خلیل موحد که از امروز به عنوان عضو جانشین هاشم دایمی(عضو تعلیق شده شورا) کار خود را آغاز کرد، نسبت به عدم شفافیت شورا با مردم تذکر داد. 

تذکر خلیل موحد به شورا؛ موضوع محرمانه نداریم

به گزارش قدس خراسان، صبح دوشنبه ۲۶ تیرماه هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد در تالار شهر برگزار شد. 

رییس شورای شهر مشهد در ابتدای این جلسه با اشاره به ۲۵ تیر روز بهزیستی و تامین اجتماعی، سلامت جسم، جان و روان، زیربنا و عامل پیشرفت و تکامل هر جامعه‌ای بوده و این مهم جز با کمک به مددجویان نیازمند میسر نخواهد بود. 

حسن موحدیان همچنین به آغاز ماه محرم اشاره و خاطرنشان کرد: فلسفه کار امام حسین (ع) به عنوان نقشه راه باید پیوسته مدنظر باشد و نظام فکری، رفتاری و گفتاری خود را بر این اساس تطبیق دهیم. شور و شعور حسینی باید توام با هم مدنظر باشد؛ شهرداری برنامه‌ریزی‌های مختلفی را برای این ایام تدارک دیده است. 

وی تاکید کرد: توجه به بعد و ظرفیت‌های مردمی که همیشه مد نظر سازمان فرهنگی بوده، در این دهه محرم نیز باید شاهد آن باشیم. شورا و شهرداری بر جنبه مردمی برگزاری مراسمات تاکید دارند. رمز ماندگاری این مناسبت‌ها تنها مردمی بودن است، اگر از مردمی بودن خارج شود کیفیت لازم را ندارد. 

رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: شهردار نگاه ویژه‌ای به بازگشایی پادگان دارند، امیدوارم پارک جهانشهر که جزو برنامه‌های آقای قلندر است با اهتمام ویژه‌ای انجام شود و فضای سبز موجود گسترش پیدا کند تا فضای خوبی در دسترس مردم و زائران قرار بگیرد. 

پنجاه‌ونهمین سالروز تاسیس سازمان اتوبوسرانی، یکی دیگر از محورهای صحبت‌ موحدیان در این جلسه بود. 

وی با بیان اینکه شورای ششم بر توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی تمرکز دارد، افزود: ۱۴۲ دستگاه اتوبوس و میدل‌باس را خریداری کردیم و در اختیار شهروندان قرار گرفته است. باید خدمات حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهیم و با همکاری مردم حمل‌ونقل خصوصی کاهش پیدا کند تا هوای پاک در اختیار مردم قرار بگیرد و ترافیک کاهش یابد. 

خلیل موحدی محصل عضو جانشین شورای شهر مشهد مقدس شد 

در ادامه این جلسه، خلیل موحدی محصل، با قرائت سوگندنامه، به شکل رسمی، عضو جانشین شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ( جانشین هاشم‌ دائمی) شد. 

وی پیرو نامه فرمانداری شهرستان مشهد، به عنوان عضو جانشین، در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس حضور یافت. 

موحدی با ادای سوگند در این جلسه، فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز کرد.

عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده، ناطق پیش از دستور هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر بود. 

فاطمه سلیمی در بخشی از این سخنرانی اظهار کرد: از شهرداری محترم انتظار می رود در جایگاه مهمترین رکن مدیریت شهری با جلب مشارکت تمامی نهادهای مسئول در این امر مهم و بر اساس کانون هایِ تمرکز سیاست های دوره ششم شورای اسلامی شهر در کمیسیون بانوان و خانواده برنامه های اجرایی را پیگیری و محقق کنند. 

وی افزود: مسئله بعدی در پویایی و پایداری نهاد خانواده موضوع جمعیت است. نامگذاری این روز نیز در تقویم ملی مبین اهمیت این موضوع است. بسیاری از کشورهای دنیا در مواجهه با چالش‌های جمعیتی و کاهش فرزندآوری دو راهبرد را پیش گرفتند. یکی راهبرد حمایت اقتصادی از خانواده و دیگری راهبرد ارزش‌گذاری برای فرزندآوری. 

رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده متذکر شد: در واقع فرزندآوری باید به یک ارزش اجتماعی و فرهنگی عمومی تبدیل شود تا هم به لحاظ کلان و ساختاری و هم به لحاظ فرهنگی و اجتماعی چالش جمعیتی کشور حل شود. 

