مدیرکل اداره نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: ۱۰۲ پروژه با ۶۹۰ کلاس درس با بیش از ۱۰۴هزار متر مربع متراژ زیربنا در مشهد در دست پیگیری است.

از احداث ۶۹۰ کلاس درس در مشهد تا جلوگیری از ۳۰ سقط جنایی در روزانه

به گزارش قدس خراسان، جاسم حسین پور عصر شنبه در چهارمین جلسه شورای اداری شهرستان مشهد اظهار کرد: ۱۰۲ پروژه با ۶۹۰ کلاس درس با بیش از ۱۰۴هزار متر مربع متراژ زیربنا در مشهد در دست پیگیری است. بودجه در نظر گرفته شده به ازای هر کلاس حداقل ۱ میلیارد تومان است یعنی ۶۹۰ میلیارد تومان در شهرستان مشهد پروژه در دست اجرا داریم.

مدیرکل اداره نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی افزود: در حاشیه شهر مشهد جمعیت دانش‌آموزی به دلیل مسائل اقتصادی متغیر و شناور است و شاهد انتقال جمعیت به حاشیه شهر هستیم، از طرفی اتباع نیز ساکن شدند و درنتیجه جمعیت دانش‌آموزان نیز افزایش یافته است. سرانه فضاهای اموزش و پرورش در مشهد ۳.۵ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است درحالی که شرایط مطلوب سند بنیادین، به ازای هر دانش اموز ۸ متر مربع است. این شاخص در بعضی نقاط حاشیه شهر به ۱.۵ متر مربع و حتی ۱ متر مریع کاهش یافته است.

تحویل ۳۰۵ کلاس درس در حاشیه شهر تا ابتدای سال

وی بااشاره به تاکید مسوولان استانی و کشوری بر تاکید مسائل آموزش و پرورش افزود: درحال حاضر ۶۳ پروژه‌ در دست اجرا با ۴۷۰ کلاس درس و ۸۱هزار و ۸۰۵ متر مریع در حاشیه شهر داریم. از این میان۵۴  پروژه با ۳۰۵ کلاس و ۳۷ هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا در اغاز سال تحصیلی جاری تحویل داده خواهد شد.

حسین‌پور افزود: ۷ پروژه از این میان ورزشی است با زیربنای  ۱۰هزار و ۵۰۰ مترمربع که شامل ۴ استخر شنای سرپوشیده در ناحیه ۱، ۶، ۵ و تبادکان است که تا ابتدای سال تحصیلی به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قابل استفاده در حوزه نوسازی و تجهیز مدارس گفت: یکی از این ظرفیت‌ها، بنیاد علوی است که در کل کشور ۶۰۰ کلاس درس دارند که  از این تعداد با حمایت آیت‌الله علم‌الهدی ۱۲ پروژه با ۱۰۵ کلاس درس و بیش از ۱۰هزار متر مربع فراهم کردیم و بیشتر در حاشیه شهر مشهد متمرکز شدیم. امیدواریم حداقل ۴۸ کلاس درس را تا ابتدای مهر تحویل دهیم.

حسین‌پور ادامه داد: ظرفیت بعدی، کمیسیون‌های عالی هستند که با همکاری آن‌ها دو پروژه متوقف در تبادکان  و یک پروژه در ناحیه ۵ فعال شد. تاکنون پیشرفت خوبی داشتیم و پروژه‌ها تا مهر امسال نهایی می‌شود.

وی ظرفیت بعدی را سازمان بازآفرینی اداره مسکن و شهرسازی عنوان کرد و افزود: با همکاری این سازمان ۳ پروژه در قلعه خیابان و ناحیه ۷ فعال شده است و ۲ پروژه احداثی ۱۲ کلاسه نیز در ناحیه ۱ و یک مدرسه ۱۲ کلاسه در طرق درحال ساخت است.

حسین‌پور ادامه داد: از فعالیت‌های دیگر سازمان در سال ۴۰۱، تامین تجهیزات هنرستانی است که در مرحله اول تجهیزات با ۲۳میلیار تومان تهیه و در مشهد توزیع کردیم. در مرحله دوم باز هم تجهیزات هنرستانی جدیدی را با ارزش ۴۵ میلیارد تومان در سطح استانی تحویل ادارات خواهیم داد.

