معاون امور معادن و فراوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی استان‌ها صنعت انرژی‌بر را توسعه داده‌اند اما در حال حاضر بحث جدی این است که کشور به سمت انرژی‌زدایی از صنعت حرکت کند لذا باید توجه کنید سرریز صنایع انرژی‌بر به این استان وارد نشود.

معاون وزیر صمت: به دنبال انرژی‌زدایی از صنعت هستیم

به گزارش قدس آنلاین، رضا محتشمی‌پور صبح امروز در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در سیاست‌های گذشته صنایع به مسئله انرژی توجه جدی نشده است و فقدان این موضوع باعث شده وضعیت کشور در حوزه انرژی مطلوب نباشد.

معاون امور معادن و فراوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: برخی استان‌ها صنعت انرژی‌بر را توسعه داده‌اند اما در حال حاضر بحث جدی این است که کشور به سمت انرژی‌زدایی از صنعت حرکت کند لذا باید توجه کنید سرریز صنایع انرژی‌بر به این استان وارد نشود.

وی بیان کرد: فعال شدن معادن راکد از اولویت‌های وزارت‌خانه است و طی قراردادی که با شرکت ایمیدرو بسته شده است به صورت متمرکز این واحدها در دستور کار هستند؛ همچنین واحدهایی که در اختیار دولت هستند باید واگذار شوند که چهارمحال و بختیاری در این زمینه عملکرد خوبی داشته و اغلب محدوده‌های معدنی به مزایده گذاشته شده‌ است.

محدوده‌های راکد تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شوند

محتشمی‌پور با اشاره به اینکه محدوده‌های راکد تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شوند، تصریح کرد: معادنی که غیرفعال هستند باید مورد بررسی قرار گیرند و اگر مکتشف یا بهره‌بردار ظرفیت فعال کردن محدوده را ندارد باید واگذاری صورت گیرد و ظرفیت‌های استان معطل نماند.

وی با بیان اینکه معادنی که برای افزایش بهره‌بری نیاز به حمایت دارند مورد حمایت قرار می‌گیرند، اظهار داشت: تولید ورق به صورت مچینگ با مقررات موجود در تعارض است و امکان عرضه خارج از بورس نیست و این یکی از گلوگاه‌هایی که مشکل ایجاد کرده است.

محتشمی‌پور با اشاره به ضرورت افزایش تولید ورق گرم در کشور، گفت: مشکلات معادن مرزی باید حل شود و نباید اجازه دهیم صنایع برای این اختلافات به گروگان گرفته شوند چرا که تقسیمات سیاسی ممکن است باعث شود هر ۲ بخش از فعالیت ساقط شود و ارزش اقتصادی نداشته باشد و کار  را متوقف کند.

در این دیدار غلامعلی حیدری نیز اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری استان محدود، دارای نرخ بیکاری و مهاجرت بالایی است که باید با نگاه آمایشی به آن نگاه کرد و برای توزیع عادلانه امکانات و ترازکردن ناترازی‌ها تلاش کافی کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت تبدیل ظرفیت‌های معدنی بالقوه به بالفعل، خاطرنشان کرد: باید زمینه دریافت تسهیلات از صندوق بیمه برای فعالیت معادن کوچک ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تنی فراهم شود و بانک‌ها نیز برای بازسازی معادن و تهیه و بروز کردن تجهیزات زمینه‌های لازم را فراهم کنند.

وی با اشاره به تعرفه‌های بالای گمرکی برای وارد کردن ماشین‌آلات، خاطرنشان کرد: اختیارات در تعیین تکلیف لاشه‌سنگ و سنگ تزئینی به شورای معادن استان سپرده شود تا فعالیت‌های معادن تسهیل شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.