سلیمی یادآور شد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در راستای جلوگیری از چالش های پیش روی نهاد خانواده بندهای متعددی را تعیین و دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری ها را بدان تکلیف کرده است که حدود یک سال و اندی از زمان ابلاغ آن می گذرد. 

سلیمی گفت: این قانون در حوزه های مختلف شهرسازی، حمل و نقل، عمرانی و بهبود فضاهای حضور، فرهنگی، رسانه و تبلیغات، و منابع انسانی  اشارات مهمی را ارائه داده است که کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر با بازخوانی این قانون موارد مربوطه را استخراج و طی مکاتبه ای به شهرداری ارسال کرده است. 

وی تصریح کرد: از شهرداری محترم انتظار می رود با پایش قوانین و تکالیف ابلاغی در تمامی سطوح قانون گذاری نسبت به اجرایی شدن موارد اهتمام ویژه ای داشته باشند و با ارائه برنامه اجرایی خود در موضوع خانواده و جوانی جمعیت با تاکید بر خانواده بزرگ شهرداری اقدامات موثر را محقق کند.

عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ابراز کرد: به منظور تحقق بند چ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دستگاه های اجرایی مکلفند برای تامین و ارتقای کیفیت مسکن، نسبت به اعمال تخفیف ۵۰ درصدی در تعرفه های پایان کار و عوارض ساخت و ساز برای خانواده های دارای ۳ فرزند زیر بیست سال و اعمال تخفیف ۷۰ درصدی برای خانواده های دارای حداقل چهار فرزند زیر بیست سال برای یک مرتبه و اعمال تخفیف ۱۰ درصدی برای هزینه های پروانه و عوارض ساختمانی برای خانواده های دارای حداقل ۳ فرزند زیر بیست سال اقدام و هزینه های مربوطه را به صورت ۱۰۰ درصدی در مطالبات خود از دولت لحاظ کند.

سلیمی به موضوع عفاف و حجاب و دغدغه های مطرح شده از سوی جامعه اشاره و عنوان کرد: پیگیری مصوبه شمار ۸۱۸۴ مورخ ۴/۵/۱۴۰۱ با موضوع ایجاد بازار تخصصی عفاف و حجاب مطالبه ای جدی از سوی شوراست؛ انتظار مشخص ما این است که با مطالعه تجارب شهرهایی همچون شیراز در این حوزه قالب اجرایی این موضوع از سوی شهرداری ارائه و مصوبه مربوطه با جدیت بیشتری پیگیری شود. 

تذکر خلیل موحد به شورا؛ موضوع محرمانه نداریم

خلیل موحد که از امروز به عنوان عضو جانشین هاشم دایمی(عضو تعلیق شده شورا) کار خود را آغاز کرد، نسبت به عدم شفافیت شورا با مردم تذکر داد.

وی گفت: جلسات غیرعلنی برای تسهیل مصوبات جلسات علنی است و موضوع محرمانه ای نباید در آن باشد، امروز دیدم در جلسه غیرعلنی یک طرح از کمیسیون فرهنگی با مهر محرمانه آمد! این خلاف قوانین است، مردم بهترین ناظران هستند به خصوص در طرحهایی که بار مالی دارد باید کارها با نظارت مردم باشد تا مثل شورای گذشته شورا محل باج دهی به دستگاه ها نشود. 

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد نیز در تذکری به شهردار اظهار کرد: جا داشت شهردار در سال اولی که این نعمت نصیبشان شده و ایام محرم را درک می‌کنند به تمام نوجوانان و جوانان انقلابی شهر سر می‌زدند و مشکلات تشکل‌ها و هیات‌های مذهبی را رصد می‌کردند. 

سید حسین علوی‌مقدم بیان کرد: اولین مطالبه من از شهردار این بود که پتانسیل هر سازمانی منابع انسانی است، اما در خصوص این مطالبه من هیچ اتفاقی رخ نداده و تعیین تکلیف در قراردادها انجام نشده است. شهردار باید این موضوعات را پیگیری کنند.

مصوبات هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد 

اولین دستورکار این جلسه علنی در خصوص نامگذاری برخی معابر به نام‌ شهدا بود، بر این اساس شهرداری مشهد مکلف شد نسبت به نامگذاری تعدادی از معابر فرعی با حفظ شماره به نام شهدای گرانقدر اقدام کند. 

