نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: ائمه جمعه پل ارتباطی بین مردم و نظام هستند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی: ائمه جمعه پل ارتباطی بین مردم و نظام هستند

به‌ گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون ابعاد عاشورایی نماز جمعه، اظهار داشت: پنجم مرداد سالروز تاسیس نماز جمعه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که امام (ره) به مرحوم آیت‌الله طالقانی دستور دادند نماز جمعه را در تهران اقامه کنند و امروز بعد از ۴۵ سال از تاریخ پر افتخار، شاهد برگزاری حدود ۹۰۰ اقامه نماز جمعه در داخل کشور هستیم و در خارج نیز ده‌ها نماز جمعه نیز اقامه شده است‌. 

وی افزود: افتخار می‌کنیم که خداوند توفیق داد نماز جمعه به برکت انقلاب در کشور احیا شد، احیای نماز جمعه احیای ملت بزرگ، هویت بزرگ و دانشگاه بزرگ است که هر هفته در سراسر کشور میهمن اسلامی برگزار میشود و تمام معارف دینی در نماز جمعه تببیین می‌شود. 

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: بیماری کرونا سبب شد حضور مردم در نماز جمعه کمتر شود، اما با این وجود میلیون‌ها نفر در نماز جمعه سراسر کشور شرکت می‌کنند که نمونه آن نماز جمعه و روز گذشته بود نیز استقبال خوبی از سوی مردم وجود داشت، همچنین راهپیمایی عظیمی در راستای محکوم ساختن سوئد و حامیان قرآن سوزان و توهین به مقدسات دین بعد از برپایی نماز جمعه برگزار شد. 

نماز جمعه از ارزشمندترین جبهه‌ها است

دری نجف آبادی با بیان اینکه نماز جمعه از ارزشمندترین جبهه‌ها است، عنوان کرد: قبل از انقلاب هم نماز جماعت برگزار می‌شد اما نماز جمعه به صورت فراگیر و با عظمت نبود و اعتباری نداشت که کسی در آن شرکت داشته باشد اما برپایی نماز بعد از انقلاب مورد استقبال بخش عظیمی از مردم قرار گرفت. 

وی نماز جمعه را رکن مهمی از اسلام و پیغمبر دانست که از اهمیت بالایی برخوردار است و افزود: برکات نماز جمعه  در طی ۴۵ سال انقلاب اسلامی و در همه حوادثی که دشمن بر علیه جمهوری اسلامی تدارک دیدند؛ دیده شده است، جبهه باعظمتی که جمعه تا جمعه لبیک گویی به ندای امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و پای سخنان خطبه‌های شهدا بودند و اقامه نماز را برپا داشتند سند افتخار جمهوری اسلامی و خنثی کننده تمام توطئه‌های دشمنان بوده است در دوران دفاع مقدس نماز جمعه و امام جمعه‌ها بسیار نقش آفرین بودند، مرحوم آیت‌الله قاضی نخستین شهید محراب بود، آیت‌الله مدنی، آیت‌الله دستغیب، آیت‌الله صدوقی، آیت‌الله اشرفی، آیت‌الله باقر حکیم به عنوان شش عالم فاضل از شهدای محراب بودند. 

امام جمعه اراک ادامه داد: در همه توطئه‌های داخلی و بین المللی و عوامل مختلف، نماز جمعه به عنوان پایگاه‌ باعظمتی بود که امت‌ها مشت‌های خود را گره می‌کردند و مرگ بر آمریکا و آل صعود می‌گفتند و دست بیعت با رهبر انقلاب می‌دادند. جمهوری اسلامی ایران از حزب و تشکل خاصی برخورددار نبود و تنها تشکل ما حزب مردم سالار دینی با محوریت و نهادهای مراسمات دینی و مذهبی، مراسمات عاشورایی، روز ۲۲ بهمن، روز قدس و نماز جمعه است. 

نماز جمعه یک کتاب بزرگ و دریای مواج پرخروش است

دری نجف آبادی با بیان اینکه نماز جمعه یک کتاب بزرگ و دریای مواج پرخروش است، گفت: هرچه ائمه جمعه و ستادها شایسته‌تر و مردم آگاه‌تر و حضور مردم جدی‌تر و مصمم‌تر، قطعا نماز جمعه برکات بالاتر و بهتری خواهد داشت بنابراین امام جمعه باید در تراز انقلاب و خطبه‌ها در تراز ملی، بین‌المللی، منطقه‌ای، آگاهانه و با ادبیات فاخر و آموزنده باشند. 

