۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 895357

نخست وزیر پاکستان اعلام کرد، دولت او پیش از به پایان رساندن دوره قانونی خود در ماه آینده کناره‌گیری کرده و جای خود را به یک دولت موقت خواهد داد.

دولت پاکستان استعفا می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های پاکستان گزارش کردند، «شهباز شریف»، نخست وزیر این کشور روز یکشنبه گفت، دولت او قصد دارد قبل از به پایان رساندن دوره‌اش در ماه آینده میلادی کنار رفته وقدرت را به یک دولت موقت واگذار کند.

به نوشته روزنامه پاکستانی «داون»، دوره پنج ساله مجلس ملی پاکستان در تاریخ ۱۲ اوت ۲۰۱۸ (۲۱ مرداد ۱۳۹۷) تحت دولت قبلی که متعلق به حزب «تحریک انصاف» بود شروع شد اما بعد از برکنار شدن عمران خان در ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ (۲۱ فروردین ۱۴۰۱) تحت دولت شهباز شریف دوره اش را به پایان می‌رساند.

شهباز شریف اعلام کرد، دولت او کمی قبل از به پایان رسیدن دوره پارلمان فدرال فعلی پاکستان قدرت را به یک دولت موقت واگذر می‌کند.

شهباز شریف در سخنرانی در مراسمی در شهر سیالکوت پاکستان گفت: «دولت ما دوره‌ خود را در ماه آینده میلادی به پایان خواهد رساند. ما امیدواریم که قبل از رسیدن پایان این دوره کناره گیری کرده و یک دولت موقت جدید قدرت را به دست بگیرد.»

به گزارش پایگاه پاکستانی ژئونیوز، چند روز پیش نخست وزیر پاکستان در صحبتی متناقض اعلام کرده بود، دولتش دوره خود را به پایان خواهد رساند. او ادعا کرده بود، دوره دولت ائتلافی پاکستان در تاریخ ۱۴ اوت ( ۲۳ مرداد) به پایان رسیده و کمیسیون انتخابات پاکستان در ماه اکتبر یا نوامبر تاریخ انتخابات بعدی را اعلام خواهد کرد.

شهباز شریف در بیانیه خود گفته بود،‌ حاکمان فعلی پاکستان قصد منحل کردن مجلس ملی را قبل از رسیدن تاریخ پایان دوره آن در ۱۴ اوت ندارند. انتخابات سراسری در پاکستان ۶۰ روز بعد از پایان دوره مجلس ملی طبق قانون اساسی برگزار می‌شود. به نوشته ژئو نیوز، اما اگر دولت پاکستان مجلس سفلای پارلمان یا همان مجلس ملی را قبل از رسیدن موعد پایان حکم آن طبق قانون اساسی منحل کند، تاریخ برگزاری انتخابات جدید ۹۰ روز بعد از انحلال است.

نواز شریف در یک سخنرانی دیگر در شهر لاهور ادعا کرد، کل رهبران حزب مسلم لیگ نواز پاکستان از جمله نواز شریف، رهبر اصلی حزب در صورتی که در انتخابات سراسری بعدی فرصت به دست بیاورند، «سرنوشت» پاکستان را با قرار دادن آن در مسیر پیشرفت و موفقیت تغییر می‌دهند.

او در تلاش برای تبلیغ حزبش از مردم پاکستان خواست بعد از بررسی برخی حقایق و مقایسه عملکرد دولتهای تحت رهبری حزب مسلم لیگ نواز با چهار سال دولت تحت رهبری حزب تحریک انصاف در انتخابات بعدی درباره رای خود تصمیم بگیرند.

نخست وزیر پاکستان به تمجید از نواز شریف، برادر بزرگتر خود و مدیریت او پرداخته و با بر شمردن برخی کارهای دولت او از این بابت کنار گذاشته شدنش از قدرت اظهار تاسف کرد.

او عمران خان، نخست وزیر قبلی را به داشتن ترس از رهبران حزب مسلم لیگ نواز و تلاش برای به زندان انداختن آنها با ایجاد پرونده‌های جعلی به متهم کرد.

شهباز شریف در ادامه حمایت از برادرش گفت،‌ نواز شریف و حزب مسلم لیگ نواز «بدترین نوع انتقامجویی سیاسی» را تجربه کردند و رهبران حزب حتی به تبعید رفتند «در حالی رئیس حزب مسلم لیگ نواز بر خلاف رهبر حزب تحریک انصاف هرگز به اقدام علیه کشورش فکر نکرده بود.»

به گفته شهباز شریف، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان «با انتخاباتی که درآن تقلب شد به قدرت رسید و با وجود ادعاهایش درباره اتهامات فساد در چهار سال نخست وزیری اش هیچ چیز را ثابت نکرد.»

او ادامه داد: «(در دولت عمران خان) بدترین نوع انتقامجویی علیه مخالفان و کارمندان دولت اتفاق افتاد. چه فرقی بین عمران و هیتلر وجود دارد؟»

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.