۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۳
کد خبر: 895132

یکی از ابتدایی‌ترین موضوعات در حوزه حقوق بین‌الملل، حق اصحاب رسانه در نشر اخبار است.

بازی رسانه‌ای بر سر آزادی رسانه

به گزارش قدس آنلاین، آزادی اطلاع‌رسانی و امنیت جانی خبرنگاران در همه جای جهان پذیرفته شده، با این حال وقتی نوبت به غربی‌ها می رسد یا پای منافعشان در میان است همه چیز را به دست فراموشی می‌سپارند.

در همین راستا به‌تازگی تصاویری منتشر شده که نشان می‌‎دهد خبرنگاران مستقر در جنوب لبنان مورد حمله سربازان صهیونیست قرار گرفته و وسائل همراه آن‌ها به زور مصادره می‎ شود.

همزمان سرویس امنیت فدرال روسیه ۱۵ ژوئیه از توطئه ترور دو تن از روزنامه‌نگاران برجسته این کشور توسط کسانی که از سوی اوکراین و شرکای غربی‌اش اجیر شده بودند پرده برداشت.

 همان‌گونه که گفته شد غرب همواره ادعای زیادی را در زمینه آزادی رسانه‌ها داشته است. با این حال بر اساس ارزیابی سازمان خبرنگاران بدون مرز، در ۲۰ سال گذشته در سراسر جهان حدود هزارو۷۰۰ خبرنگار کشته شده اند.

طی این مدت در افغانستان ۸۱ خبرنگار جان‌باخته‌اند. همچنین ۱۳۶ خبرنگار در جنگ عراق کشته شده‌اند که تعدادی از آن‌ها را نیروهای آمریکایی به قتل رساندند. ۸۲ خبرنگار نیز در طول ۴۰ سال به دست رژیم صهیونیستی به قتل رسیده‌اند.

 آمار بالای قتل و هتک حرمت اصحاب رسانه نشان دهنده غیرقابل اعتماد بودن بیانیه‌های حقوق بشری و آزادی رسانه‌هاست. کشورهای غربی هم هیچ گاه مسئولیت خود در این زمینه را برعهده نگرفته و همچنان به استانداردسازی دوگانه در مقوله آزادی رسانه و بازی رسانه‌ای بر سر آن ادامه می‌دهند.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.