منابع رسانه‌ای گزارش کردند در دیدار اخیر سران جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان در شهر «بروکسل» به میزبانی رئیس شورای اتحادیه اروپا هیچ پیشرفتی حاصل نشد.

عدم پیشرفت در مذاکرات اخیر «علی‌اف» و «پاشینیان» در بروکسل

به گزارش قدس آنلاین، منابع رسانه‌ای روز یکشنبه گزارش کردند که در دیدار اخیر بین سران جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان در شهر «بروکسل» در بلژیک هیچ پیشرفتی حاصل نشد.

 دیدار «نیکول پاشینیان» نخست‌ وزیر ارمنستان و «الهام علی اف» رئیس‌ جمهور جمهوری آذربایجان روز شنبه به میزبانی «شارل میشل» رئیس  شورای اتحادیه اروپا برگزار شد.

دفتر پاشینیان در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرفین توافق کرده‌اند در راستای بازگشایی مسیر لاچین، تضمین حقوق و امنیت ارامنه قره‌باغ، موضوع اسرا و تحدید مرز ارمنستان وجمهوری  آذربایجان اقداماتی انجام دهند.

عدم پیشرفت در مذاکرات اخیر «علی‌اف» و «پاشینیان» در بروکسل
پاشینیان، میشل و علی اف

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نیکول پاشینیان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

جمهوری آذربایجان نیز از ادامه مذاکرات در خصوص عادی سازی روابط ایروان و باکو، تحدید حدود مرزها، باز شدن ارتباطات حمل و نقلی خبر داد.

به دنبال این نشست، شارل میشل، در نشست مطبوعاتی  این ملاقات را «صادقانه و اساسی» توصیف کرد. میشل گفت که اتحادیه اروپا گفت‌وگوی مستقیم بین باکو و نمایندگان ارامنه ساکن منطقه  قره باغ کوهستانی را تشویق می‌کند. او  همچنین گفت که قصد دارد از پاشینیان و علی‌اف برای نشست دیگری در «بروکسل» در بلژیک پس از تابستان دعوت کند.

در شرایطی که اتهام‌زنی‌های باکو و ایروان به یکدیگر درباره تنش‌های مرزی و نقض آتش‌بس ادامه دارد، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به بیانیه روز شنبه (دیروز) وزارت خارجه روسیه درباره وضعیت منطقه واکنش منفی نشان داد.

در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان آمده است: «بیانیه ۱۵ جولای ۲۰۲۳ وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه درباره بیانیه سه جانبه (سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان) و روند صلح، باعث ناامیدی و سوء‌تفاهم می‌شود.»

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده بود: «ما به تصمیم حاکمیت ارمنستان احترام می‌گذاریم، با این وجود، این موضوع به تغییر ریشه‌ای در شرایط اساسی منجر شد که بر اساس آن، بیانیه سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نهم نوامبر ۲۰۲۰ امضا شده و نیروهای حافظ صلح روسیه نیز در منطقه مستقر شدند»(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.