بر این اساس معبر فرعی رضوی‌ها ۷ واقع در توحید ۱۱ به نام شهید علی‌اکبر زحمتکش، معبر فرعی فدائیان اسلام ۱۶ واقع در خیابان فدائیان اسلام به نام شهید مهدی حسین‌زاده ناظری، معبر فرعی پایداری ۱ واقع در بلوار پایداری (سرافرازان) به نام شهید غلامرضا فرهنگ، معبر فرعی دادگستر ۹ واقع در وکیل‌آباد ۶۷ به نام شهید احمد روحانیان، معبر فرعی شاهنامه ۱۳ واقع در بلوار شاهنامه به نام شهید غلامرضا هدایت و معبر خیابان نوغان ۱۶ واقع در خیابان نوغان به نام شهید مجید طهوریان عسگری نامگذاری شد. 

موضوع اصلاح تعرفه روزنامه شهرآرا دستور کار بعدی بود و بر این اساس در راستای جلب رضایت شهروندان و مخاطبان روزنامه شهرآرا و تسهیل در تسویه مبلغ پرداختی، تعرفه فروش روزنامه شهرآرا از مبلغ ۴۲ هزار ریال به ۴۰ هزار ریال کاهش یافت.

اعزام کاروان هزار نفری اربعین از شهرداری مشهد 

سومین دستور کار  هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، لایحه اعزام کاروان اربعین حسینی شهرداری مشهد به عراق بود که به تصویب رسید. 

براساس این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده شد در راستای اجرای برنامه‌های تدوینی مانند اعزام کارگران خدمات شهری، اتوبوسرانان، راهنمای زائر و عوامل ستادی حداکثر به تعداد هزار  نفر و اتوبوس و ماشین‌آلات مکانیزه خدمات شهری و داکثر به تعداد ۱۸۰ دستگاه برای حضور و خدمت‌گزاری در مراسم عظیم پیاده‌روی اربعین حسینی در کشور عراق در سال ۱۴۰۲،  تا سقف مبلغ ۲۶۰ میلیارد ریال با نظر و اختیار شهردار مشهد و با رعایت تبصره‌ها اقدام کند. 

تعداد و نحوه انتخاب افراد اعزامی به کشور عراق با پیشنهاد ستاد اربعین حسینی (ع) و موافقت شهردار مشهد خواهد بود. اعزام کلیه عوامل ستادی از جمله کارگران خدمات شهری، اتوبوسرانان و راهنمای زائر بدون احتساب حق مأموریت خواهد بود. هزینه‌های انجام شده متناسب با تفاوت نرخ ارز در زمان هزینه‌کرد به نسبت زمان تصویب این مصوبه و براساس نرخ رسمی درج شده در تابلوهای اعلام نرخ صرافی‌های دارای مجوز تعدیل خواهد شد. 

همچنین شهرداری مشهد مکلف است آثار مالی ناشی از اجرای این مصوبه را در اصلاح بودجه سال ۱۴۰۲ و در بودجه‌های سنواتی منعکس و در حساب‌های فی‌مابین با دولت (از محل اعتبارات زیارت و ...) اعمال کند و  الزام فرهنگی اجرای این مصوبه را با قید فوریت حداکثر ظرف مدت یک هفته تهیه و به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورا ارسال کند. 

بر اساس این مصوبه دو نفر از اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان عضو ناظر در ستاد اربعین حسینی (ع) شهرداری مشهد تعیین و معرفی می‌شوند. 

شهردار مشهد در اثنای بررسی این لایحه اظهار کرد: هزینه‌هایی که در زمینه اربعین انجام می‌شود هزینه نیست، تکلیفی در حوزه پدافند غیر عامل در بخش فرهنگی و امنیت ملی است. بخشی از کار را ما انجام می‌دهیم. حوزه خدمات شهری در شهر نجف بر عهده شهرداری مشهد گذاشته شده و در حوزه حمل‌ونقل نیز ورود پیدا کردیم.

محمدرضا قلندر شریف افزود: بازخوردی که از حضور همکاران شهرداری مشهد در نجف و در حمل‌ونقل داشتیم بسیار پررنگ بوده است. معاون استاندار و شهردار نجف و شهرداران حومه دو هفته گذشته در مشهد حضور داشتند که تشکر کردند و به همکاران ما مخصوصا در حوزه خدمات شهری به شهرداری مشهد نمره عالی دادند. همچنین اعلام نیاز کرده و نیازهای جدیدی را مطرح کردند که بخشی در حوزه کاری شهرداری بود و بخش دیگری در استان مورد توجه قرار گرفت. 

وی تاکید کرد: ما به هیچ عنوان براساس ارتباطات کسی را اعزام نخواهیم کرد. در زمینه حمل‌ونقل با آقای گنابادی‌نژاد صحبت کردیم، براساس آخرین مذاکرات وزیر کشور عراق و ایران که هنوز توافق قطعی نیست، قرار شده اتوبوس‌های حمل‌ونقل زائران از مرز خسروی به عراق ارسال شوند.

