دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با تاکید بر اینکه وظیفه ستاد امر به معروف را تنها به حوزه حجاب و عفاف محدود نکنید، گفت: در سال گذشته ما از ۳۲ مرکز تولیدی در شهرک‌های صنعتی بازدید و مشکلات تعدادی را حل کردیم. رفع مشکلات حوزه‌های اقتصادی نیز از جمله اقدامات خوب ستاد است.

رفع مشکلات اقتصادی از وظایف ستاد امر به معروف و نهی از منکر است

به گزارش قدس خراسان، مهدی رضایی صبح روز سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد، شعار هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر را "امر به معروف، نهضت حسینی، جامعه متعالی" عنوان و اظهار کرد: طبق قانون در صف اول ستاد امر به معروف و نهی از منکر، دستگاه‌های اجرایی قرار دارند و موظفند در راستای نشر معروف و نهی از منکر برنامه‌های ابلاغ شده را اجرایی کنند.وظیفه ما هم در این حوزه نظارت بر اجراست.  

مهم‌ترین وظیفه ستاد امر به معروف مطالبه‌گری است 

وی افزود: مهم‌ترین وظیفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر مطالبه‌گری است. این ستاد یک نهاد اجتماعی است که در حوزه مطالبه‌گری فعال است و در ابتدای امر هم مدیران دستگاه‌های اجرایی مورد مطالبه هستند. ما مطالبه خود را همراه با طرح و پیشنهاد ارائه می‌کنیم. یکی از پیشنهادات و اقدامات ما در حوزه ادارات، گسترش نظارت مردمی بود که در چند ماه گذشته اجرایی شده است.  

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی مهم‌ترین اقدام ستاد در این حوزه را  طراحی نرم‌افزار مطالبه‌گری عنوان کرد و ادامه داد: این نرم‌افزار با نام "سو"، به معنی سمت و جهت و روشنایی از بزرگترین دستاوردهای ستاد است که با توجه به بازدیدهای ستاد کشوری، تا پایان تابستان در سطح کشور عملیاتی خواهد شد. با وجود تبلیغات محدودی که داشتیم بیش از ۳۰۰۰ مطالبه به ثبت رسیده که ۸۳.۶ درصد از مطالبات به نتیجه رسیده است.  

وی افزود: آنچه این نرم‌افزار را متمایز کرده، این است که هرکس مطالبات را ثبت کند، می‌تواند تمام مراحل پیگیری آن را آنلاین مشاهده کند و اگر مطالبه حل نشده باشد می‌تواند آن‌ را دوباره به جریان بیندازد. به هیچ عنوان هیچکس دسترسی به اعضای استفاده کننده از اپلیکیشن ندارد و در ستاد جز من و مدیر اتاق وضعیت، دیگر هیچکس دسترسی به نرم‌افزار ندارد.  

رضایی ارائه محل دقیق گزارش را در نرم‌افزار الزامی دانست و ادامه داد: توانایی ارسال عکس و فایل هم در نرم‌افزار وجود دارد، استفاده از نرم‌افزار بسیار ساده بوده و نیاز به آموزش خاصی ندارد. ضمن اینکه به صورت دوره‌ای از دو جنبه موضوعی و کمی امار و  اطلاعات دریافت می‌کنیم. ما موظفیم هر دوماه یکبار خروجی آماری از دستگاه‌ها را در ستاد عالی با حضور آیت‌الله علم الهدی، استاندار و دیگر مدیران کلان استانی اعلام کنیم، با سازمان بازرسی نیز هماهنگی صورت گرفته تا اداراتی که پیگیر مطالبات نباشند را رصد کنیم.  

وی افزود: در قسمت دستگاه اجرایی چند اتفاق افتاده است. یک صفحه کاربری برای هر دستگاه ایجاد شده تا مسوولان گزارشات مردمی را مشاهده کنند. به مجرد ارسال یک خبر یا گزارش، به رییس دستگاه پیامک ارسال می‌شود.

آموزش هفته‌ای هزار آمر به معروف  

دبیر ستاد امر به معروف استان آموزش را از مباحث مورد اهمیت دانست و افزود: اگر بتوانیم حوزه آموزش را گسترش بدهیم و مردم با اهمیت و مهارت‌های امر به معروف آشنا شوند، مشکلات کاهش پیدا می‌کند، معاونت آموزش در چارت ستاد وجود نداشت اما به خاطر اهمیت موضوع ساختار را تغییر داده و این معاونت را اضافه کردیم.

