اخیرا بانک UBS بانک کردیت سوئیس را خرید و حالا دولت سوئیس می‌خواهد اسناد فروپاشی این بانک را به مدت ۵۰ سال به شکل محرمانه طبقه بندی کند.

اسناد فروپاشی یک بانک سوئیسی ۵۰ ساله طبقه بندی محرمانه می شود

به گزارش قدس آنلاین، اسناد پارلمان سوئیس نشان می‌دهد که قرار است مدارک مربوط به بررسی جزئیات سقوط بانک بزرگ کردیت سوئیس به مدت ۵۰ سال به شکل محرمانه طبقه‌بندی شود.

گفته می‌شود؛ قرار است کمیسیون بازرسی بانک کردیت سوئیس اسناد خود را به آرشیو فدرال سوئیس تحویل دهد و برخلاف معمول ۳۰ سال، این اسناد به مدت ۵۰ سال به شکل محرمانه نگهداری شود. اسناد مذکور شامل فعالیت‌های دولت سوئیس، قوانین مالی و اقدامات بانک مرکزی این کشور در کمک اضطراری به کردیت سوئیس است.

البته برخلاف این اقدام جامعه تاریخ سوئیس می‌گوید که این موضوع نگران‌کننده است؛ چراکه اگر محققین بخواهند درباره جزئیات بحران بانکی سال جاری در این کشور تحقیق کنند دسترسی به اسنادی که طبقه‌بندی ‌شده‌اند ارزشمند خواهد بود.

اسناد فروپاشی یک بانک سوئیسی ۵۰ ساله طبقه بندی محرمانه می شود

در نشست اخیر کمیته بازرسی بانک کردیت سوئیس قرار شده تمام افراد حاضر در نشست مذکور جزئیات آن را محرمانه نگه دارند و هشدار داده شده که هرگونه بی‌احتیاطی در این زمینه می‌تواند اعتبار کمیسیون را خدشه‌دار کرده و روند کار در این زمینه را مختل کند و از سوی دیگر برای نظام مالی‌های سوئیس تبعات منفی در پی خواهد داشت.

کردیت سوئیس دومین بانک بزرگ سوئیس بود که طی سال‌های گذشته با چند مورد رسوایی و مشکلات قانونی و کم شدن مشتریان مواجه شده بود. این بانک در سال ۲۰۲۲، ۸.۵ میلیارد دلار ضرر کرد و نهایتا با پادرمیانی دولت این کشور، طی یک قرارداد ۳.۲۵ میلیارد دلاری از سوی بانک UBS که رقیب کردیت سوئیس بود، خریداری شد.

با این حساب پس از ۱۶۷ سال فعالیت کردیت سوئیس به تملک UBS درآمد تا از این طریق جلوی کاهش بیشتر اعتماد به نظام مالی غرب گرفته شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.