مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی گفت: مصرف سالانه کودهای آلی در خراسان رضوی حدود ۷۰ تا ۱۰۰هزار تن تخمین زده می‌شود که در باغات این استان به مصرف می‌رسند.

مصرف ١٠٠ هزار تن کود آلی در استان خراسان رضوی

حسین عطایی سلامی در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: در استان خراسان رضوی بر اساس سهمیه‌های ابلاغی حدود  ۲۰۰ هزار تن انواع کودهای نیتروژنه، فسفاته و پتاسه را در برنامه تدارک و تأمین سبد کودی استان داریم و آمار مصرف سالانه کودهای آلی در استان حدود ۷۰  تا  ۱۰۰هزار تن تخمین زده می‌شود که بیشتر در باغ‌های استان به مصرف می‌رسند. عمده مصرف کودهای حیوانی در استان به شکل مصرف مستقیم در خاک و همچنین فراوری شده به صورت کمپوست است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: کودهای ارگانیک را در کشور می‌توان معادل کودهای آلی در نظر گرفت. این کودها عمدتاً از ضایعات گیاهی و بقایای حیوانی تشکیل شده‌اند و طبعاً با محیط زیست سازگار هستند. عناصر غذایی که در کودهای آلی وجود دارد عمدتاً به فرم غیرآلی دیده می‌شوند که به صورت مستقیم امکان جذب آن‌ها توسط گیاهان وجود ندارد بنابراین لازم است این مواد توسط میکروارگانیسم‌های موجود در خاک تجزیه و آزاد شده تا در دسترس گیاه قرار بگیرند.

وی با اشاره به کودهای حیوانی به عنوان نمونه‌ای از کودهای آلی گفت: از کودهای حیوانی می‌توان به پودر استخوان، پودر خون و فضولات حیوانی اشاره کرد. همچنین کمپوست گیاهی و کود عصاره جلبلک دریایی نمونه‌ای از کودهای آلی با منشأ گیاهی است که برای تغذیه گیاهان و محصولات کشاورزی استفاده می‌شوند.

عطایی سلامی عمده‌ترین مزیت‌ استفاده از کودهای آلی را افزایش راندمان خاک دانست و افزود: مواد موجود در کودهای آلی سبب تسهیل حرکت آب در خاک، بهبود خواص فیزیکی خاک، افزایش حاصلخیزی و بهبود زهکشی خاک می‌شوند. همچنین استفاده از این کودها می‌تواند منجر به افزایش عملکرد گیاه به دلیل تأمین مواد غذایی مورد نیاز گیاه شود. کودهای آلی با توجه به سازگاری که با محیط زیست دارند، ایجاد آلودگی نکرده و اثرات تخریبی بر خاک و گیاه نیز ندارند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: کودهای مصرفی در بخش کشاورزی به کودهای شیمیایی، معدنی، حیوانی، کود سبز و زیستی تقسیم‌بندی می‌شوند، بنابراین تنها کودهای شیمیایی و معدنی هستند که در قالب کود شیمیایی دسته‌بندی شده‌اند و سایر موارد اشاره شده اگر چه با عنوان ارگانیک نام‌گذاری نمی‌شوند اما ماهیت شیمیایی هم نداشته و بنابراین خطرات زیست محیطی ایجاد نمی‌کنند.

وی به استقبال کشاورزان در سراسر کشور از مصرف انواع کودهای آلی در سالیان اخیر اشاره کرد و افزود: با توجه به مشاهده اثرات مطلوب و مفید مصرف کودهای آلی در اراضی زراعی و باغی استان توسط بهره‌برداران بخش کشاورزی و آگاهی از مزیت‌های نسبی مصرف این کودها در خاک‌ها که افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی را به دنبال خواهد داشت، مصرف این کودها توسط کشاورزان و باغداران در حال افزایش است.

عطایی سلامی تأکید کرد: درصد عناصر پایه‌ای در کودهای آلی به دلیل ماهیت این نوع کودها طبعاً پایین است و این کودها نمی‌توانند جایگزینی برای مصرف کودهای شیمیایی باشند ولی به دلیل اثرات مفید مصرف کودهای آلی در بحث تغذیه گیاهی می‌توان این کودها را به همراه کودهای شیمیایی به عنوان مکمل تغذیه گیاهی مورد مصرف قرار داد زیرا همان طور که اشاره شد این کودها بیشتر سبب بهبود خواص کیفی محصولات تولیدی شده و همچنین تأثیر چشمگیری روی بهبود خصوصیات فیزیکی خاک دارند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی در پایان گفت: امیدواریم با توجه به حمایت‌های به عمل آمده برای راه‌اندازی و توسعه واحدهای تولید کودهای آلی در سراسر کشور، شاهد مصرف بیش از پیش این قبیل کودها و در نتیجه ترویج کشاورزی پایدار و خودکفایی در عرصه تولید محصولات متنوع زراعی و باغی باشیم.

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.