وی بااشاره به طرح جدید شهید عجمیان برای به سازی و زیباسازی مدارس بیان کرد: در قدم اول با ۶ مدرسه در تبادکان هماهنگی شد و تقریبا به ارزش ۱ میلیارد تومان کفی و پشتی صندلی تهیه و به ادرات تحویل دادیم.

جمع‌آوری سیستم‌های گرمایشی شعله‌دار در مدارس شهرستان

مدیرکل اداره نوسازی مدارس خراسان رضوی گفت: اقدام شاخص دیگر استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس است. بنا داریم سیستم‌های دارای شعله را جمع‌آوری و همه مدارس را مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد کنیم. از محل اعتبارات سال ۴۰۱، ۷۴ مدرسه و ۸۱۲ کلاس با بودجه ۳۲ میلیارد تومان استاندارد شد و ۲۸ مدرسه با ۲۶ میلیارد تومان اعتبار در دست اجرا داریم که در ابتدای سال تحصیلی به پایان می‌رسد. ۵۴۷ مدرسه هم  بیشتر در نواحی مشهد از بخاری‌های گازی شعله دار برخوردارند که در سال‌های اتی جمع‌آوری می‌شوند.

وی افزود: عملیات اجرایی دیگر از محل قیر رایگان  در سطح استان و مشهد، اجرای اسفالت و ایزوگام است. ۱۱۵هزار متر مربع ایزوگام و ۲۲هزار متر مربع آسفالت در مدارس انجام شده که استمرار خواهد داشت.

حسین‌پور با اشاره به تفاهم‌نامه با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) گفت: این تفاهم‌نامه فرصت خوبی برای رفع بیشتر مشکلات استان و مشهد به لحاظ فضاهای فرسوده است. احداث ۸۰۰ مدرسه و ۴هزار کلاس درس با زیربنای ۴۱۶هزار مترمربع و ۳۵۰ نمازخانه با ۳۵هزار متر مربع با اعتباری برابر با ۵.۵ همت در این تفاهم‌نامه مقرر شده که طی سه سال به آن خواهیم رسید.

وی افزود: از شرکت‌های خدمت رسانی درخواست همکاری داریم. هزینه گازرسانی درب مدارس در روستاها به عهده شرکت گاز است و با نامه‌ای که ابتدای سال ابلاغ شده امیدواریم شرکت گار همکاری داشته باشد. هزینه توسعه شبکه و انشعاب مدرسه‌ها نیز با همت خیرین با ۵۰درصد تخفیف همراه بوده است.

روزانه ۴۰ سقط جنایی در مشهد صورت می‌گیرد

پس از آن سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با معرفی مجموعه مردمی نفس و اشاره به بحران جمعیت در کشور بیان کرد: محل بحث ما سقط‌های جنایی و غیرقانونی است. زیرا میزان سقط‌های خودبه‌خودی و قانونی در برابر سقط‌های جنایی ناچیز است. سقط جنایی یعنی یک فرزند سالم سقط شود که حفظ بارداری‌ برای مادر خطری نداشته باشد.

محسن ذاکریان افزود: این سقط‌ها عمدتا در بستر خانواده اتفاق می‌افتد و طبق پژوهش‌های شورای انقلاب فرهنگی حداکثر ۷ تا ۱۰ درصد آن‌ها مربوط به بارداری نامشروع است. مشاهده میدانی ما در مشهد می‌گوید این عدد پایین‌تر است.  بالای ۹۰ درصد سقط‌ها، فرزند سالم و در بستر بارداری مشروع و زن و شوهر دائم است.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۰۰۰ سقط در کشور اتفاق می‌افتد بیان کرد: این میزان در مشهد به روزی ۴۰ سقط می‌رسد و مشاهدات بالینی ما آن‌ را تایید می‌کند. امروز مجموعه نفس در ۳۱ استان و ۱۴۶ شهرستان درحال فعالیت است.

ذاکریان ادامه داد: مجموعه در سه حوزه اموزش و فرهنگسازی، شناسایی مداخله‌گرها و آگاهی دادن به آن‌ها و همچنین حمایت از مادرهایی که از سقط منصرف شدند، فعالیت می‌کند. امروز به لطف خدا در کشور مراکز نفس روزانه ۳۰ انصراف از سقط  را رقم می‌زند و در مشهد طی دوسال انصراف یافته‌ها از هزارتا عبور کرده‌اند که این میزان یعنی بین ۲.۵ تا ۵ درصد از میزان کل سقط‌ها توانستیم تاثیرگذار باشیم.