طرح کاهش بهای الیت در دستور کار قرار  نگرفت 

سخنگوی شورای شهر مشهد نیز که اخیرا طرح پرحاشیه رایگان کردن بهای بلیت اتوبوس را به شورا آورد، در این جلسه هم طرح کاهش ۴۰ درصدی بهای پارکینگ‌های حاشیه ای الیت را به شورا آورده بود که البته در دستور کار قرار نگرفت.

وقتی موسی‌الرضا حاجی‌بگلو در واکنش به این اقدام، از رئیس شورا علت این امر را جویا شد، موحدیان پاسخ داد: چون طبق آیین نامه داخلی شورا باید ۲۴ ساعت قبل طرح را ثبت می‌کردید. 

نایب رئیس که از پاسخ رئیس شورا قانع نشده بود، اظهار کرد: در جلسه قبلی طرح رایگان کردن اتوبوس مطرح شد، نمی‌دانم به چه دلیل این همه تلاش می‌کنند تا به هر طریقی چه در صحن علنی که تاحدودی موفق شدند و چه در بخش‌های دیگر این طرح به سمت اجرا نرود، البته خبرهای خوب و بدی از کمیته انطباق داریم. 

وی بیان کرد: صحبت‌هایی که در خصوص رایگان کردن بیان کردم همه با ادله بود. در آن جلسه اصرار کردیم اتوبوسرانی در مشهد ۳۱ روز رایگان شده، اما در واقع ۴۵ روز است، زیرا از ساعت ۲ بعدازظهر روز قبل شروع می‌شود که یک و نیم روز است. هرچه گفتیم نپذیرفتند، اما امروز شهرداری تایید کرد و درخواست قانونی کردن این موضوع را داد. در واقع به این نتیجه رسیدند که ۴۵ روز درست است. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: وقتی در مدیریت شهری نمی‌توانند یک عدد رامحاسبه کنند، بعد بیان می‌کنند که هزینه پرداختی مردم برای اتوبوس ۳۰۰ میلیارد است، در حالی که من می‌گویم ۲۰۰ میلیارد است. چه اصراری است قبول نکنیم و به هر دلیلی این طرح منتفی شود؟ به فکر مردم باشید. اگر امروز طرح کاهش بهای الیت را در صحن ارائه می‌دهیم با نگاه خدمت به مردم است. البته این نگاه وجود دارد که باید افزایشی باشد تا مردم کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند، اما این در زمانی است که خدماتی ارائه دهیم.

حاجی‌بگلو با بیان اینکه امروز الیت مشکل اساسی برای مردم است، عنوان کرد: ما نمی‌گوییم شهر را منظم و هوشمند نکنیم، اما باید زیرساخت و طرح مطالعاتی فراهم باشد. امروز خودروهایی که حاشیه خیابان پارک می‌کردند مجبور هستند در کوچه‌ها پارک کنند که این موجب افزایش سرقت و کاهش امنیت شده است، بنابراین باید کاری انجام شود. با تصویب این طرح، هزینه الیت بیش از ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به ما فرصت داده شده تا جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ تا پایان آذر از محل درآمدهایی که قابلیت پرداخت دارند دریافت و برای توسعه حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم. در حال حاضر ۴۰ هزار رای قلع وجود دارد، اما اطلاع‌رسانی به مردم بسیار ضعیف بوده است. حدود ۳۱ هزار مورد از این رای قلع‌ها در محدوده و الباقی در حریم شهر است؛ این منابع درآمدی برای افرادی است که بیان می‌کردند پول نداریم اتوبوس بخریم. اگر این موضوع شکل نگیرد ما موظف هستیم این بند قانونی را پیگیری و نظارت را بیشتر کنیم. اگر بعدا بگویید نتوانستیم کسب درآمد کنیم مقصر مدیریت شهری است. 

نایب رئیس شورای شهر مشهد افزود: وظیفه مدیریت شهری این است که این موضوع را در مناطق برخوردار پیگیری کند و به سرانجام برساند. از این منابع می‌توان ۵۰۰ تا هزار دستگاه اتوبوس خریداری کرد. 

حاجی بگلو تصریح کرد: خبرهایی رسیده مبنی بر اینکه  اتوبوسرانی این روزها به جای اینکه تلاش کند زمان و فاصله را برای تردد مردم کوتاه کند، تاخیر بیشتر شده است، این کار برای این است که بگویند طرح مطالعاتی ما جواب نداده است. این ترک فعل بوده و بعدا ورود می‌کنیم! 

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.