معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: تسهیلات پرداختی در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۵.۸ درصدی داشته در حالی که رشد تجمعی نقدینگی سه ماهه نخست امسال ۳.۹ درصد بوده و این آمار نشان می‌دهد کنترل نقدینگی و کنترل مقداری ترازنامه بانکها منجر به کاهش پرداخت تسهیلات نشده است.

رشد ۲۵درصدی تسهیلات باوجود رشد ۴درصدی نقدینگی در بهار/ کنترل نقدینگی باعث کاهش تسهیلات نشد

به گزارش قدس آنلاین، دهمین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور به منظور بررسی عملکرد نظام بانکی در پرداخت تسهیلات در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

در این جلسه سپهر خلجی، رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور با اشاره به دغدغه دولت در تامین مالی بخش تولید و همچنین پرداخت تسهیلات خرد به مردم، تصریح کرد: در بخش هایی که عملکرد نظام بانکی در پرداخت تسهیلات قابل دفاع است، باید اقدامات موثری برای اطلاع‌رسانی و ارائه این عملکرد به مردم صورت گیرد؛ در بخش‌هایی هم که پرداخت تسهیلات منطبق بر تکالیف تعیین شده نبوده، باید ریشه مساله شناسایی شده و برای حل آن اقدام شود.

محمدشیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی با ارائه گزارشی مقایسه‌ای از عملکرد نظام بانکی در پرداخت تسهیلات گفت: به دنبال تدوین و اجرای برنامه پولی و تعیین هدف رشد نقدینگی برای سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، در کنار پیگیری جدی سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانکها و جریمه بانکهای متخلف از حدود تعیین شده از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی، رشد نقدینگی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون کاهش قابل توجهی یافته و از ۴۲.۸ درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به ۲۹ درصد در خرداد ۱۴۰۲ رسیده است و در سال ۱۴۰۱ رشد نقدینگی به ۳۱ درصد رسید در حالی که سال قبل از آن این میزان ۳۹ درصد بود.

وی اظهار داشت: با این وجود در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد ۴۵.۳ درصدی پرداخت تسهیلات بوده‌ایم. تسهیلات پرداختی در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۵.۸ درصدی داشته در حالی که رشد تجمعی نقدینگی سه ماهه نخست امسال ۳.۹ درصد بوده و این آمار نشان می‌دهد کنترل نقدینگی و کنترل مقداری ترازنامه بانکها منجر به کاهش پرداخت تسهیلات نشده است.

در این جلسه مصوباتی جهت بهبود اطلاع رسانی در این زمینه اتخاذ و تکالیفی برای دستگاههای مرتبط تعیین شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.