وی با بیان اینکه ائمه جمعه پل ارتباطی بین مردم و نظام هستند، عنوان کرد: ائمه جمعه باید به عنوان الگوی قرآن، اهل بیت (ع) و اسلام باشند و روابط صمیمانه با مردم و روابط حکمیانه با دولت و نظام داشته باشند. حدود ۴۰ سال مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه تهران منصوب شده‌اند که شان ولایت و هدایت کشتی اماl جمعه را عهده‌دار هستند، رهبر انقلاب اسلامی رهنمودهای بسیار حکیمانه‌ و نقشه راهی را در نماز جمعه‌ها برای پیشبرد اهداف ارائه می‌کنند. 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: نماز جمعه جهاد ضعفا است چراکه همه نمی‌توانند به مکه سفر کنند اما می‌توانند به جای یک بار سفر مکه در سال حدود ۵۰ هفته در نماز جمعه شرکت کنند، حضور مردم در نماز جمعه همانند آب حیات می‌ماند و زمینه را برای ارتقای معنویت، معرفت و وحدت را فراهم و زمینه توطئه دشمن را خنثی می‌کند و یک دست ردی را مردم به سینه دشمنان اسلام و انقلاب وارد می‌کنند. 

وی با بیان اینکه جبهه نماز جمعه، جبهه توحیدی، امامتی و معرفتی است، بیان کرد: امسال ۵ مرداد با شب عاشورا و شب جمعه و روز رسول‌الله و نماز جمعه مصادف شده است و همه هنرمندان باید راجع به هنرهای عاشورا و ندبه و غیره سخن بگویند چراکه نماز جمعه نماز حکومت و ولایت است و به تبع عاشورا نیز معنای حکومت و ولایت دارد و دو دریای باعظمت است و تاثیر نماز جماعت در احیای عاشورا و تاثیر عاشورا در گسترش نماز جمعه و احیای فرهنگ نماز جمعه،  معرفت و معنویت و شب زنده‌داری است.

عاشورا برای احیای دین ولایت است

عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام حسین شهید نماز است، افزود: مستحبات باید در جهت تقویت واجبات باشد اینکه شب عاشورا تا نزدیکی صبح مشغول تبل زدن باشیم و از  نماز صبح غافل شویم مورد قبول نیست بنابراین نباید مستحبات فدای واجبات و نماز اول وقت شود چراکه عاشورا برای احیای دین ولایت است و نماز جمعه نیز احیای امامت و ولایت است. 

دری نجف‌آبادی عنوان کرد: مردم با حضور خود در نماز جمعه باید پیوند خود را با امامت و ولایت تقویت کنند و به نوعی نماز جمعه پل ارتباطی امت و ولایت و امامت است، نماز جمعه باید به عنوان تبیین عاشورا و عاشورا برای تقویت نماز جمعه و هر دو برای تقویت نظام اسلامی، دین و رهبری باشد و همه وظیفه داریم در این جبهه بزرگ شرکت داشته باشیم و در مقابل توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمن ایستادگی کنیم‌.

وی عنوان کرد: مردم باید نماز جمعه را جدی بگیرند چراکه نماز جمعه کلید وحدت، رمز موفقیت، عزت و سربلتدی ما است و پادگان بزرگ توحیدی، ولایت، امامت، ولایت و اخلاق است. برای تقویت جبهه خود باید نماز جمعه را تقویت کنیم چراکه با تقویت نماز جمعه دشمنان مایوس و دوستان ما شاد می‌شود. ممکن است در نماز جمعه ضعف‌هایی وجود داشته باشد اما باید با همت و تلاش باید ضعف و مشکلات برطرف شود. 

امام جمعه اراک با بیان اینکه نماز جمعه و عاشورای حسینی با هدف مشترک، اعتلای امامت، ولایت و احیای و سربلندی امت اسلامی است، گفت: سعادت امت اسلامی براین است که پرچم‌های عزت و شرف برافراشته شود و زیر پرچم ابا عبدالله الحسین سینه‌زنی کنیم. 

دری نجف‌آبادی با دعوت همه ملت به اقامه نماز جمعه خاطرنشان کرد: تقاضا می‌شود همه ملت به ویژه برخی از خواهرانی که برنامه عفاف و حجاب آنها آسیب دیده است به خیر عظیم ملت بزرگ بپیوندند و همه یکپارچه برای فتح قله‌های جدید و برای ۴۰ سال آینده تلاش کنیم. 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.