نماینده ائتلاف دولت قانون عراق ضمن اشاره به رویکرد آمریکا در این خصوص تاکید کرد که گام محمد شیاع السودانی در این زمینه مثبت بود.

واکنش ائتلاف المالکی به «تهاتر تهران و بغداد»

به گزارش قدس آنلاین، علی نعمه، نماینده ائتلاف دولت قانون عراق که رهبری آن را نوری مالکی بر عهده دارد در گفت‌وگو با المعلومه به رویکرد واشنگتن درخصوص تحرکات اخیر دولت بغداد در زمینه روابط با ایران و دمشق و همکاری مشترک با آن‌ها پرداخت.

وی گفت: عراق نقش محوری در منطقه ایفا می کند و یکی از پایه های اساسی حل اختلافات میان کشورهای منطقه به ویژه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و بازگشت روابط تهران و ریاض است.

نعمه خاطرنشان کرد که تحرکات بین‌المللی بغداد برای ایجاد فضای مناسب در روابط میان کشورهای مختلف با واکنش مثبت تمام طرف ها همراه بود بنابراین بعید است که کشوری با تحرکات عراق که در راستای ایجاد آرامش در منطقه است مخالفت کند.

نماینده ائتلاف المالکی تاکید کرد که رویکرد محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق برای تقویت روابط با دمشق و همچنین توافق با تهران برای تهاتر نفت در مقابل گاز گامی مثبت است.

روز گذشته (دوشنبه)حازم الباوی، تحلیلگر سیاسی عراقی نسبت به واکنش آمریکا به اقدامات اخیر عراق در تهاتر نفت در مقابل گاز با تهران و سفر نخست وزیر این کشور به سوریه هشدار داد.

وی گفت که واشنگتن احتمالا برای مقابله با اقدامات بغداد برای شکست تحریم ها تحرکاتی انجام دهد.

الباوی تاکید کرد که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق پس از توافق با تهران برای تهاتر نفت در مقابل گاز و مقابله با بحران برق عراق که توسط آمریکا به وجود آمده است روز گذشته به دمشق سفر کرد و در آن سفر اظهاراتی ایراد کرد که روشن است آمریکا از این امور خوشش نخواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد که السودانی در نشست خبری مشترک با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که «بغداد نمی تواند درخصوص تحولات سوریه موضع بی‌طرفانه اتخاذ کند» و این امر بی شک منجر به خشم آمریکا خواهد شد.

الباوی گفت: بعید است که آمریکا در مقابل این همه تحرکات سیاسی، اقتصادی و تجاری عراق سکوت کند و ابزارهای خود برای مقابله با این اقدامات را به کار نگیرد؛ همانند چیزی که در سال ۲۰۱۹ رخ داد و منجر به سقوط دولت وقت شد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اخیرا در اظهاراتی گفت که راه حل هایی برای حل بحران برق از جمله راه حل های آنی، میان مدت و بلند مدت وضع کردیم.

وی با بیان اینکه تولید برق به دلیل اقدامات دولت به ۲۶ هزار مگاوات رسیده است، تاکید کرد که راه حل های میان مدت به بحران برق و واردات گاز پایان می دهد.

السودانی گفت که صادرات گاز ایران به دلیل تحریم های آمریکا متوقف شده بود.

نخست وزیر عراق گفت که با ایران توافق کردیم که در مقابل نفت از آن کشور گاز وارد کنیم.

وی اعلام کرد که اکنون بحران گاز وارداتی برای تامین نیروگاه های برق به پایان رسیده است و واردات گاز از ایران از سر گرفته شد.

السودانی روز یکشنبه نیز در سفری رسمی به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس جمهوری این کشور در کاخ «الشعب» دیدار و گفت‌وگو کرد.

 محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در این دیدار درباره روابط دوجانبه میان سوریه و عراق، تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله مبادلات تجاری، حمل‌ونقل و صنعت، هماهنگی دائمی در زمینه‌های مختلف سیاسی و تلاش‌های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم تبادل نظر کردند.

دو طرف همچنین تأکید کردند که ایستادن عراق و سوریه در کنار یکدیگر در شرایط مختلف، ترجمه واقعی روابط برادرانه و تاریخی میان آنها است و این روابط دو کشور را به هم پیوند می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.