از آنجایی که صدها میلیون نفر در بیشتر نقاط جهان با گرمای شدید دست و پنجه نرم می‌کنند، کارشناسان می‌گویند که قرار گرفتن در معرض دمای بالا می‌تواند اثرات قابل‌توجهی بر سلامت روان افراد داشته باشد.

گرمای شدید چگونه بر سلامت روان ما تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش قدس آنلاین، از آنجایی که صدها میلیون نفر در بیشتر نقاط جهان با گرمای شدید دست و پنجه نرم می‌کنند، کارشناسان می‌گویند که قرار گرفتن در معرض دمای بالا می‌تواند اثرات قابل‌توجهی بر سلامت روان افراد داشته باشد.

دکتر جاشوا مورگانشتاین، رئیس کمیته ابعاد روانپزشکی بحران‌ های انجمن روانپزشکی آمریکا می گوید: «قرار گرفتن در معرض دمای بالا روی چیزهایی مانند شناخت انسان تاثیر می گذارد، بنابراین توانایی ما برای روشن فکر کردن، تصمیم گیری، برقراری ارتباط خوب و اقدامات محافظتی کاهش می یابد. همچنین این اتفاق بر روی توانایی خوابیدن ما نیز اثرگذار است و با افزایش نرخ خشونت چه به عنوان فردی و چه خشونت گروهی مرتبط است. برخی مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن انسان در گرمای زیاد با افزایش خطر خودکشی نیز ارتباط دارد.»

گرمای شدید چگونه بر سلامت روان ما تاثیر می‌گذارد؟

دکتر بث اولر، پزشک خانواده نیز می گوید که این اثرات می تواند هم در بحبوحه افزایش دما اتفاق بیفتد، همانطور که بیشتر مردم جهان اکنون شاهد آن هستند، هم در مناطقی که هوا به طور مداوم گرم است. او اضافه می کند: «حتی وقتی دمای هوا تنها به بالای ۲۱ درجه سانتیگراد نیز می رسد، مردم شروع به صحبت در مورد کاهش احساس شادی و افزایش میزان استرس، عصبانیت و خستگی خود خواهند کرد. بنابراین، ما می دانیم که هنگامی که در مورد دمای بالای ۳۲ یا ۳۷ درجه صحبت می کنیم، این اثرات بسیار واضح تر خواهند بود.»

مورگانشتاین همچنین به تأثیرات قرار گرفتن در معرض گرمای شدید بر روی افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «به عنوان مثال انجمن روان‌پزشکی آمریکا بیماران مبتلا به بیماری‌های روانی جدی و مداوم را، در معرض خطر افزایش عوارض بیماری های خود در دوره‌های گرمای شدید می‌داند، زیرا برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری‌ها ممکن است توانایی فرد برای تنظیم دمای بدن آن ها را تغییر دهند.»

یک مطالعه روانپزشکی که در سال گذشته منتشر شد همچنین نشان داد که دمای بالاتر در طول فصل گرم با افزایش مراجعات به بخش اورژانس برای شرایط سلامت روان مرتبط است. میزان خودکشی و انتقال به بخش اورژانس معمولاً معیارهایی هستند که در بحث در مورد اثرات گرمای شدید به آن اشاره می‌شود، زیرا این موارد شدیدترین و آسیب‌زاترین هستند، و افزایش این معیارها همچنین نشان‌دهنده افزایش درگیری‌های روزمره بیشتر به عنوان عدم توانایی فرد برای پردازش و واکنش به جهان پیرامون خود است.