وی با بیان اینکه هدفگذاری ما این است که هفته‌ای ۱۰۰۰ نفر را به صورت حضوری و مجازی آموزش بدهیم، گفت: حدود ۱۱۰ نفر از اساتیدی که توانمند بودند را به کارگیری کردیم و تا پایان سال به ۲۰۰ نفر می‌رسانیم. انشالله در ۶ ماهه دوم سال هفته‌ای ۲هزار نفر را آموزش خواهیم داد. 

وی ادامه داد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در حوزه تولیدات فرهنگی رتبه اول کشور را دارا است. در کلیه اقدامات نیز رتبه یک کشوری را داریم. در اواخر سال ۱۴۰۰ رتبه ۲۵ بودیم، در اوایل ۱۴۰۱ بین ۵ ستاد اول آمدیم و در اواخر سال گذشته رتبه اول را کسب کردیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی ابلاغ برنامه‌های اجرایی را به ادارات از دیگر اقدامات مهم ستاد عنوان کرد و توضیح داد: هرسال برنامه‌هایی را تدوین و با مشارکت دستگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم. اواخر سال ۱۴۰۰، از ۱۳۰ دستگاه ۱۵ دستگاه پاسخگو بودند. با ابلاغ برنامه‌ها، رصد اقدامات و رتبه‌بندی دستگاه‌ها برای اولین بار در طول تاریخ ستاد، در پایان سال ۱۴۰۱، ۹۰ دستگاه با ما مکاتبه مستقیم داشتند.  

رضایی یادآور شد: در اوایل سال ۱۴۰۱، ایده طراحی نرم‌افزار داشبورد مدیریتی را ارائه کردیم که در سال جاری عملیاتی شده است. با این سامانه  ارزیابی وضعیت ادارات به راحتی صورت می‌گیرد و می‌توان پیشرفت کلی برنامه‌ها را رصد کرد.نرم افزار طلایه‌داران نیز از دیگر اقدامات ستاد است که بیش از ۱۲هزار نفر در حوزه تذکر لسانی در آن فعال هستند و پس از گذراندن آموزش‌های لازم، کارت دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در جشنواره مفلحون نیز هرساله در بخش‌های ادارات، قضایی و مردمی، بهترین آمران به معروف را شناسایی و از آن‌ها تقدیر می‌کنیم. اداره زندان‌ها، علوم پزشکی، راه‌آهن، سازمان قضایی نیروهای مسلح از ادارات برتر شناسایی شده هستند. 

رضایی مهم‌ترین برنامه‌های هفته امر به معروف و نهی از منکر را مراسم بزرگداشت و یادواره شهدای امر به معروف، غبار روبی مزار شهدا، دیدار با تشکل‌های مردمی و مدیران ادارات بیان کرد. 

۴۵هزار نفر از نمایشگاه خانواده بازدید کردند
 
وی در خصوص نمایشگاه خانواده که اخیرا در مشهد برگزار شد گفت: در این دوره ۴۵ هزار بازدیدکننده داشتیم و بیش از ۵ هزار قواره پارچه چادری به فروش رسید.  همچنین برای ۱۲هزار زوج جوان ازدواج آسان برگزار شد و بیش از ۲هزار نفر از کلاس‌های اموزشی استفاده کردند. 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی افزود: ۶۱۷ نفر ناظر محیطی در فرودگاه، راه آهن و مجتمع‌های تجاری مستقر هستند.  ۱۵ مجتمع تجاری در پنل ما صفحه کاربری دارند و تمام گزارشات مردمی مستقیم به خودشان ارسال می‌شود.  

رضایی در خصوص گشت پلیس امنیت اخلاقی بیان کرد: گشت تذکر لسانی توسط نیروی انتظامی شروع به فعالیت کرده است و پلیس امنیت اخلاقی در حیطه وظایف ستاد نیست. 

وی با تاکید بر اینکه وظیفه ستاد امر به معروف را تنها به حوزه حجاب و عفاف محدود نکنید، تصریح کرد: در سال گذشته ما از ۳۲ مرکز تولیدی در شهرک‌های صنعتی بازدید و مشکلات تعدادی را حل کردیم. رفع مشکلات حوزه‌های اقتصادی نیز از جمله اقدامات خوب ستاد است.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.