بنگاه املاک بابت حق کمیسیون باید دریافت کند. بدین ترتیب حداکثر میزان حق کمیسیون را مشخص و مصوب کردیم. کسانی که اجاره بهایشان پایان یافته برای تمدید قرارداد فقط ۲۰ درصد می‌توانند افزایش اعمال کنند و اگر صاحب ملک می‌خواست بیشتر افزایش بدهد، براساس مصوبه سه قوه، دستگاه قضایی مکلف است حق را به مستاجر بدهد مگر آن که صاحب ملک عدله محکمه پسندی را ارائه کند.

داوری در خصوص قراردهای جدید اجاره مسکن که خردادماه سال جاری به بعد منعقد می‌شود گفت: شهر مشهد به ۲۷۰ بلوک تقسیم شد و براساس شاخصه‌های تعیین شده، کف و سقفی را برای اجاره واحد مسکونی در هر منطقه و بلوک مشخص کردیم. در سامانه تعریف شده مبلغ اجاره براساس مولفه‌ها مشخص شده و معامله بر اساس آن تنظیم می‌شود. درواقع ما برای اجاره‌بها نرخ‌گذاری نمی‌کنیم، بلکه براساس یک کار کارشناسی و طراحی این نرم‌افزار، این روند را پیش می‌بریم.

مبایعه‌نامه‌های اجاره و خرید و فروش باید هلوگرام داشته باشند

فرماندار مشهد در خصوص دیگر مصوبات کارگروه ساماندهی اجاره بها گفت: همه مبایعه نامه‌ها باید هلوگرام داشته باشد. دفتر مشاور املاکی که قراداد را بدون هلوگرام صادر کند متخلف است. این اتفاق روند نرخ گذاری را هوشمند و هدفمند و منطبق با واقعیت پیش می‌برد. ضمن اینکه در نرم‌افزار طراحی شده اعمال سلیقه در این حوزه به صفر می‌رسد. علاوه بر این، این اقدامات به شدت روند رو به رشد اجاره بها را کاهش می‌دهد تا نه موجر ضرر کند نه مستاجر.

وی در خصوص نظارت بر اجرای این طرح گفت: علاوه بر اتحادیه مشاورین املاک، اتاق اصناف و تعزیرات نیز بر اجرای این طرح و استفاده از سامانه نظارت می‌کنند. تمام بنگاه‌های املاک شهر مشهد ملزم به استفاده از این سامانه هستند. این طرح در قرارگاه مسکن استان و دستگاه‌های نظارتی به تصویب رسید و ضمانت اجرایی کامل دارد و براساس تورمی که اتفاق افتاده طراحی شده است.

مردم صرفه جویی در مصرف آب را جدی بگیرند

فرماندار مشهد گفت: ۶۰درصد کاهش بارندگی و خشکسالی بی‌سابقه در ۷۰ سال گذشته و ورود زائران در ایام تابستان به مشهد، نشان می‌دهد از لحاظ آبی در تنگنا هستیم و لازم است همه برای رفع مشکل کمک کنند.  

وی اظهار کرد: مردم باید بدانند در مضیقه هستیم اما اگر ما را همراهی کنند اجازه نخواهیم داد مشکلی پیش بیاید. اگر دست به دست هم بدهیم و صرفه جویی کنیم این تابستان سخت را پشت سر خواهیم گذاشت.  

داوری افزود: در بخش فضای سبز هم مدیریت داریم که بخشی از حوزه‌های آب بر از بین برود. همچنین کلیه آب نماهای سطح شهر مدیریت خواهد شد و این اتفاقات باید اطلاع رسانی شود تا در خصوص مدیریت مصرف آب فرهنگسازی  صورت بگیرد.  مخازن ذخیره اضطراری آب در سد دوستی ایجاد و شناور پمپاژ آب را تعبیه کردیم که آب از سطح استخراج شود که مشکلی در تامین در این شرایط نداشته باشیم. 