وی درخصوص نقش دستگاه‌ها و متولیان بیان کرد: ما محتوای آموزشی در چند سرفصل مانند آگاهی از عوارض سقط را آماده کردیم. مردم عوارض را نمی‌دانند و فکر می‌کنند کاری سهل‌الوصول است. مسایل جسمی، قانونی، روانی، فقهی و مسائل جمعیتی را در یک بسته اموزشی ۲ تا ۴ ساعته تبیین کردیم. درخواست داریم ادارات این موضوع را در سبد اموزشی همکاران خود اضافه کنند.

ذاکریان افزود: درخواست ویژه ما از دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی است تا ظرفیت آموزشی نسبت به همکاران ماما و داروسازان و متخصات زنان و زایمان در اختیار قرار بدهند. از دستگاه صمت نیز برای اقناع و برخورد با اصناف مداخله‌گر درخواست داریم.

وی بااشاره به آماده سازس محتوای متناسب با دانش‌آموزان دختر پایه دوازدهم و دانشجویان ادامه داد:  از مجموعه‌هایی که رسانه پرمخاطب دارند مثل صداوسیما و شهرداری نیز درخواست داریم تا فضای تبلیغاتی دراختیار قرار بدهند.

دستگاه‌ها به وظیفه خدمترسانی خود در دهه صفر عمل کنند

در ادامه نشست فرماندار شهرستان مشهد ضمن تسلیت ایام بیان کرد: گزارش‌های ارائه شده توسط دستگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که ما را در مسیر رشد قرار بدهد و هدفگذاری را تنظیم کند. انشالله که همه عزیزان شورا مسائل مهم مطرح شده را جدی بگیرند و از توان و ظرفیت خود برای مدیریت استفاده کند. علی رغم بخشی از مشکلات و عقب افتادگی‌ها، امروز روند روبه رشدی را در شهرستان می‌بینیم که ارزشمند است.

محسن داوری افزود: یکی از اقدامات مهم صورت گرفته در شورای اداری تا کنون، تقسیم بودجه شهرستانی است. در شورای برنامه ریزی با اقدام خوب اعضا بودجه شهرستان را توزیع و مصوب کردیم که جهت ابلاغ اقدام شد. انچه مهم است این است که دستگاه‌های اجرایی برای پروژه‌ها از امروز اقدام و برای جذب بودجه‌ها برنامه ریزی کنند. ما به صورت هفتگی و دستگاه‌ به دستگاه میزان پیشرفت پروژه و سهم بودجه را بررسی خواهیم کرد.

وی موضوع دوم را بهره گیری از زمان عنوان کرد و افزود: دهه اول محرم ظرفیت بسیار خوبی است. با محرم تجدید قوا کنیم، در بعضی نهادها هنوز هیچ خبری از اقدام جهادی نیست. باید از امام خود این درس را بگیریم که درست تصمیم بگیریم و به موقع عمل کنیم و تمام وجود خود را بگذاریم.

داوری افزود: مدیران بدانند در موضع امر به معروف مسولیت دارند. یکی از پیام‌های امام حسین همین بود. لذا  اولی کسانی که باید آمر به معروف باشند مدیران هستند. این حوزه را جدی و محکم بگیرید. اولین جایی که باید به وظیفه خود عمل کند دستگاه اجرایی است. امروز دشمنان برنامه دارند تا مراسم امام حسین را بهم بریزند، باید همه مراقب این مسائل باشند.

وی بااشاره به مدیریت و کنترل اجاره‌بها در مشهد باطراحی یک نرم‌افزار گفت: باتوجه به سروع تابستان و ماه محرم و ایام پایانی ماه صفر ما قرارگاه خدمات سفر را برگزار می‌کنیم اما عمل به وظایف خدمت‌رسانی توسط دستگاه‌ها ضروری است. همه مدیران باید وظیفه خود را در این حیطه به خوبی انجام دهند. امروز در مشهد فرصت فرق گذاشتن بین زمان کار اداری و غیراداری نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.