گرمای شدید بر توانایی های ما برای عملکرد و خودتنظیمی در طول روز نیز تأثیر می‌گذارد و ما این روندها را در میان مردان و زنان در تمام سنین در نقاط مختلف جهان می بینیم و فقط یک گروه را تحت تأثیر قرار نمی دهد. یک علامت هشدار دهنده اصلی که گرما ممکن است بر سلامت روان شما تأثیر گذاشته باشد، داشتن مشکل در خواب است. بی خوابی یکی از مهم ترین مشکلات بهداشت عمومی است که امروزه در جوامع مختلف می توان آن را مشاهده کرد. اگر بعضی افراد به دلیل مشکلات مالی نتوانند وسایل سرمایش مناسب تهیه کنند یا به دلیل هزینه های بالا از آن ها کمتر استفاده کنند یا نتوانند به راحتی در مکان هایی زندگی کنند که بتوانند خنک شوند، مطمئناً می تواند بر توانایی خواب افراد تأثیر بگذارد. خواب ضعیف نیز با انواع مختلفی از بیماری ها مرتبط است. مورگانشتاین در این خصوص توضیح می دهد: «با داشتن خواب ضعیف به دلیل گرما توانایی ما برای اتخاذ تصمیمات مختلف مخصوصاً در حوزه رانندگی به خطر می افتد. وقتی این مشکلات برای ده‌ها هزار، صدها هزار یا میلیون‌ها نفر که در معرض گرمای شدید زندگی می‌کنند می افتد، به مشکلات جدی سلامت عمومی تبدیل شده و عواقب قابل توجهی برای مردم دارند.»

سایر علائم هشداردهنده که نشان می دهد سلامت روان شما تحت تأثیر گرما قرار گرفته است عبارتند از: افزایش تحریک پذیری و ناامیدی، تمرکز کوتاه تر، تاخیر در حافظه و یادآوری و زمان طولانی تر از حد معمول برای تکمیل وظایف.

ناامیدی و تحریک‌پذیری احتمالاً دو مورد از مواردی است که می‌توانیم سریع‌تر تشخیص دهیم و بهتر است قبل از اینکه به نقطه خشم و پرخاشگری یا بدتر شدن کامل علائم برسد، بتوانیم جلوی اتفاقات بعد از آن را بگیریم. کارشناسان می گویند دور ماندن از گرما در صورت امکان و استراحت های مکرر در بیرون از منزل کارهای لازمی است که باید انجام بگیرد و مصرف مایعات می تواند به افراد کمک کند تا سلامت روان خود را در طول موج گرما مدیریت کنند.

گرمای شدید چگونه بر سلامت روان ما تاثیر می‌گذارد؟

با گرم شدن جهان و گرمای شدید بیشتر و پایدارتر شدن آن، انجام گرفتن تمهیدات لازم برای حفظ سلامت روان از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. مورگانشتاین می گوید: «باید دریابیم که مردم چه کاری می توانند برای کمک به یکدیگر در این مدت انجام دهند. تغییر یا عدم تغییر سیاست‌ها برای راه حل های طولانی مدت یک چیز است اما اینکه راه‌حل‌های فوری چگونه بتواند به یافتن راه‌هایی برای مراقبت از خود و مراقبت از افراد اطرافمان کمک کند از اهمیت زیادی برخوردار است.»

در حالی که گرمای شدید می تواند عوارض خاص خود را به همراه داشته باشد، برخی از جنبه های مثبت وجود دارد، مانند اینکه چگونه از این مشکلات و راه های حل آن مطلع شویم و حال اطرافیانمان را جویا شویم و برای کمک به آن هایی که درگیر این مشکلات هستند بشتابیم. از آنجایی که ما در مورد همه مشکلاتی که قرار گرفتن در معرض گرمای شدید می تواند ایجاد کند صحبت کرده و به عنوان یک موضوع مهم حوزه سلامت روان به آن نگاه می کنیم، و با توجه به آگاهی بیشتر مردم در این حوزه، این امکان برای همگان فراهم می شود تا بتوانند تصمیمات متفاوتی بگیرند، بنابراین این موضوع می تواند یک اتفاق خوب باشد که از یک موقعیت بد ناشی شده است.

منبع: ای‌بی‌سی

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.