وی در پایان تاکید کرد: باید برای مردم جا بیفتد که شستن ماشین در خیابان یا در منزل با آب شرب اشتباه و ممنوع است. از دیگر اقدامات ما برخورد با انشعابات غیرمجاز و قطع آن‌هاست.  همچنین درخصوص مشترکین پرمصرف، بار اول تذکر داده می‌شود. بار دوم آب به مدت ۵ ساعت و بار سوم به مدت ۲۴ قطع می‌شود و درصورت تکرار بیشتر به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

قراردادهای قبل از خرداد ۱۴۰۲ مشمول مصوبه شورای عالی مسکن نمی‌شوند

معاون اجرایی امور شعب تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: از اول خردادماه ۱۴۰۲ هر قرارداد اجاره و خرید فروش باید براساس مصوبه هفتم شورای عالی مسکن منعقد شود و قراردادهای پیش از این تاریخ، مشمول قانون نمی‌شوند.

علی اصغر پرهیزگار افزود: انشالله با اجرایی شدن این طرح در این حوزه تا انتهای سال رشد تورم کنترل خواهد شد.

سال ساخت و امکانات واحد مسکونی بر تعیین اجاره بها اثرگذار است

معاون مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در خصوص سازوکار تعیین قیمت اجاره بها در سامانه تبیین کرد: اولین مولفه اثرگزار قیمت منطقه‌ای به صورت سنواتی است که توسط وزارت اقتصاد و دارایی تعیین می‌شود و برای اراضی شهری ملاک عمل است. سال ساخت ساختمان نیز به مبلغ ضریب می‌دهد و هرچه سال ساخت بالاتر باشد، ضریب کمتری خواهد داشت.

محمدعلی منصوری افزود: امکانات ساختمان و واحد مسکونی نیز اثرگذار است و هرانچه امکانات بیشتر باشد ضریب بیشتر خواهد شد و در نهایت حاصل این سه مولفه قیمت نهایی اجاره را تعیین خواهد کرد.

وی افزود: در این نرم افزار ۱۳ منطقه شهری و ۲۷۰ بلوک وجود و نقشه هر منطقه در نرم‌افزار قابل رویت است. این سامانه به زودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت تا همه شهروندان از امکانات آن استفاده کنند.

وی افزود: حق الزحمه اجاره نامه نیز برای قرارداد اولیه ۱۳ روز مبلغ اجاره بها است که ۸ روز از موجر و ۵ روز از مستاجر دریافت می‌شود. حداکثر مبلغ دریافتی در این زمینه باید یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان باشد. حق‌الزحمه مشاوران املاک برای تمدید اجاره معادل ۸ روز اجاره بها شامل ۵ روز از سمت موجر و سه روز از سمت مستاجر تا سقف ۱میلیون تومان است.

منصوری درخصوص رهن ملک نیز بیان کرد: به ازای هر ۱ میلیون تومان رهن، مبلغ ۳۰هزار تومان حق‌الزحمه به مشاوران املاک پرداخت شود. بنگاه‌های املاک موظفند قرارداد هلوگرام دار و همچنین فاکتور معتبر به طرفین ارائه کنند. 

پلمب ۴۰۰ بنگاه املاک غیرمجاز در مشهد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه این نشست بیان کرد: مشاوران املاک مشهد از اجرای این طرح و نرم افزار استقبال کردند تا شائبه اینکه در قیمت گذاری نقش دارند برداشته شود.

حسین رستمی افزود: تعداد واحدهای صنفی مجاز ۱۱هزار و واحدهای غیرمجازی که تا کنون شناسایی شده ۱۲۰۰ مورد است که ۴۰۰ مورد آن‌ها پلمب شده و دیگر موارد در مسیر تشکیل پرونده است.

مدیر نظارت و بازرسی اتاق اصناف بیان کرد: اتاق اصناف از ابتدای سال تاکنون در بحث بنگاه‌ها و مشاوران املاک بیش از ۲۳۰۰ مورد بازرسی داشته‌ و ۱۳۰۰ پرونده تشکیل داده است.

محسن صیادی افزود: در گشت مشترک با سایر ادارات نیز اخیرا ۵ بنگاه متخلف پلمب شدند که عمده تخلفات آن‌ها عدم نصب نرخ نامه بیان شد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.