رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به لزوم آمادگی شهرهای کشور در برابر تهدیدات پایه شهری گفت: همه شهرهای پرجمعیت کشور به طرح "پاسخ اضطراری" مجهز می‌شوند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل: همه شهرهای پرجمعیت کشور به طرح پاسخ اضطراری مجهز می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، ، سردار غلامرضا جلالی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای پدافند غیرعامل شهری استان سمنان در سالن یادگار امام خمینی (ره) استانداری این استان اظهار داشت: امروز باید همه شهرهای کشور به طرح پاسخ اضطراری در برابر تهدیدات پایه شهری تجهیز شوند.

وی افزود: طرح پاسخ اضطراری در برابر تهدیدات پایه شهری در راستای هماهنگی مدیریت زیرساخت‌های شهری بوده و در سندی که با عنوان سند پدافند شهری مدنظر قرار دارد؛ سازوکار مرکز مدیریت و فرماندهی زیرساخت‌های شهری برای همه شهرهای کشور پیش‌بینی‌شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به لزوم آمادگی برای اجرای سیاست‌های تدوین‌شده در مراحل بعدی تصریح کرد: در این زمینه انجام رزمایش‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سردار جلالی با بیان اینکه برنامه مطالعات جامع شهری برای شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سطح کشور پیش‌بینی‌شده است، خاطرنشان کرد: تدوین این طرح جامع در بسیاری از شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر کشور از سوی مشاوران دارای صلاحیت لازم در حوزه پدافند شهری در دست اقدام است.

۷۵ درصد جمعیت کشور در ۵۵ شهر متمرکز است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به وضعیت تراکم جمعیتی در سطح کشور تصریح کرد: امروز می‌توان با توجه به آمارهای موجود گفت که حدود ۷۵ درصد از جمعیت کشور در ۵۵ شهر ساکن بوده و تراکم عمده جمعیت کشور در این ۵۵ شهر است.

سردار جلالی اضافه کرد: این آمار از تمرکز جمعیت در کشور، بیانگر لزوم پیاده‌سازی اقدامات مبتنی بر پدافند غیرعامل در شهرها در راستای حفاظت از ساکنان شهرها و دارایی آنان است.

وی با اشاره به اتخاذ تدابیر پدافندی در شهرهای جدید در حال احداث خاطرنشان کرد: در شهرهای جدید ۳۵ زیرساخت نُرم شهری مدنظر قرار دارد که خدمات آن منوط و وابسته به فضای سایبری است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تضمین تداوم کارکرد زیرساخت‌ها و اطمینان مردم به این تداوم کارکرد را از اصول حکمرانی خوب شهری برشمرد و افزود: خدمات اساسی شهری بسیار ضروری بوده و اولویت آن برای مدیریت شهری قابل‌چشم‌پوشی نیست.

سردار جلالی اضافه کرد: موضوع زیرساخت‌های شهری به‌ویژه در شهر هوشمند که شهرها با روندی شتابان به سمت آن در حرکت هستند، اهمیت خود را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه طبقه‌بندی زیرساخت‌های شهری که در گذشته ایجادشده است؛ موضوعی حیاتی، حساس و ضروری است تأکید کرد: اما امروز با توجه به تأثیرگذاری کارکرد زیرساخت‌های شهری، این طبقه‌بندی به کلیدی، ضروری و لازم تغییریافته است.

پدافند غیرعامل زیرساخت‌های زیرسطحی کلان‌شهرها ساماندهی شود

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تأکید بر لزوم ساماندهی زیرساخت‌های زیرسطحی در کلان‌شهرها گفت: متأسفانه در برخی موارد شاهد به‌هم‌ریختگی زیرساخت‌های زیرسطحی در شهرها هستیم و در کنار آن تقاطع کارکردها در زیرِ زمین در شهرها نیز وجود دارد.

سردار جلالی اضافه کرد: این امر سبب شکل‌گیری اولویت جدی ساماندهی زیرسطحی زیرساخت‌های شهری شده است تا هم بتوان برخی کارکردها را به زیر سطح شهر منتقل و هم زیرساخت‌های شهری را ساماندهی کرد.

وی ساماندهی شبکه توزیع و ذخیره آب شهری و شبکه آب‌های زیرسطحی، ساماندهی بخشی از تأسیسات شهری از طریق شبکه زیرسطحی و ساماندهی مراکز پرخطر شهری و مراکز اسکان اضطراری را ازجمله با اهمیت در سند جامع پدافند شهری برشمرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور سیستمی شدن اداره شهرها را عامل وابستگی زیرساخت‌ها به یکدیگر دانست و با بیان اینکه امروز یکی از آسیب‌ها در حوزه زیرساخت‌های شهری این است که اختلال در یک زیرساخت، در عملکرد سایر زیرساخت‌ها نیز اختلال ایجاد می‌کند تصریح کرد: این موضوع در صورت بروز تهدیدات، مدیریت شهری را با مشکل مواجه خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.